Wearables moeten de consument nog overtuigen

Wearables moeten de consument nog overtuigen

Vorig artikel Volgend artikel

Mede door de aankondiging van de Apple Watch zijn wearables de laatste weken veel in het nieuws, maar toch blijft de daadwerkelijke interesse van de consument voor deze sector voorlopig nog relatief beperkt. Zo blijkt uit een onderzoek van het internationale juristenkantoor Osborne Clarke en applicatie-ontwikkelaar Mubaloo bij onder zo'n 2.000 Britse consumenten.

Vastgesteld werd dat slechts 8% van de consumenten plannen blijkt te hebben om dit jaar nog enige vorm van wearables te kopen. In de leeftijdscategorie tussen 18-24 jaar loopt dat cijfer op tot 10% en in de groep tussen 25-34 jaar tot 14%.

"De resultaten van de studie tonen aan dat de marktpenetratie van wearables nog bijzonder bescheiden blijft," zo merkt James Mullock, technologie-specialist bij Osborne Clarke, op. "De consument kan zich dan wel enthousiast tonen over de lancering van smartwatches, maar dat betekent niet dat hij ook bereid is om te investeren."

Volgens Mullock zullen de volgende 12 maanden voor de sector cruciaal zijn om het publiek ervan te overtuigen dat deze producten een belangrijk onderdeel van hun dagelijks leven kunnen vormen. Volgens Mark Mason, CEO van Mubaloo, zullen wearables pas een succes worden wanneer de ontwikkelaars interessante applicaties voor de technologie op de markt brengen. Hij maakt daarbij de vergelijking met smartphones. "Ook die sector werd pas een succes op het ogenblik dat ontwikkelaars begonnen met de creatie van toepassingen die de toestellen voor de consument interessant en nuttig maakten," zo voert hij aan. "Ook de wearables moet de consument overtuigen vooraleer de verkoop op grotere volumes zal kunnen rekenen."

"Er kan nu al worden opgemerkt dat steeds meer applicaties voor wearables op de markt worden gebracht, maar de consument moet nog altijd overtuigd worden om deze producten te kopen.” 

Eerder dit jaar had ook Samsung al aangegeven dat het daadwerkelijk gebruik van wearables voorlopig beperkt blijft. En in een nieuw bericht van Gartner is te lezen dat de voorspelling is dat in 2016 smartwatches en wearables pas echt doorbreken.

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies