SPRX, Zcapes en de passie voor mobile

Vorig artikel Volgend artikel
SPRX, Zcapes en de passie voor mobile

Inmiddels kent iedereen ze wel, Maarten Lens-FitzGerald, Raimo van der Klein en Claire Boonstra. Ze zijn de initiatiefnemers van MoMo, een van de meest succesvolle Mobile Monday's, hebben in de streamline hun bedrijf SPRXmobile opgericht en komen nu met een vernieuwend concept Zcapes.

Reden genoeg voor een aantal vragen aan een van de meest gepassioneerde mensen die ik ken, vriend, oer-blogger bij Dutchcowboys, @dutchcowboy op Twitter en zoveel meer. Ook iemand die het afgelopen jaar door ziekte de andere kant van het leven heeft gezien. Een e-mail interview met Maarten Lens-Fitzgerald.

Waarom zijn jullie ooit met MoMo gestart ?
Raimo van der Klein, Yuri van Geest en ik hebben Mobile Monday in het leven geroepen om professionals in de mobiele sector met elkaar te verbinden. Toen we op 4 juni 2007 het eerste event organiseerden was er nog geen gelegenheid waar professionals en geïnteresseerden in mobiel bijeen konden komen. Ook wilden we graag sprekers 'delen' die ons inspireren, zoals Jyri Engestrom, Joe Pine, Doc Searls en Bruce Sterling. MoMo gaf ons een platform om dergelijke visionairs naar Nederland te halen.

Daarnaast had ik persoonlijk de doelstelling om met een 'backchannel' te experimenteren. Yuri had me er eerder over verteld en ik zag MoMo als een ideale proeftuin om dit uit te proberen. Met succes. Inmiddels is de backchannel een geïntegreerd onderdeel van het event.

Had je ooit kunnen voorspellen dat MoMo zo’n succes zou worden ?
Zelf denk ik dat het succes vooral komt omdat jullie je netwerk hebben aangesproken Bij de eerste MoMo (juni 2007) rekenden we op 40 à 50 man. Dat werden er meer dan 250. Bij de laatste MoMo waren er meer dan 450 (en waren de kaartjes al binnen een paar uur 'uitverkocht'). De Rode Hoed zat vol tot op het tweede balkon. Het aantal leden in de community is inmiddels gegroeid tot boven de 2300. Dat hadden we niet verwacht.

Achteraf gezien zijn we op het juiste moment met het juiste ding begonnen. Daarnaast waren we zeer transparant. Op twitter kon je onze meetings volgen, we vroegen vaak om advies en hulp en luisterden erg goed naar feedback. Dat, gecombineerd met onze eigen passie voor het event en de inhoud is een goede formule, zo blijkt. Tel daarbij op de sponsors die Yuri naar binnen haalt. Dit werkt twee kanten op: MoMo wordt meer serieus genomen en wij nemen het ook meer serieus omdat we een contractuele verantwoordelijkheid hebben. Overigens ontvangt het bestuur geen vergoeding voor het werk. Deze charitatieve basis geeft vertrouwen.

Heeft MoMo jullie visie doen veranderen over de mobiele wereld ?
Verrijkt. Alle sprekers die we hebben gehad en wie wij ook vaak wat langer konden spreken hebben mij persoonlijk verrijkt: Jyri met sociale objecten, Joe met de Multiverse, Doc met VRM etc etc. Plus de bezoekers - door hun vragen in de zaal of in 1 op 1 gesprekken. Het zijn hun lessen en meningen waar je wat aan hebt.

Een voorbeeld was de derde MoMo waar de zaal stemde op voor de top tien tips om op mobiel internet te gaan als bedrijf. "Gewoon beginnen" kreeg de eerste stemmen. Dat versterkte weer mijn eigen beeld dat nieuwe en innovatieve zaken in essentie ook change management zijn en dat er maar één manier is om eraan te beginnen: door het te doen, en wel direct. En dan te leren en te groeien. Dat geldt ook voor MoMo zelf. Voor de eerste MoMo hebben we eerst een datum geprikt en gecommuniceerd en vervolgens de sprekers gevonden. We zijn 'gewoon begonnen'.

Is SPRX een logisch gevolg als je eenmaal zo diep in de materie duikt. Er moet een kriebel zijn geweest ?
SPRX is heel logisch als we terugkijken. Maar toen we begonnen zat dit niet in ons hoofd. Bij mij zeker niet. Ik had een vaste baan en had helemaal geen neigingen om iets voor mezelf te beginnen.

Begin 2008 hebben we een workshop met het MoMo bestuur gedaan om te kijken wat we nou eigenlijk gecreëerd hadden. Intussen was het MoMo-team uitgebreid met Marc Fonteijn, Claire Boonstra en Sam Warnaars als stagiair. De workshop was om te onderzoeken wat we nou eigenlijk deden wat zo goed werkte. En om te kijken of we daar méér mee moesten doen.

De essentie die daar uit kwam was dat we op één of andere manier zorgen voor vonken. Vonken die mensen en organisaties inspireren, die mensen en organisaties 'ontsteken' en in beweging krijgen. Vandaar de naam SPRX ('sparks'). Dat is wat we doen.

In de workshop werd duidelijk dat we samen een goede combinatie waren en energie creëerden. Een bedrijf was een logische stap. Dat was januari 2008. In maart zat ik op kantoor en kreeg in in mijn chat 1 vraag van Raimo: "Doe je mee?". Toen zei ik na kort nagedacht te hebben: "ja". Zo begon voor mij het SPRXmobile avontuur echt.

De huidige MoMo voorziter Marc Fonteijn deed niet mee omdat hij al met het bedrijf 31Volts was begonnen. Hij is de 'oom' van SPRXmobile. Sam was nog student. SPRXmobile is mei 2008 gestart met Raimo, Claire, Yuri en ik. Yuri is in december zijn eigen weg gegaan en nu bestaat SPRXmobile uit Raimo, Claire en ik. Daarnaast hebben we inmiddels de eerste freelancers voor ons aan de slag.

Hoe voorkom je dat MoMo een SPRX marketing kanaal wordt ?

Door het niet als zodanig in te zetten. Dat klinkt eenvoudig en is het ook. We gebruiken MoMo niet als verkoop podium van SPRX of voor welk ander bedrijf dan ook. Tenzij cases echt remarkable zijn, zoals PlayMegaPhone op de laatste MoMo veel aandacht kreeg. Inmiddels zijn Raimo en ik ook uit het MoMo bestuur om ons volledig te richten op SPRXmobile en onze startup Zcapes. Dat helpt ook.

Met SPRX positioneer je jullie als een Strategic Creative Consultancy (Mobile Service Archtects), hoe ga je dat waarmaken?
Door bedrijven te helpen de stap naar mobiel te maken en de projecten te realiseren. We hebben de visie, de kennis en de ervaring om dit te doen. Een unieke combinatie van creatie, strategie, media en realisatie kennis. En we weten mensen in beweging te krijgen. De expertise en service van SPRXmobile ligt in drie gebieden: Consultancy, Concept en Coding.

Consultancy om de 'waarom-' en de 'richtings'vraag te beantwoorden. Zo hebben we voor Rabobank een visiedocument voor mobiel geschreven. En zijn we zo ook bij de NOS begonnen, door een strategie met hen te ontwikkelen. Of, zoals bij het Voedingscentrum, duidelijk te hebben waarom ze QR-code willen toepassen. Mobiel is nieuw voor de meeste bedrijven en met een visie en strategie geef je de mobiele initiatieven richting en borging. Niet iedereen heeft hier behoefte aan. Sommige bedrijven willen 'gewoon beginnen'. Dat is goed en in sommige gevallen zelfs beter. De essentie van wat ik geleerd heb met innovatie is: "bewegen". Zoals al eerder bleek op MoMo: 'Gewoon beginnen'.

Concept: om de service te ontwerpen of te bedenken, passend bij het bedrijf, merk of organisatie. Dit kan eenvoudig zijn in de vorm van een mobiele website met adres- en route-informatie. Of een complete applicatie zoals die voor de NOS of de ING Wegwijzer. Wij creëren en geven het concept vorm: inhoudelijk, in interactie, in creatie, in organisatie van het onderhoud en marketing (inclusief distributie/ vindbaarheid).

De marketing is relatief het moeilijkst. Er gaat al zoveel energie zitten in de creatie van het concept dat er voor de marketing van de site of applicatie vaak weinig meer over is. Terwijl dat juist meer dan 50% van de energie behoeft. Mobiel is nog een nieuw kanaal en er is veel 'kracht' nodig om de mensen de mobiele website te laten ontdekken of de appliactie te laten downloaden.

Coding: om de mobiele websites en applicaties te ontwikkelen en bouwen. Mobiele websites hebben voor elk toestel een eigen variant om optimaal tot zijn recht te komen. Applicaties zijn er ook in diverse smaken. We ontwikkelen applicaties van de grond af aan, of we passen applicaties aan die we in licentie verkrijgen.

SPRXmobile weet hoe ontwikkeld moet worden op de diverse platformen. En waarom je welk platform kiest (Java, Android, iPhone, mobiele website, etc). We hebben enkele jaren ervaring met ontwikkelingsprocessen om het programmeerwerk te managen naar een goed resultaat. Dit doen we ook snel. Voor het Voedingscentrum was er minder dan 3 weken ontwikkeltijd voor de campagne site. Wat ons lukte. De ING Wegwijzer was binnen twee weken live...

Jullie zijn geen bouwers, waar en hoe laat je jullie applicaties bouwen? Websites maken we vaak in samenwerking met MoMac. Hun platform is in staat om de mobiele site goed weer te geven op alle soorten mobiele telefoons. Voor applicatie-ontwikkeling gebruiken we een eigen netwerk van specialisten met wie het klikt en die eerder goed werk hebben opgeleverd, of werken we indien ook hier samen met grotere applicatie-ontwikkelaars als WeComm. We zijn juist goed ingesteld om de breedte van de diffuse applicatiemarkt qua ontwikkeling aan te kunnen. Wanneer klanten voor ons kiezen, dan kiezen ze vaak niet voor 1 platform zoals de iPhone of Android. Wij zijn onafhankelijk van en ondersteunen de gehele breedte aan applicatieplatformen en specialismes.

Wat is Zcapes ? Jullie noemen het zelf een nieuwe start-up
Het is inderdaad onze start-up, ontstaan uit onze eigen behoefte om naast de werkzaamheden voor klanten ook eigen initiatieven te starten. Zcapes is de eerste.

Zcapes zorgt ervoor dat je niks mist. Zcapes helpt je om in elke context (ofwel situatie) de juiste informatie uit de digitale wereld te halen, die vaak niet te 'googlen' is.

Zcapes is een verzameling mobiele startpagina's voor events, groepen, objecten of activiteiten. Een object kan een museum of winkel zijn, bijv. de Bijenkorf. Een event bijv. Momo of een skireis met je vriendengroep. Een groep bijv. je familie. In een Zcape komt alle relevante informatie en conversatie over die situatie bij elkaar.

Zo bevat de Bijenkorf Zcape de aanbiedingsfeed, foto's uit Flickr en tweets getagged met 'Bijenkorf', locatie gegevens, een poll over de laatste uitverkoop. En in de comments lees je dat Van Dam gelijk had (met zijn slechte restaurantrecensie) maar dat het restaurant alweer aan het verbeteren is.  In de tram op weg naar het Centrum bekijk je dan de Bijenkorf Zcape.

Je kunt andere voor jou relevante Zcapes ontdekken op basis van je locatie, vrienden, sleutelwoorden of populariteit. Zcapes kunnen open zijn, of besloten (bijv. alleen voor je vriendengroep, of 'invitation only').

Zcapes 'gebruik' je primair mobiel, het aanmaken van Zcapes (iedereen kan een 'zcapist' worden) doe je via laptop of PC.

Hoe ga je die applicatie succesvol maken in de wetenschap dat de markt inmiddels vol aan het lopen is met applicaties? Waar maken jullie het verschil?
Zcapes is geen applicatie, vooralsnog. Dat neemt niet weg dat we gebruikers willen krijgen. Mensen die Zcapes opzetten en mensen die Zcapes mobiel gebruiken. We verwachten dat dat niet direct storm gaat lopen. Het heeft z'n tijd nodig. Mobiel internet is nog nieuw voor veel mensen. Laat staan een digitale laag waar toe ze onderweg toegang tot hebben.

We richten ons in het begin vooral op event- en privé Zcapes. En wat de events betreft, we zullen partnerships sluiten met eventorganisaties. Zo leren eventgangers op den duur Zcapes kennen en gaan ze het ook voor hun eigen doeleinden gebruiken. Het zijn vele kleine stapjes die ons groot gaat maken. En onderweg leren wij, de gebruikers en de Zcape bouwers veel van elkaar. Zo maken we het samen een succes.

Jullie hebben het Mobile World Congress in Barcelona gekozen als lanceerpodium voor Zcapes, wat ga je daar allemaal doen?

Wat we gaan doen in Barcalona om Zcapes te lanceren blijft nog even een verrassing. Wat wel vast staat is dat we dat op een eigen manier doen - we gaan geen kraam huren of zoiets dergelijks.

Volgens Maarten gaat de PC verdwijnen, nog meer voorspellingen?
Augmented Reality wordt mainstream, alhoewel in eenvoudige vorm. Voorbeelden zijn de ING Wegwijzer en NRG. Het begrip Mobile Service Architecture wordt bekender en verschijnt in boekvorm. Niet iedereen is meer blij met Google. Net zoals Microsoft worden ze te machtig. Ze innen een te groot deel van de media budgetten en weten te veel van ons. Dat gaat wringen in 2009. Context wordt de nieuwe content en LBS. Mobiel blijft niet makkelijk door de vele toestellen en platformen (het wordt voorlopig alleen maar complexer). Android wordt belangrijker dan iPhone.

So What’s next?
SPRX gaat groeien. We hebben veel werk wat op ons afkomt. We hebben nu veel momentum en willen daar verstandig mee omgaan. Er zitten mooie projecten in de pijplijn, waarover meer als ze klaar zijn. Daarnaast lanceren we binnenkort een eenvoudig en slim SMS initiatief wat HIER gaat heten.

En verder:
- Zie Raimo spreken op het MWG congres op 13 februari
- Kom mij tegen op de LIFT conferentie eind februari in Genève
- Kom Claire binnenkort met een kinderwagen tegen in het park (en in juni weer op kantoor!), en virtueel bij de opzet van het event 'What Women Want on Mobile'.
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en online-marketeer. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies