Bier & Tieten op TNW 2013 dag 2

Vorig artikel Volgend artikel
Bier & Tieten op TNW 2013 dag 2

Na het zien van de presentatie van Ryan Holiday, schrijver van het boek Trust me I’m lying, op de tweede dag van The Next Web werd ik direct door een writers block getroffen. Na al de artikelen online over TNW bekeken te hebben, heb ik de gedachte ‘wat heb ik daar nog aan toe te voegen’ opzij gezet en alsnog mijn eigen verhaal geschreven. Conclusie na een dag vol inspiratie blijft dat het internet ons leven immens verrijkt, maar tegelijkertijd ook weer verarmd. Net als ieder jaar is het thema simpelweg; de technologie dendert voort met alle gevolgen van dien.

Zwakheid van de media
Beginnend bij Ryan Holiday. Hij deed uit de doeken hoe hij als PR-professional de zwakheid van het huidige medialandschap blootlegde. Door de komst van het internet en de snelheid waarmee nieuws geconsumeerd wordt, is de werkwijze van de media danig veranderd. Er is nauwelijks meer tijd voor het controleren van feiten en het verifiëren van bronnen. Door de komst van bloggers die zonder journalistieke ethiek content aanbieden is de druk alleen nog maar opgevoerd. Er heerst een strijd om de clicks, hoe meer pageviews hoe veiliger de geldstroom. In plaats van 12 artikelen per week moet een gerenommeerd journalist nu 12 artikelen per dag produceren. Er is dus nauwelijks meer tijd om feiten te checken en goede research te doen.

Niet alles in de krant is waar
Holiday legde uit hoe eenvoudig hij gebruik maakt van deze ‘armoede’ om zijn klanten te voorzien van ‘free publicitity’. Veel journalisten in Amerika maken gebruiken van HORA (Help Out A Reporter), een platform waar journalisten vragen stellen en in principe iedere gek antwoord kan geven. Zo ook Holiday. Hij merkte dat zijn antwoorden zonder checken direct verwerkt werden in artikelen van publicaties als Huffington Post of NY times. Als test ging hij zich voordoen als specialist op terreinen waar hij niets van wist. Gebruikmakend van zijn eigen naam, een naam die linkt naar een site waarop duidelijk wordt dat hij onderzoek doet naar de zwakheden in de media. Ondanks die gegevens blijven zijn verzonnen quotes opduiken in meerdere artikelen van gerenommeerde titels. Marketingfacts gebruikte deze link naar artikel op NY times waarin zij toegeven de quote van Holiday verwijderd te hebben. Er staan op het web nog vele artikelen die niet gerectificeerd zijn.

Aandikken
Naast slechte fact checking, is het aandikken van nieuws een volgende zwakheid van de media. In de strijd om de views is het zaak om lekkere koppen te brengen om de lezer te trekken. Holiday laat een voorbeeld zien dat in het ene artikel Obama nog een nipte voorsprong heeft, in het volgende artikel op een andere site is de voorsprong al overweldigend. De titel van dit artikel is dan ook niet voor niets gekozen. Ik ben benieuwd hoeveel extra views Bier&Tieten heeft opgeleverd :-)

Juicy material
Ook de honger naar scoops en ‘juicy material’ wordt aangewakkerd door de strijd om de informatie snackende consument. Zo wist Holiday voor modemerk American Apparel enorm veel publiciteit te generen voor de nieuwe collectie door als anonieme bron ‘afgekeurde’ foto’s van een shoot rond de nieuwe collectie te lekken aan een gerenommeerd blog. In de honger heeft het blog de foto’s met smeuïge kop online gezet, wat vervolgens weer gekopieerd wordt door een schare andere publicaties. Conclusie van zijn verhaal is dat door de snelheid van het nieuws, journalisten en PR & marketing mensen in hetzelfde team opereren. Hierdoor is de journalist zijn rol als criticaster en waarheidsfilter voor de consument verloren.

Wolfram Alpha
Voor het wat deprimerende (doch smeuïge) verhaal van Holiday sprak Stephen Wolfram. Hij is CEO van Wolfram Research, makers van Wolfram Alpha de computational knowledge engine. Met deze engine heeft Wolfram zich ten doel gesteld om het antwoord op elke vraag te automatiseren door systematisch alle kennis te coderen. Wolfram laat tijdens zijn presentatie zien wat er allemaal mogelijk is met het systeem. Sommige delen van zijn presentatie gingen mijn pet te boven, maar het enthousiasme was desondanks hoog. De mogelijkheden zijn in ieder geval ongekend. Ten eerste geeft Wolfram Alpha daadwerkelijk antwoord op je vraag, waar Google je een richting opstuurt en je zelf mag uitzoeken welk antwoord het meest relevant is. Met de enorme hoeveelheden data die we produceren is het mogelijk om ontelbaar veel vragen te beantwoorden.

Big Data
Daar ligt direct een bruggetje naar de volgende spreker Kenneth Cukier, data editor bij The Economist en schrijver van het boek Big Data: A revolution that will transform how we live, work and think. Big Data is een hype op dit moment en niemand weet werkelijk waar het om gaat. Er bestaat dan ook geen goede definitie en het begrip is ook niet nieuw. Jaren geleden werd al ingezien dat je voordeel kunt halen uit het analyseren van grote hoeveelheden data. Door de technologie wordt het steeds makkelijker en zie je een duidelijke shift van kwantitatieve naar kwalitatieve informatie die we tot onze beschikking hebben uit analyse. Ook is de snelheid enorm toegenomen. Zo koste het 10 jaar, 1 miljard dollar en 20 landen om een genoom te ontleden. Nu kunnen we dat in 3 dagen voor 3000 dollar.

Cukier geeft aan dat hoe meer data we analyseren hoe meer we ervan kunnen leren. Belangrijkste daarin is dat door meer data te betrekken in een analyse, er meer correlaties gemaakt kunnen worden om zo nieuwe dingen te ontdekken. Als voorbeeld haalt hij een voorbeeld aan van onderzoek onder premature babies. Er is daarbij niet nagedacht over waarom bepaalde metingen gedaan moeten worden, maar uitgegaan van wat kunnen we allemaal meten. Op alle vitale organen zijn metingen gedaan en uit die veelheid van informatie heeft men ontdekt dat ruim van te voren te voorspellen is dat een baby getroffen wordt door een infectie. Wat ze ontdekten is dat een orgaan in plaats van ontregeld te raken door een infectie, zich juist stabiliseert om zich klaar te maken voor de strijd tegen een infectie. Deze wetenschap zorgt ervoor dat er adequater opgetreden kan worden, minder medicijnen hoeven te worden gebruikt en minder leventjes verloren gaan.

The Dark Side
Negatieve ontwikkelingen rond Big Data zijn dat er dus ook de mogelijkheid bestaat dat a) onze privacy geschonden wordt, maar b), nog erger, we onterecht beoordeeld kunnen worden op basis van beschikbare data. Zo kan er data van jou beschikbaar zijn die aangeeft dat de kans op wanbetaling door jou aanwezig is. Op basis daarvan kan jou een hypotheek ontzegt worden. Zo kan ook de kans op een ziekte te groot zijn waardoor je alleen een dure verzekering kunt afsluiten. Laatste voorbeeld dat Cukier noemt is de ‘dictatorship of data’. Dit betekent dat op basis van data een beslissing genomen wordt. Bijvoorbeeld de beslissing om de Vietnam-oorlog te starten is puur en alleen gedaan op basis van ‘body counts’.

Scobileizer
Als PR-verantwoordelijke van Rackspace mocht ik Robert Scoble begeleiden bij de vele persaanvragen die er waren voor de demo van Google Glass. Als één van de eerste is hij de gelukkige gebruiker. In zijn presentatie die ochtend liet hij meerdere ontwikkelingen zien die ons leven zullen verrijken in de toekomst.

Anything in 4hours
De dag werd heerlijk niet ‘des internets’ afgesloten door Tim Ferris, the human guinnee pig en schrijver van het boek 4 hour workweek. Dit keer leert hij ons hoe je in 4 uur een chef kok kunt worden. Naast de leuke voorbeelden is vooral de techniek die aan het leren voorafgaat het meest interessant. Hij geeft aan dat als je 5 keer achter elkaar zonder fouten gedrag herhaalt dat het dan opgeslagen wordt in je systeem. Daarnaast moet je hetgeen je wilt leren in stukjes hakken en een ding tegelijk aanpakken. Oefenen moet eenvoudig en zonder risico zijn en je moet een sterke motivatie hebben. Een negatieve impuls kan daarbij goed helpen, zoals een geldbedrag in het vooruitzicht dat uitgekeerd zal worden aan de KKK als het doel niet gehaald wordt.

Kortom, zijn presentatie was toch wel een beetje des internets. In een sneltreinvaart het publiek voorzien van een enorme hoeveelheid informatie waar je net niets aan hebt. Behalve als je het enorme dikke boek leest. En wat fijn dat dat gratis uitgedeeld word aan degene die de code via Twitter wist te bemachtigen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies