Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

Vorig artikel Volgend artikel

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzondere set aan skills met zich meebrengen. Een bevlogen generatie die het leven anders bekijkt en aanpakt dan de generaties die haar voorgingen. Hoe laat je die bijzondere generatie nou het meest tot z'n recht komen? Thuis, maar vooral ook binnen je organisatie als de nieuwe lichting werknemers. Hot topic onder de vele aanwezige bezoekers en sprekers van verschillende talks.

De vraagstukken en conclusies waren een feest der herkenning voor iedereen die werkzaam is in de creatieve industrie omdat een zeer hoog percentage van de werknemers in dat specifieke vakgebied hun wortels hebben in deze generatie. Hier 4 handvatten om deze generatie te laten opereren op de toppen van hun kunnen:

Coachen, niet managen

Millennials manage je niet, die coach je. Ze hebben iedere minuut van de dag toegang tot kennis en inspiratie en zijn heel goed in hun eigen richting bepalen. Maar diezelfde storm aan informatie en prikkels kan ook verblinden en soms zien ze door de bomen het bos niet meer. Keuzestress door een woud aan mogelijkheden. Daar moet je ze bij helpen. Geef ze richting, wees een gids en breng ze stapje voor stapje verder. Daarnaast benadrukt Jeff Fernandez van Grovo in een panel discussie over "The Millennials: Empowering A Modern Workforce" het belang van het bepalen van een duidelijk doel voor deze groep. Maar let op! Er is een dunne lijn tussen motiverend gidsen en ouderwets voorkauwen. Want dat smoort alle eigen creativiteit en bevlogenheid direct in de kiem. Iets wat in deze industrie dodelijk is voor het einderesultaat. Succesvolle managers van Millennials moeten zich dus met name op dit vlak onderscheiden van hun voorgangers.

Maak het persoonlijk

Een persoonlijke relatie op de werkvloer met mede-Millenials en Senior werknemers is essentieel voor deze generatie. En als je, zoals hierboven beschreven, iemand goed wilt kunnen coachen is een persoonlijke aanpak zo ongeveer de basis. Omdat je zowel zakelijk als privé moet weten wat iemand motiveert, wat hun emotionele toestand is en wat er gebeurt in iemands leven. 'You've gotta love them to create an environment to florish' zei digital entrepeneur Gary Vaynerchuk tijdens een sprankelende sessie over 'What It Really Takes to Win in Business' in een passioneel gesprek met opper-CEO Jack Welch. En zij waren niet de enige die het menselijke aspect, de passie en liefde voor de mensen om je heen en je werk als key succes factoren benoemden voor de bedrijven van de toekomst.

Sense of purpose

Het helpen scheppen of creëren van de betekenis van het werk dat wordt gedaan is voor het op lange termijn bevlogen houden van mensen van levensbelang. De Millennial generatie heeft weinig gevoel voor hiërarchie en wordt in tegenstelling tot voorgaande generaties ook niet gedreven door het 'pleasen' van zijn/haar leidinggevende. Deze jonge geesten gaan voor een hoger doel waarmee ze zich kunnen vereenzelvigen. Helaas ontbraken de concrete tips op dit vlak bij alle sessies, maar het is niet lastig om te bedenken dat ook hier de persoonlijke benadering en de kennis over iemands vaardigheden en beweegredenen een grote rol speelt. Een hoger doel ligt niet alleen in het werken voor aansprekende merken, maar juist hierdoor ook in persoonlijke ontwikkeling en herkenning binnen de eigen organisatie.

Skills en samenwerken

Jennifer Selke van de University of California Berkeley benadrukte in haar sessie 'Building Strong Teams in the Millennial Age' het belang van het creëren van teams die zichzelf met hun eigen pakket aan vaardigheden verrijken en versterken. Het in kaart brengen van ieders key skills is hierbij het startpunt. De samenstelling van deze teams op basis van die uitkomst is de vervolgstap. Iets dat in de waan van de dag en de ad-hoc projecten binnen de creatieve industrie niet altijd even makkelijk is. Desondanks is het de taak aan de moderne managers, of liever gezegd dus coaches, om dit alles te blijven faciliteren. Voor het eindresultaat, maar ook voor de continue motivatie van de medewerkers.

Bovenstaande handvatten zijn geen gouden regels voor het werven van of het werken met de Millennial generatie, maar ze bieden wel houvast bij de zoektocht naar de ideale cultuur binnen je bedrijf. Hoe moeilijk dat soms ook zal zijn. 'Hire for culture, train for skill' en je zult zien dat deze generatie op haar eigen, bijzondere wijze voor ongekend succes gaat zorgen.

Deze blogpost is geschreven door Joep Roosen, Teamlead bij TamTam.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies