70% van de aankopen in winkels is al online besloten

70% van de aankopen in winkels is al online besloten

Eerst online checken, dan in de winkel kopen

Vorig artikel Volgend artikel

Een opvallende infographic van marketingfirma Taykey laat zien dat ons koopgedrag serieus aan het veranderen is de laatste paar jaar. Waar in het begin van de digitale winkelrevolutie nog sprake was van kijken in de winkel en daarna kopen op internet blijkt nu dat zelfs de aankopen die in de winkel worden gedaan al online voorbereid zijn. Zomaar de stad inlopen en op goed geluk of op basis van advies in de winkel iets kopen lijkt dus steeds meer iets van het verleden te worden.

Online research, maar waar?

Het opzoeken van producten op het internet is natuurlijk al lang niet meer nieuw. Het concept social shopping - de invloed die social media hebben op het koopgedrag van mensen - komt echter ook steeds meer op. Afgelopen jaar was dat volgens onderzoek al verantwoordelijk voor de helft van de aankopen tijdens de feestdagen. Het lastige is dat die invloed van overal en nergens komt, of het nu een directe aanbeveling is, een artikel op een site over gelekte kortingsfolders of simpelweg iets dat mensen zien voorbijkomen op Instagram of Facebook.

Taykey-Infographic
[Afbeelding © Taykey]

Inhaken is belangrijk

Wat ook blijkt is dat het voor bedrijven heel belangrijk is om te zorgen dat ze onderdeel zijn van het online gesprek op de momenten dat het telt. Het lekken van de folders voor Black Friday van bijvoorbeeld Walmart en Target zijn een belangrijk moment geweest voor wat er in die folders stond. Op het moment dat er iets speelt online moet je er als marketeer als de kippen bij zijn, zonder al te opportunistisch over te komen (want dat wordt afgestraft).

Toekomst voor winkels

Dit alles is leuk als je probeert online aandacht te krijgen voor je product, maar als je een fysieke winkel hebt (of erger nog: daar werkt) is het misschien even slikken. Als deze trend zich doorzet is er straks wellicht weinig tot geen noodzaak voor mensen in een winkel behalve om te zorgen dat het winkelende volk er zonder te betalen met de spullen van door gaat. Die trend wordt al een tijdje voorspeld, maar cijfers zoals deze bevestigen alleen maar dat het eens te meer zaak is voor winkels om een ervaring te creëren als ze overeind willen blijven.

Afbeelding © sergantstar - Fotolia.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies