Laatste eCommerce ontwikkelingen tijdens Webshop Wednesday

Vorig artikel Volgend artikel
Laatste eCommerce ontwikkelingen tijdens Webshop Wednesday

Afgelopen week werd de tweede editie van de Webshop Wednesday gehouden in het Conscious Hotel te Amsterdam. De Webshop Wednesday is een middelgroot evenement (rond de 85 bezoekers) waarbij webshop eigenaren en eCommerce gerelateerde professionals gratis mogen bijwonen om kennis te delen en te netwerken. De organisatie van dit evenement wordt verzorgt door thuiswinkel.org en individuele professionals op het gebied van eCommerce en social media.

Bij deze tweede editie was het onderwerp SEO (zoekmachine optimalisatie) aan de orde waarbij mijn collega Willem Blom en oprichter van Expand Online en de SEO dokters van Orange Valley voor een site clinic het podium mochten betreden.

De presentatie van Willem had betrekking op de business case rondom SEO en naar welke metrics je nog meer kan kijken om uiteindelijk je omzet te verbeteren. Hieronder een aantal highlights van deze presentaties.

Drie SEO stappen voor meer eCommerce ROI
Bij de eerste presentatie is er gekeken naar de business case rondom je SEO. Door jezelf een aantal kritische vragen te stellen, de juiste data te verzamelen en realistisch te blijven kom je al ver.

1. Zorg voor goede meetbaarheid.

  • Bijvoorbeeld d.m.v. Google Analytics incl. de eCommerce tracking functionaliteit
  • Maak een SEO profiel aan met je non-branded organisch verkeer.
  • Wat zeggen de cijfers je?
    - Moet je wel aan je SEO werken of eerder aan je conversie optimalisatie?
    - Verdien je al aan je non-branded SEO verkeer?

2. Maak een markt(potentie)onderzoek

  • Welke zoekwoorden moet je gebruiken en hoeveel zoekt men hierop?
    - Dit kan aan de hand van de keyword suggestion tool van Google Adwords
  • Hoe zwaar is de concurrentie op deze woorden
  • Zijn je zoekwoorden "conversie gevoelig" of richt je op generieke termen
  • Probeer in te schatten hoeveel efforts het je kost om op deze keywords te ranken

3. Bepaal je SEO budget

  • Wat kan/wil je besteden aan je SEO en hoeveel verkeer (x je conversies x je gemiddelde order waarde) moet je creëren om break even te draaien.

Zodra je voor jezelf de business case hebt gemaakt blijven de principes van SEO hetzelfde. Zorg er nog steeds voor dat je techniek en inhoud (content) in orde zijn en blijf werken aan je off-site populariteit door middel van. linkbuilding. Het is een kwestie meten, weten en verbeteren en weer opnieuw beginnen. Tot slot is het van belang om SEO niet als éénmalig trucje te zien maar als een doorlopende strategie dat onderdeel is van je totale online marketingmix.

Kortom, de kern van deze presentatie was om de ondernemers een beeld te geven om een realistische schatting te maken over hun uitgaven en welke mate van effect er terug moet komen.

Behoefte aan SEO richting
De tweede presentatie was een site clinic waarbij live fouten op websites en concrete adviezen werden gedeeld met het publiek. Om niet alle findings te herhalen werd hier wel duidelijk dat er veel behoefte is naar zekerheid met betrekking tot SEO en best-practices. Dit is ook meteen waar de Webshop Wednesday vraag en aanbod perfect samenbrengt door ondernemers en professionals met elkaar te laten klankborden. Een webshop in kinderkleding is geen concurrent van een bloemist dus deel je ervaringen met elkaar en wordt samen succesvoller.

Webshop Wednesday: Een aanrader voor eCommerce ondernemers
Met het samenbrengen van deze ondernemers en professionals en het delen van kennis en een leuke borrel heeft de organisatie hier zeker iets te pakken. Mijn advies is dan ook voor alle eCommerce professionals om dit event in de gaten te houden en eens een editie bij te wonen.

Deze blog post is geschreven door Erwin Bossers, lead SEO consultant in Rotterdam.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies