Events14.03.2014

SXSW: Betaalde traineeships aanbieden, waarom zou je?


sxsw-betaalde-traineeships-aanbieden-waa.jpg
sxsw-betaalde-traineeships-aanbieden-waa.jpg

Betaalde traineeships aanbieden, waarom zou je dat doen als bedrijf? Het is een grote investering en je weet bij voorbaat niet of de investering zich gaat terug verdienen. 

Denk eens terug aan je eigen opleiding en verdere ontwikkeling daarna. Wie heeft je het beste op weg geholpen en welke mensen inspireren je nog steeds om jezelf verder te ontwikkelen in je vakgebied? Drew Clemens (UX Director bij Sparkbox) is dankbaar voor de mentor die hij ooit gehad heeft en hij geeft graag iets terug aan de volgende generatie. Het aanbieden van betaalde traineeships is wat hem betreft een absolute must voor Digital Agencies. Innovatie gaat snel waardoor reguliere educatie veelal niet volledig aansluit op de praktijk. Je wilt als bedrijf de juiste mensen aannemen en bent in die zin ook medeverantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat die die juiste mensen er ook komen. Je zorgt er dan direct voor dat kandidaten ‘hireable’ worden. Zowel voor je eigen organisatie als daarbuiten. Daarmee kom je wel direct op het discussiepunt; ‘Waarom zou ik als werkgever investeren in iets waarvan de uitkomst nog onzeker is?’ en ‘Kunnen we niet gewoon een onbetaald traineeship faciliteren?’ 

Het is belangrijk om als Agency na te denken over de juiste randvoorwaarden om een traineeship op te zetten binnen je organisatie. Welke ‘learning paths’ wil je aanbieden en wie kunnen het mentorschap oppakken?  De doelstellingen moeten helder zijn, zodat je de ontwikkeling van de trainees goed kunt monitoren en op basis daarvan de juiste begeleiding kunt aanbieden. Het selecteren van de juiste kandidaten is daarin ook heel belangrijk. Over welke basiskennis moet een kandidaat beschikken en wat verwacht je als werkgever qua output? Iedere kandidaat is anders en heeft dus ook een andere manier van leren. In de selectieprocedure kun je al inschatten of iemand over de juiste competenties beschikt voor het beschikbare traineeship. Kijk niet alleen naar de technische skills maar ook naar andere competenties als; leervermogen, nieuwsgierigheid, volharding etc. De uitkomst van een assessment of andere vorm van arbeidsproef in de selectieprocedure, kan al een goed startpunt zijn van het traineeship.

Samenvattend is de basis van een goed traineeship is het beschikken over:

  • De juiste resources;
  • De juiste mensen (kandidaten en mentors);
  • Het juiste commitment van beide kanten.

De reden dat Drew zweert bij het aanbieden van betaalde traineeships is het feit dat niet iedereen direct na het voltooien van zijn/haar opleiding al direct een duidelijk groeipad voor zichzelf heeft. Misschien heb je tijdens je studie een keuze gemaakt voor een richting waarin je jezelf bij nader inzien eigenlijk helemaal niet verder wilt ontwikkelen. Of heb je een tijdje op een bepaald vakgebied werkervaring opgedaan terwijl je toch liever op net een ander snijvlak zou willen doorgroeien. Hoe jammer zou het zijn als je nooit de kans krijgt om een switch te kunnen maken zonder dat je jezelf volledig moet omscholen of weer ‘from scratch’ moet beginnen, waardoor je veel in moet leveren wat betreft opgebouwde zekerheden. Voor dit soort mensen is een betaald traineeship perfect. Zij hebben de drive om de gegeven kans met beide handen aan te pakken en het traineeship tot een succes te maken, zodat het voor beide partijen uiteindelijk veel meerwaarde zal hebben. 

Neil Renicker (voormalig trainee bij Sparkbox) vertelde tijdens de sessie over zijn ervaringen als trainee binnen Sparkbox. Naast dat hij nu van generalist naar front end specialist is doorgegroeid, heeft het traineeship hem de volgende inzichten gegeven;

  • Je leert snel omdat je een voorbeeld hebt in de vorm van je mentor;
  • Hard werken is goed, maar daar kom je er niet per se mee. Het gaat erom dat je de juiste dingen doet;
  • Het bijhouden van de vorderingen in je leerproces helpt je om steeds een stapje verder te gaan in je ontwikkeling.

Denk je erover om een traineeship te doen? Met deze competenties heb je de juiste basis in the pocket:

Nieuwsgierigheid – Blijf altijd nieuwsgierig naar nieuwe elementen in je werk.
Vakmanschap – Je kunt jezelf altijd verbeteren!

Denk je erover om traineeships aan te bieden als werkgever? Investeer in een goed programma, probeer het eens met 1 of 2 kandidaten en laat je verrassen!

N.a.v de sessie; ‘Apprenticeships – How and why we do them’ op SXSW door Drew Clemens UX Director bij Sparkbox en Neil Renicker (Web developer bij Sparkbox en voormalig trainee).

Deze blogpost is geschreven door: Nanda Eekman – Tam Tam.

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer