The Next Web Garret Camp: The Future of Search and Discovery

Vorig artikel Volgend artikel
The Next Web Garret Camp: The Future of Search and Discovery

Garret Camp van Stumbleupon werd aangekondigd als de mystery guest van The Next Web. Het feit dat hij überhaupt sprak was al heel bijzonder. Camp komt nooit op dit soort events. Camp sprak in een razend tempo over het verleden, heden en toekomst van search en ‘discovery’.

Geschiedenis
Camp begint met een stukje geschiedenis. Het internet is flink gegroeid in de afgelopen jaren. Er is nu meer informatie in een editie van de New York Times dan sommige mensen 150 jaar geleden in hun hele leven voor hun kiezen kregen. Het geeft aan dat er veel informatie te vinden is.

Camp onderscheidt vier fases in search:
1e fase: de handmatige directories (Yahoo, DMOZ)
2e fase: Algorithmic Search (het was niet meer te doen met de hand dus kwamen search engines zoals Googles)
3de fase: Social Networks (Friendster etcetera)
4de fase: Social Media: recommendation, eigenlijk fase 2 & 3 samen

Heden

Search v Discovery
Discovery is wezenlijk anders van search omdat bij Discovery informatie naar je toe komt, je hoeft er niet meer naar te zoeken. Search is voor als je weet wat je wil, Discovery is voor als je niet precies weet wat je wil.

Soorten search
Er zijn verschillende soorten search te onderscheiden. Camp benoemt ze allemaal:
-    Page search (Google)
-    Image Search: google image
-    Visual Search: Piclens Wall (echt discovery) en nu ook in Syumbleupon
-    Video Search, snel groeiend,Video discovery en nu ook Stumblevideo
-    People Search: nu 500 miljoen mensen online
-    Product Search: ecommerce is growing better product should accelerate this
-    Music Search: Search is ok, maar discovery is beter

Future Trends
Als trends voor de toekomst ziet Camp:
-    Beyond Pagerank
        o    Social search for recommendation
        o    Collaborative annotation
        o    Expertise ipv populariteit
        o    Trust ipv autoriteit
        o    Contextual cues
-    Open Search
        o    Improve / re-rank your results
        o    Wiki powered search (Mahalo, Wiki)
-    Personalized search, Google begint net
-    Personalized crawling
        o    Bots special voor jou
        o    Impliciete persoonlijke filtering
        o    Intelligent Agents
-    Guided Search
        o    Google Suggest, search within a search
        o    Help you construct the best query en bron
-    Natural Language Search
        o    Search begrijpt wat je wil
-    Mobiele search
        o    In 2011 zullen er 2x zoveel mobiele telefoons zijn
-    Local Search
-    Search as Surveilance
        o    Google style of video footage search
        o    Komt naar een publiek gebouw dichtbij je
-    Social Search
        o    Welke resultaten mensen die je kent leuk vinden
        o    Stumbleupon search results
        o    Rewriting the web to be more social
-    Collaborative Search
        o    Gebruik van de expertise van anderen, ook al zijn het niet je vrienden
        o    Selectieve delen van zoekgeschiedenis met je vrienden

Discovery is volgens Camp het alternatief voor search. Het kan helpen het web weer leuk te maken. Camp ziet een groei in online advertising. Media buys gaan meer online. Media blijft achter bij het publiek. Hij ziet echter ook dat als mensen de kans hebben ze de advertenties skippen omdat ze niet relevant zijn: Social Advertising wordt belangrijk

Kansen en mogelijkheden
De kansen die hij ziet voor een succesvolle Discovery-toekomst:
-    Het openen van de archieven. Er staat nog veel niet online. Initiatieven als Google Books zijn een begin.
-    Er moet betere meta-data. De tagging issues moet opgelost worden door ze te  automatiseren
-    Betere visualisatie
-    Open Platform

Eindgedachten
Als eindgedachten vraagt Garret Camp zich enkele dingen af:
-    Zal discovery inderdaad zo groot worden als search?
-    Zal het gebruik van de zoekterm minder belangrijk worden?
-    Hoeveel mag Google over me weten? Komt er een ruil tussen relevantie en privacy?

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies