#TNW Amazon, het vliegwiel als drijfveer voor succes.

Vorig artikel Volgend artikel
#TNW Amazon, het vliegwiel als drijfveer voor succes.

Open is goed en je kunt marktleider zijn/blijven door juist geen hekwerken om je platform te zetten. Hiermee opent Werner Vogel, CTO van Amazon.com zijn presentatie @ The Next Web unconference. Deze uitspraak weerlegt de eerdere presentatie en bewering van Khris Loux dat alle grote partijen online hun best doen om de "walled gardens" in stand te houden. Vuurwerk....?

De grote van de bibliotheek van Amazon is een grote drijfveer achter de groei van Amazon naast de lage prijzen voegt hij toe. De customer experience is beter en daarmee komen weer meer wederverkopers op de site af. Dit wordt het vliegwiel effect genoemd. Door alle deelnemende partijen met hun persoonlijke voordelen te bedienen. Hiermee worden kosten omlaag gebracht waarmee de prijzen weer lager kunnen worden neergezet  en

Amazon verkoopt niet alleen zichzelf en haar diensten maar biedt ook etalages aan voor andere partijen op andere sites. Dus niet de gebruiker misleiden maar bedienen. Alleen dan komt die gebruiker terug.

Amazon geeft mensen de kans om te verdienen aan omzet afkomstig vanuit site bezoekers die via jouw site zijn gekomen. "Ons succes ids jouw succes".  Aldus weer een voorbeeld hoe openheid kan leiden tot succes.

Mechanical Turk is een voorbeeld dat wordt gegeven waarbij de technologische innovatie van Amazon wordt gecombineerd met een menselijk netwerk. Door mensen(betaald per # of tijd) in te zetten om bijvoorbeeld menselijke vormen te herkennen in plaatjes wordt het eindresultaat een succes voor gebruiker en Amazon.

De kennis en succes van het Amazon platform wordt ingezet als productverkoop aan grote partijen in met name Amerika zoals Target. Hierbij is de doelstelling van Amazon om via "economy of scale" de kosten van het platform te verlagen en de prijzen van producten daarmee te verlagen. Het vliegwiel als drijfveer voor succes.

 Al met al toch ook weer een bedrijfspresentatie met minder vuurwerk dan gehoopt maar wel met meer inzichten en blijk van gebruikersperspectief binnen een bedrijf(en minder corporate speak...).

Mark de Kock

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies