Online28.06.2012

Taal & Innovatie


taal-innovatie.jpg
taal-innovatie.jpg

Of je een innovatie in wat je verkoopt, hoe je dit verkoopt of wat je produceert op het oog hebt, altijd geldt dat innovatie in wat je doet samen moet gaan met innovatie in de woorden die je gebruikt. Woorden, taal dus, hebben altijd een grote verborgen lading en brengen je als regel terug naar de context die je er individueel mee verbonden heeft. Bestaande woorden brengen je dus naar bestaande context, vormen in die zin een zwaartekracht van het verleden en bemoeilijken succesvolle innovatie.

Denk je, als voorbeeld van woordkeuze en verborgen boodschappen, dat het praten over werkloosheid in termen van werknemers en aantallen beschikbare banen veel nieuw werk oplevert? Het woord ‘werknemer’ of ‘medewerker’, woorden die we gebruiken om de economie te beschrijven, bevatten allemaal de boodschap dat je alleen werk kunt “consumeren” en dat een ander verantwoordelijk is voor het bestaan van werk. Het idee dat je werk kunt “produceren” komt in deze woorden niet voor. Werknemer: eerst is er werk, en dan ‘neem’ je het.

De uitvinding en gebruik van het woord werkondernemer reflecteert daarom een geweldige mentale innovatie en een andere manier van in de wereld staan. Dit soort onderliggende boodschappen in woorden pikken we feilloos op. Nog een voorbeeld van een succesvol innovatief woord die stond voor een mentale innovatie: het destijds nieuwe woord provo gaf in de jaren ’60 een hele generatie jongeren een identiteit.

Nu even wat meer naar de social business toe. Nieuwe woorden, zoals bijv. ‘beveiligingslek’, ‘identiteitsdiefstal’, ‘phishing’ of ‘spam’, die tien jaar geleden onbekend waren, zowel het woord als de betekenis ervan, zijn inmiddels volledig ingeburgerd en een mentale categorie geworden: je hebt een gevoel bij “spam”. Zij vormen de reflectie van een succesvolle innovatie en maken deel uit van je Sitz im Leben.

Woorden als  ‘cloud’, crowdfunding, crowdsourcing, social media, twitteren, staan allemaal op het punt mentale categorieën te worden. Daarmee is de technologische vernieuwing ook ingedaald in ons culturele DNA en de manier waarop we naar de wereld kijken. Onderschat niet hoezeer deze goedgekozen woorden, die ‘ergens’ ontstaan zijn, de adoptie van de technologische innovatie accelereren.

De innovatie vuistregel: gebruik voor nieuwe dingen ook nieuwe woorden.

Nieuwe woorden hebben een nieuwe, eigen dynamiek. En nieuwe dynamiek helpt bij het bereiken van nieuwe resultaten. Zonder mentale innovatie geen geaccepteerde technologische innovatie. Iedere succesvolle innovatie vraagt immers om een klein beetje anders tegen de wereld aan te gaan kijken. En daar zijn, heel praktisch, andere woorden voor nodig als bescheiden hulpmiddel om dat mogelijk te maken.

Natuurlijk weten marketeers allang dat een nieuw product een andere naam verdient met een nieuwe slogan. Maar probeer dit taalspel ook eens met interne innovaties en het innovatieproces zelf! Als je doet wat je altijd al deed krijg je immers de resultaten die je altijd al kreeg.

Over 5 jaar vinden we werkondernemer een heel gewoon woord. Let maar op!

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

...

Verder lezen over Innovatie

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Het is wetenschappers gelukt om twee mensen apart van elkaar in slaap een gesprek te laten hebben in die dromen.

Technology18.10.2024

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

In een land waarin veel beginnende ondernemingen zich zorgen maken over het ondernemersklimaat en investeringen in Nederlandse start-ups fluctueren, weten sommige jonge, startende bedrijven toch op te vallen.

Startups30.09.2024

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten

IQ NRG introduceerde eerder deze week een Zonnedimmer, daarmee kunnen eigenaren van zonnepanelen voorkomen dat ze moeten betalen voor het terugleveren van stroom en dus onnodige terugleverkosten hebben.

Gadgets20.09.2024

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten

Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien

De nieuwe stap van Neuralink gaat verder: Blindsight is gemaakt om mensen die blind zijn te laten zien. Zelfs als ze blind geboren zijn.

Technology18.09.2024

Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien

Het kruispunt van crypto en AI: de toekomst van digitale innovatie vormgeven

In het huidige snel evoluerende technologische landschap maken twee grote krachten grote golven: cryptocurrency (crypto) en kunstmatige intelligentie (AI). Beide zijn ontwrichtende technologieën die, hoewel ze afzonderlijk krachtig zijn, het potentieel hebben om in combinatie nog grotere innovatie te stimuleren.

Online17.09.2024

Het kruispunt van crypto en AI: de toekomst van digitale innovatie vormgeven