Marketing31.03.2016

​Hogeschool Leiden brengt data tot leven


In het laatste jaar van de middelbare school sta je voor een belangrijke keuze bij het kiezen van de juiste vervolgopleiding. Aan open dagen geen gebrek, maar hoe maak je als hogeschool het onderscheid?

Hogeschool Leiden besloot te kiezen voor een online marketing campagne bestaande uit Google AdWords, remarketing, social advertising en e-mailmarketing om leerlingen aan te spreken. Een campagne die ook nog eens een gigantische hoeveelheid data opleverde. Data die gebruikt kan worden om toekomstige marketingcampagnes realtime bij te sturen. Maar het slim inzetten van deze data is een uitdaging. Daarom besloot Hogeschool Leiden deze samen met Expand Online bij elkaar brengen en te vertalen naar een eenvoudig realtime dashboard met de datavisualisatietool Klipfolio.

macbook
macbook

In totaal biedt Hogeschool Leiden 28 verschillende opleidingen aan. Al deze opleidingen hebben hun eigen targets en mediabudget. De strategie wordt gedurende de campagnes doorlopend aangescherpt. Hiervoor wordt intensief samengewerkt door de centrale marketingafdeling, opleidingsmanagers en Expand Online. Daarbij staat het aanmeld-target per opleiding centraal. Dit lijkt een simpele KPI, maar is in praktijk niet zo eenvoudig aangezien de data verspreid is over meerdere bronnen. De tool Klipfolio biedt de mogelijkheid om de data van deze verschillende externe bronnen samen te voegen in een custom-made dashboard. Nick Hansen Wagensveld van Hogeschool Leiden: “Voorheen konden wij moeilijk inschatten of we de targets zouden halen. Door het dashboard hebben we op elk moment van de dag inzicht in de resultaten, zien we in één ogenblik welke opleidingen onder target blijven en of we dus extra moeten inzetten op bepaalde campagnes.”

Dashboard

Het dashboard geeft waardevolle inzichten in de conversiedata. Zo kwam naar voren dat de meerderheid van de studenten zich vlak voor de open dag inschrijft, terwijl het oriëntatieproces al veel eerder start. Een belangrijke strategische keuze is nu om aan het begin van campagnes stevig in te zetten op awareness en branding. En om in een later stadium te gaan voor conversie.

Het bijsturen op basis van data houdt echter niet op bij de campagnes voor de open dagen. Het dashboard geeft Hogeschool Leiden namelijk ook inzicht in het opkomstpercentage en het tijdstip van opkomst. Nick Hansen Wagensveld: “Eigenlijk maken we tijdens de Open Dag zelf heel veel gebruik van het dashboard. Het geeft ons real-time informatie over de bezoekers. Zo weten we hoeveel bezoekers, en dus potentiële studenten al op de Open Dag zijn. We overzien alles; dus ook de drukte binnen de hogeschool.”

Data Driven Marketing

Met behulp van data-visualisatie is een eerste stap gezet in een Data Driven Marketing strategie. Wat Hogeschool Leiden betreft is dit echter niet het eindstation. Momenteel wordt gewerkt aan het uitbreiden van het dashboard, waarbij het ook ingezet kan worden in de aanloop naar andere voorlichtingsevenementen, zoals proefstuderen.

Daarnaast leiden de nieuwe inzichten uit het dashboard weer tot nieuwe wensen. De komende tijd zullen er nog meer databronnen worden toegevoegd aan het dashboard, om de marketeers van Hogeschool Leiden nog beter te kunnen ondersteunen in hun marketingactiviteiten.

Nick Hansen Wagensveld: “Klipfolio helpt ons bij het inzichtelijk maken van resultaten en trends. Een volgende stap is de mogelijkheden om de gehele Customer Journey van potentiële studenten in beeld te brengen. Verder gaan we in de toekomst onderzoeken of we Klipfolio kunnen gebruiken om ook onze email- en SEO-campagnes inzichtelijk te maken en trends te ontdekken. Daarnaast hebben we de ambitie om open dagen met elkaar te vergelijken om trends te kunnen ontdekken.”

[Deze blogpost is geschreven door Eric Waardenburg, online marketing adviseur, en Daan Schouman, Analytics consultant, bij Expand Online.]

Verder lezen over Data

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

In Noord-Holland is Middenmeer een soort ultra-datacenterlocatie. Het is ook vaak uit die plaats dat er berichten komen over wat omwonenden ervan vinden (spoiler: het is niet positief), maar nu zelfs arbeiders die demons...

Online31.10.2023

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Het was door alle commotie, bezwaren en andere randzaken al hoogst onwaarschijnlijk geworden dat het mega datacenter dat Meta wilde gaan bouwen in Zeewolde nog door zou gaan. Welnu, vandaag is het doek definitief gevalle...

Technology20.09.2023

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Terwijl WhatsApp het steeds makkelijker maakt om grote foto’s te versturen, besluit Dropbox niet om zijn diensten aantrekkelijker te maken, maar legt het ze juist aan banden. Dropbox, dat altijd een ongelimiteerde opti...

Online25.08.2023

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Vroeger was er tussen Europa en de Verenigde Staten het Privacy Shield: een overeenkomst waardoor de data van Europese burgers in de Verenigde Staten kon worden opgeslagen, zonder dat het daarbij in handen kwam van de VS...

Online11.07.2023

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Komt Threads dan nu wel naar Europa?
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

Datalekken in de zorgsector in Nederland blijven toenemen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft recentelijk aangegeven dat Nederlandse burgers ervan uit moeten gaan dat hun persoonlijke gegevens waarschijnlijk al ge...

Cybercrime28.06.2023

Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalek
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Naar aanleiding van een tip van haar Duitse collega’s in Brandenburg is de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een onderzoek gestart naar een mogelijk datalek bij Tesla. Daarbij zouden, dat meldt de Duitse krant Handelsbl...

Cybercrime26.05.2023

Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

Data recovery is het proces van het herstellen van verloren of beschadigde gegevens van een opslagapparaat. Je kunt terecht bij professionals die jou helpen met het redden van je data. Dit is super handig wanneer jij bel...

DC Business03.05.2023

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

We bellen en sms’en weer veel minder

De ACM heeft deze week de nieuwste versie van de Telecommonitor gepubliceerd. Het rapport over het gebruik van mobiele- en andere telecomdiensten in Nederland. Het zal niemand echt verbazen dat we, vergeleken met voorgaa...

Mobile12.04.2023

We bellen en sms’en weer veel minder

Voorraad 06-nummers nog steeds schaars

Verder lezen over Visual

Heb jij een blinde vlek? Deze test kan je vertellen waar die zit

Ons zicht is niet altijd even betrouwbaar. Dat weet je vermoedelijk zelf ook al, want soms zie je dingen gewoon niet, terwijl je er recht voor staat. Wat blijkt? Dat is geen onoplettendheid (in elk geval niet altijd), ma...

Entertainment13.04.2017

Heb jij een blinde vlek? Deze test kan je vertellen waar die zit

De visuele effecten uit Jurassic Park zijn nog altijd geweldig

Het is alweer 23 jaar geleden dat Jurassic Park in première ging. Het was een enorm keerpunt voor de filmindustrie en een enorme doorbraak op gebied van visuele effecten. En zelfs na al die jaren is het nog steeds een k...

Video21.08.2016

De visuele effecten uit Jurassic Park zijn nog altijd geweldig

Welke online afbeeldingen blijven het beste hangen?

Het meest herkenbare element van een website blijft vaak het logo. Na afloop van het websitebezoek weet 86% van de bezoekers zich deze afbeelding dan ook nog te herinneren. Dat blijkt uit een recent onderzoek van LEWIS n...

Online17.06.2016

Welke online afbeeldingen blijven het beste hangen?

Niet verrassend: afbeeldingen met vrouwen scoren beter!
Visual storytelling apps voor iedereen: Adobe Spark!

Adobe introduceerde vandaag Adobe Spark, een geïntegreerde oplossing voor mobiel en web voor het creëren en delen van indrukwekkende visuele verhalen. Het is gratis en speciaal ontworpen voor alledaagse communicatie....

Mobile19.05.2016

Visual storytelling apps voor iedereen: Adobe Spark!

Nu gratis beschikbaar voor iedereen.
De veranderende uitdrukking van liefde: Visuele expressies van liefde op Valentijnsdag

Hoe liefde meestal wordt gevisualiseerd Liefde overstijgt alle culturen en haar gerelateerde zusje 'romantiek' genereert miljarden. Opmerkelijk is dat men in Azië het meest blijkt uit te geven aan Valentijnscadeaus...

Media13.02.2015

De veranderende uitdrukking van liefde: Visuele expressies van liefde op Valentijnsdag

Visual Design Week XS in Breda

Van 24 tot en met 27 juni bouwt het Huis voor Beeldcultuur de StadsGalerij om tot visual design-hotspot van Breda. Innovaties als Oculus Rift en Google Glass kunnen er worden getest, opdrachtgevers in visual design worde...

Online10.06.2014

Visual Design Week XS in Breda

ETERNA: Een epische filmtrailer

Filmtrailers worden steeds spectaculairder, zeker met alle superheld films van de laatste tijd. Maar onderstaande trailer, ETERNA, verslaat ze allemaal. Het is geregisseerd door Vadzim Khudabets, maar het is geen trailer...

Entertainment01.08.2013

ETERNA: Een epische filmtrailer

Firewall – an interactive media installation

Video24.12.2012

Firewall – an interactive media installation