Marketing06.11.2014

Wereldwijd onderzoek naar inzet en invloed van data-driven marketing & advertising!


Gisteren is door het Global DMA het wereldwijde onderzoek naar data-driven marketing gepubliceerd. Data doet er toe, het is heel belangrijk! Wereldwijd bouwen marketeers op data om hun marketingdoelstellingen te realiseren om uiteindelijk aan de behoeften van de consument te voldoen. Het onderzoek laat zien wat er gebeurt in de data-driven economie. Het is een benchmark van de huidige stand van zaken omtrent data-driven marketing & advertising van 17 deelnemende landen. Het rapport heeft als doel om marketeers een beter inzicht te bieden van de markt en hun kansen en uitdagingen.

Het onderzoek, gehouden onder 3.053 marketeers, adverteerders en service providers afkomstig uit 17 landen, zijn het eens over een marketingfeit: data is belangrijk! Men geeft vrijwel unaniem aan veel vertrouwen te hebben in de waarde van data-driven marketing & advertising en de groeiende bijdrage hiervan om de klant centraal te kunnen stellen. Zo geeft 80 procent van het wereldwijde onderzoekspanel aan dat data een enorme belangrijke rol speelt bij het behalen van de doelstellingen. Vrijwel iedereen (92,2 procent) verwacht dat data de komende jaren substantieel meer zal bijdragen aan hun marketing- & advertisingactiviteiten.

Hieronder een aantal belangrijke punten waarover de respondenten het wereldwijd eens zijn:

  • Het is een no-nonsense markt. Meer dan driekwart van de marketeers wereldwijd (77,4 procent) heeft er vertrouwen in dat data-driven marketing & advertising ook in de toekomst zijn waarde laat zien. Hoewel dit optimisme in alle landen redelijk gelijk wordt gedeeld, indexeren de marketeers in de opkomende landen (waaronder India, Brazilië en Zuid Afrika) het optimisme hoger dan in andere landen.
  • Budgetten gaan omhoog. Wereldwijd geeft 63,2 procent van de marketeers aan dat de uitgaven aan data-driven marketing & advertising het afgelopen jaar zijn gestegen. Ook voor het komende jaar blijven de uitgaven stijgen (bij 73,5 procent van de marketeers).
  • Data is digitaal. En digitaal is data. De vijf marketingkanalen die in het afgelopen jaar de meeste groei in het budget kenden, zijn allemaal digitale kanalen; website/e-commerce, social media, mobile, paid search engine marketing en online display advertising. Ook het komende jaar zullen deze kanalen weer de boventoon voeren qua stijging in de uitgaven.
  • Alles draait om de consument. De belangrijkste reden voor marketeers (52,7 procent) om te investeren in data-driven marketing & advertising is de vraag / behoefte vanuit de markt om relevante informatie en aanbiedingen te bieden en de consument centraal te stellen.
infographic_wereldwijd_onderzoek_data_driven_marketing onthult eensgezinde visie
infographic_wereldwijd_onderzoek_data_driven_marketing onthult eensgezinde visie

The Global Review is mede mogelijk gemaakt door MediaMath, een belangrijke partij in de markt van data-driven marketing strategie en technologie. Het rapport ‘The Global Review of Data-Driven Marketing and Advertising’, inclusief de wereldwijde analyse en de resultaten is hier te downloaden.

Credits headerfoto: Fotolia.com.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’