Ballmer: "We're not selling as many windows devices as we want to"

Vorig artikel Volgend artikel
Ballmer: "We're not selling as many windows devices as we want to"

Er zijn wat rimpelingen in de succes-machine die Microsoft heet. De marktintroductie van Microsoft van mobile producten gaat moeizaam. Tijdens een recente interne bijeenkomst maakte Microsoft bekend dat de verkopen van Windows 8 wel tegen vielen. Eerder was al gemeld dat men op de introductie van de Microsoft tablet Surface een verlies van $900 miljoen dollar had moeten nemen en de prijzen van deze tablets zijn onlangs scherp in prijs verlaagd, de verkoop van laptops en desktops daalt door de economische wereld-crisis én de verschuiving van het gebruik naar mobiel. De verkoop van Windows 8 Phone is misschien als introductie voor Microsoft best goed gegaan, maar met een marktaandeel van ongeveer een half procent bijna irrelevant te noemen. Dat alles verleidde de grote baas Steve Ballmer van Microsoft tot de uitspraak "We're not selling as many windows devices as we want to

Microsoft gaat zich nu met de overtollige voorraad Surfaces richten op de (basis) scholen en als het (goedkope) device voor onderwijs. De tablet is er goed genoeg voor, maar dat is geen markt met heel veel perspectief. Als één van de grootste en rijkste bedrijven van deze wereld kan Microsoft natuurlijk een stootje hebben. Maar de rijkdom is gekomen met de vanzelfsprekendheid van de verkoop van hun standaardproducten op desktop en laptop. Dat zijn geen mobile producten en daar ligt de markt van de toekomstige gebruiker. Dus integratie van laptop operating systeem met die van mobile apparaten lijkt voor Microsoft belangrijk. Daarom passen de introductie van Windows 8 inmiddels 8.1, de samenwerking met Nokia en de ontwikkeling van een eigen Microsoft Tablet Surface wel degelijk in een strategie om een rol te spelen op de inmiddels reeds verdeelde mobiele markt.

surface-ballmer

Als die introductie tegenzit, zal Microsoft gedwongen worden na te denken over haar toekomstige rol. Laten we daarbij niet vergeten dat de positie nog steeds heel sterk is met een meer dan 90% marktaandeel voor alle laptops die in deze wereld worden geproduceerd, en dat vrijwel alle bedrijven deze laptops voorzien van Windows én MS Office. Als deze machines maar kunnen communiceren en synchroniseren met tablets en mobiles dan ligt daar vooralsnog een mogelijkheid voor focus, in plaats van een hele dure introductie van een eigen mobile line. Dit ondanks dat de Windows 8 Phones en Surface prima producten zijn.

Meer content

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies