Marketingwoorden die in 2014 écht te vaak gebruikt werden

Marketingwoorden die in 2014 écht te vaak gebruikt werden

Vorig artikel Volgend artikel

Selfies, rich media, influencers... woorden die in 2014 veelvuldig door marketeers gebruikt werden. Maar niet alleen marketeers gebruikten de woorden, ook 'leken' gingen er mee aan de haal. Deze vijf woorden hoorden we in 2014 wel heel erg vaak!

1. Selfie

Met stip op de eerste plek 'selfie'. We werken er zelf natuurlijk lekker aan mee door het woord zelf ook regelmatig in de mond te nemen, maar het wordt nu toch wel een beetje veel. Van selfie-hoeden tot selfie-drones tot selfie-snelheidsmeters, in 2014 werd het woord selfie overal voor gebruikt. Zelfs onze koning gebruikte het woord in zijn jaarlijkse kerstspeech 'Nederland is meer dan zeventien miljoen selfies".

Variaties op de selfie mogen wat ons betreft ook snel verdwijnen. De 'welfie', de 'ussie', de 'skifie'... we zijn er nu wel klaar mee. De selfie is trouwens helemaal niets nieuws, tien jaar geleden noemden we het alleen net iets anders, wie herinnert zich 'foto van jezelf' nog?

2. Rich Media

Afbeeldingen en video's hebben we al tijden op internet, maar sinds een tijdje is daar een nieuwe term voor: 'Rich media'. Deze 'rijke media' worden gepresenteerd als iets baanbrekends, terwijl het in werkelijkheid gewoon om afbeeldingen en video's gaat, iets waar in principe niets nieuws aan is.

3. Influencers

2014 was het jaar van de influencers en waarschijnlijk zullen we die term de komende jaren ook nog regelmatig om onze oren geslingerd krijgen. Influencers zorgen ervoor dat de consument in contact komt met het product.

4. Cloud

We slaan tegenwoordig alles op in de 'Cloud'. Mensen die eigenlijk niet zoveel van moderne technologie afweten gebruiken het woord ook te pas en te onpas 'oh het staat in de 'Cloud'.

Daarnaast werd 'de Cloud' het afgelopen jaar ook regelmatig genoemd in het vraagstuk over Privacy. Is alles opslaan in de Cloud eigenlijk wel veilig?

5. Big Data

Big Data wordt tegenwoordig overal voor gebruikt, gemeengoed geworden voor zorgvuldig informatie opslaan. De term wordt overal voor gebruikt en waar de term oorspronkelijk voor stond is een beetje uit het oog verloren. En wat kun je eigenlijk met al die 'Big Data' het is uiteindelijk pas bruikbaar als je individuele profielen kan maken.

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten en witte gadgets.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies