Welke blogs creëren het meeste engagement?

Vorig artikel Volgend artikel
Welke blogs creëren het meeste engagement?

Tell me, and I will forget. Show me, and I may remember. Involve me, and I will understand. (Confucius, 450 B.C.) Een waarheid als een koe, die zo'n 2500 jaar geleden al werd opgemerkt. Jort Possel, Marketing & Communications Director bij Accenture, stipt deze mooie quote aan tijdens een L&DJ F5-sessie over self publishing. Accenture heeft een blogpodium ingericht om engagement met de doelgroep te creëren en de dialoog aan te gaan.

Op deze manier vormt het bedrijf een community rond zijn merk, is de communicatie en het contact transparant en weten ze mensen te binden. De resultaten zijn evident. Het aantal bezoekers groeit nog steeds snel,  met zo'n 21 % in voorgaande maand.

Bloggen geeft bedrijven de unieke kans om persoonlijk, relevant en direct te communiceren met hun doelgroep. In de US heeft inmiddels 43 % van de bedrijven een blog, vorig jaar was dat nog 39% en in 2007 was dat 16%. Volgens Richard van Hooijdonk van marketingMonday zorgen blogs gemiddeld voor 55 % meer traffic naar je website. Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat het posten van meer dan 20 blogs per maand zorgt voor aanzienlijk meer traffic (500 vs 100 bij geen blogs).

Accenture meet de engagement score door het aantal posts te delen door het aantal comments en de tijd te meten die mensen besteden aan het lezen van een blog (gemiddeld 4,2 minuten). Voor Accenture draagt het blogpodium bij aan de zichtbaarheid, positionering en het aandragen van leads. Ook Dell heeft een corporate blog, Directtodell.com. Simone Versteeg, pr- en communicatiemanager bij Dell, somt tijdens de F5-sessie terecht op wat een blog niet is: een distributietool, een vergaarbak voor materiaal dat niet interessant genoeg is voor een persbericht, content geschreven door ghostwriters vermomd als thought leadership van het management of een plek om informatie te herhalen die al in persberichten of op andere plekken staat.

Wat doen ze wel? Simone: 'Blogs geven de mogelijkheid om real-time informatie te delen, maken de dialoog mogelijk met een wereldwijd klantenbestand en bieden een breed media platform met zowel tekst, beeld, geluid en hyperlinks. Medewerkers worden de stem van het bedrijf en er ontstaat inzicht in de onderwerpen waar je klanten mee bezig zijn.'

Reg van Steen van TNS Nipo geeft aan dat het bij content marketing, waaronder blogs, van belang is om voldoende aandacht te besteden aan het levend houden van de blog, te zorgen voor variatie en er capaciteit voor vrij te maken binnen de organisatie. Jort Possel ziet in de statistieken dat het, naast de inhoud, vooral ook belangrijk  is wie de blog plaatst en of er genoeg regelmaat in zit.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies