De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Overal lezen we dat de tijd bestedingen aan Facebook, WhatsApp, Netlfix, Games en nog veel meer toe blijft nemen. Toch komt SPOT nu met cijfers naar buiten die laten zien dan we dagelijks nog altijd 3 uur TV kijken, tegenover zo’n 103 minuten aan browsen, social media, mailen en gamen. Daar bovenop komt nog eens 18 minuten per dag waarin we via internet TV kijken, radio luisteren en tijdschriften lezen.
TV kijken grootste media activiteit
Van alle media besteden we verreweg de meeste tijd aan TV kijken, voor de gemiddelde Nederlander van 13 jaar en ouder is dat bijna 3 uur per dag (166 minuten). Dat is live, uitgesteld en on demand TV kijken, ongeacht via welk apparaat. Niet internet maar radio is op TV na het meest geconsumeerde medium. Ruim 2 uur per dag. Naarmate de leeftijd stijgt, wordt er meer TV gekeken. Van alle leeftijdsgroepen is Internet het grootst onder jongeren van 13-19 jaar. De jongeren zijn 3,5 uur per dag online. Daarnaast kijken zij ook twee uur per dag TV. Lezen doet deze groep nauwelijks.
Apparaten
Kijkend naar de apparaten, die gebruikt worden voor de consumptie van media is de conclusie duidelijk. Ondanks de toenemende beschikbaarheid en mogelijkheden van online devices consumeren we media nog op een traditionele manier. TV via het TV toestel, de krant via de papieren uitgave en radio via het radio toestel. Gedreven door het aanbod gamen we wel veel op online devices.
Werkdagen
Alhoewel de zondag de beste bekeken TV dag is van de week besteden we op werkdagen meer tijd aan media dan in het weekend. Op zaterdag nemen we meer tijd voor de krant. Radio luisteren wordt veel meer op werkdagen gedaan, veel onderweg naar en tijdens het werk. Verder zijn we op weekdagen ook actiever op het internet voor mailen, bezoeken van websites en gebruik van social media.
De volledige presentatie met meer resultaten van de extra analyses die René van Beers van Tilburg University heeft gemaakt staat hier (PDF).
Tijdbesteding
Het nieuwe tijdbestedingsonderzoek Media:tijd is een samenwerking van verschillende partijen waarvan een aantal voorheen zelfstandig hun eigen tijdbestedingonderzoeken uitvoerden. Voor Media:tijd hebben in het najaar van 2013 2.947 Nederlanders van 13 jaar en ouder gedurende een week minutieus bijgehouden hoe zij hun tijd besteedden. Per gemiddelde weekdag heeft dat een netto steekproef van 2.751 personen opgeleverd.
Verder lezen over Internet
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijOnline15.12.2023
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief
Sociale Media & Games zorgen voor veel afleidingVerder lezen over Televisie
Entertainment28.03.2024
4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet
Gadgets15.03.2024
Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Entertainment02.03.2024