Events26.09.2011

IBM SmarterCommerce Global Summit 2011


IBM is eén van de weinige bedrijven die vrijwel vanaf het begin een echte Global Company zijn geweest. Altijd innoverend, voor de meeste huidige consumenten vooral bekend als de producent van de eerste Personal Computer. Zonder Microsoft MS-DOS en de goedkope PC’s van IBM was de internet revolutie van een paar decennia later niet van start gegaan. IBM heeft zeker de (IT) wereld veranderd en terecht kennen we de organisatie als de ‘Big Blue’ en van de manthra: Think. Sinds april van dit jaar heeft IBM de term SmarterCommerce geïntroduceerd voor de software die zij voor e-commerce ontwikkeld hebben, en die nieuwe term lijkt aan te slaan.

IBM bestaat dit jaar honderd jaar. Een hele prestatie voor een bedrijf dat gericht is op Informatica Technologie met al haar snelle technologische veranderingen. En wat nog een grotere prestatie is, is dat men de enorme wijzigingen -als gevolg van die technologie- in consumenten gedrag en dus marketing steeds als zelfstandige onderneming heeft weten te overleven.

Met de nieuwe uitdaging voor met name de ‘retail’ heeft IBM op klassieke wijze een Global Summit over SmarterCommerce georganiseerd. Vier dagen op een top locatie voor de 1.600 deelnemers: 120 sessies met top-sprekers van IBM, uit de Social Media-wereld en succesvolle e-commerce ondernemers, waaronder onze eigen Wehkamp (waarover later meer). Hier uw eigen DutchCowboys verslag vanuit San Diego, California.

ibm-smartercommerce-global-summit-2011.jpg
ibm-smartercommerce-global-summit-2011.jpg

Ik denk dat iedereen op deze wereld wel van IBM heeft gehoord. Of de nieuwe generatie nog precies op het netvlies heeft hoeveel invloed IBM heeft gehad op het automatiseren van bedrijfsprocessen is door mij niet helemaal meer in te schatten, omdat internet voor de nieuwe generatie andere bedrijven leading heeft gemaakt. Maar IBM is lang de Google van de bedrijfsautomatisering geweest en om het geheugen op te frissen is dit filmpje, welke naar aanleiding van het honderjarig bestaan is uitgebracht, wel illustratief:

Duidelijk is wel dat IBM zelfs na 100 jaar nog in staat is te innoveren. Voor IBM staan we aan de vooravond van het decennium van de Smarter Planet. Door de gigantische hoeveelheid informatie die we nu met ons allen digitaal beschikbaar maken en door steeds grotere prestaties van onze computers. Niet voor niets doet IBM nog mee met de race voor het ontwikkelen van de snelste machines in haar project Watson, genoemd naar één van de oprichters van IBM. De nieuwe mantra van IBM is nu dan ook: The Decade of Smart:

IBM beschikt traditiegetrouw over veel business software. Haar WebSphere software-suite heeft ze dan ook willen positioneren onder de term van “Smarter Commerce”. En Smarter Commerce is dan vooral “smarter” door de inzet van de cloud en Social Media:

De buzz-woorden van dit congress waren dus Social Media, Facebook, Retail en Mobile. IBM gaat daar helemaal voor. In de afgelopen jaren heeft men voor $2,5 miljard geïnvesteerd in aankoop van bedrijven die hun sporen inmiddels hebben verdiend in Social Media analyse en tools, waaronder Unica (online campagne management) en Coremetrics (online webanalytics).

Verder kondigde IBM op het congres uitdrukkelijk aan dat al deze producten worden geïntegreerd in één software pakket die ze overigens wereldwijd aan de man gaan brengen middels duizenden gecertificeerde business-partners (experts).  

Dat lijkt nu heel vanzelfsprekend, maar nog niet zo lang geleden leek een groot deel van de ondernemers en marketeers hun neus op te halen voor Hyves, Twitter en Facebook. Ongetwijfeld omdat de top van het bedrijfsleven zelf zo’n slechte social media gebruikers zijn. Maar in marketing lijkt nu het tij onomkeerbaar: de traditionele media met hun traditionele print en TV commercials zijn nog steeds onderdeel van de marketing mix, maar er zal vanzelfsprekend steeds meer worden gekeken naar e-marketing. En dat zal onvermijdelijk eisen gaan stellen aan de kennis en vakmanschap van de nieuwe ‘smarter’ marketeer en zal de grensen tussen de traditionele PR van het bedrijf en zijn marketing doen vervagen.

Maar de belangrijkste conclusie van dit congres is dat de bedrijven zelf nu massaal in hun verkoopkanalen social media ten volle lijken te gaan inzetten.

IBM doet via haar eigen onderzoeksinstituten veel onderzoek naar hoe bedrijven kijken naar en omgaan met Social Media. Een belangrijk rapport is From Social Media
to Social CRM
. Een opmerkelijke conclusie uit dat rapport is dat er een grote discrepantie is tussen wat bedrijven denken dat voor de deelnemers aan Sociale Media belangrijk is en wat bedrijven denken dat voor henzelf belangrijk is.

ibm-verschil-in-perceptie-social-media.jpg
ibm-verschil-in-perceptie-social-media.jpg

Voor de consumenten is de interactie met bedrijven vooral van belang voor “kortingen” en “aankopen” terwijl bedrijven vooral denken dat het de sociale media consument gaat om informatie. Er is dus nog veel te leren en te experimenteren voordat Social Media Optimization een vast en stabiel onderdeel is van de online marketing.

Dit congres ging daarom dus ook vooral om de retail: één van de belangrijkste pijlers van onze economie. Social Media zal op alle terreinen de detailhandel gaan veranderen. Het is daarom van belang dat er ook in Nederland voldoende goed opgeleide en geïnformeerde aanbieders van diensten zijn die deze bedrijfstak met de onvermijdelijke cultuuromslag professioneel kunnen helpen; al dan niet met behulp van de knowhow, computers, software en diensten van IBM.

Wat IBM nu dus aanbiedt vanuit een visie over hoe het hele business proces samenhangt:

smarter-commerce-business-circle.jpg
smarter-commerce-business-circle.jpg

Zo proberen ze het hele proces van inkoop en supply management te integreren, Digital Marketing (social media) Optimization uit te voeren, en het management van Cross-Channel Selling te organiseren. Iedereen die zelf het IBM’s portfolio voor Smarter Commerce wil ontdekken is uitgenodigd te kijken naar deze presentatie van Craig Hayman en Paul Papas van IBM. 

Hun klantenkring is inmiddels indrukwekkend en de meest aansprekenden kregen op dit Global Summit 2011 ook een podium om hun verhaal te doen. En iedereen die zich bezig houdt met e-commerce zou op YouTube de twee grote centrale sessies van het SmarterCommerce Congress even moeten bekijken. Briljant aan elkaar gepraat door Mark Jeffries (televisie presentator van o.a. Fox News èn Communication Consultant).

Hier de video van de eerste algemene sessie: The Empowered Customer:

In deze video’s houden Mark Both (Whirlpool Corporation), Dev Mukherjee (Sears Home Appliances), Rich Naddy (Citi Global Enterprise Payments) hun verhaal over met name de effecten van Social Media op hun online verkoop. Welke verhalen nog eens werden verstrekt door een prachtige presentatie van Erik Quilman (auteur van het Boek Socialnomics). Zie ook zijn YouTube filmpje over Social Media Revolution 2011:

In de tweede General Session (Optimize Your Business to Thrive) was met name IBM aan het woord over hun nieuwe producten, maar los daarvan mag je de schitterende presentatie van Guy Kawasaki (eerste spreaker na de inleiding van Mark Jeffries) niet missen:

Hoe zou ik alle informatie, sessies, gesprekken en presentaties kunnen samenvatten? Voor mij de belangrijkste punten:

1. Alle bedrijven lijken zich nu te realiseren dat voor hun e-commerce de Social Media een onmisbaar medium is in het totale succes van hun online verkoop. Men realiseert zich ook dat de oude media niet verdwenen zijn en je dus bijna altijd zal werken met cross-selling campagnes; daar zijn voor de effectiviteit wel instrumentaria nodig.

2. Men realiseert zich ook dat de (potentiële) klanten actief op de Sociale Media anders moeten worden behandeld en aangesproken; klanten hebben door het internet nu macht omdat ze zich beter kunnen laten informeren en een podium hebben om hun voor- en afkeuren publiek te maken.

3. De interactie met de (potentiële) klanten start bijna altijd met de juiste analyse waar deze klanten mee bezig zijn, waar ze het over hebben en hoe ze denken over het bedrijf, brands en producten. Social Media Tools zijn onmisbaar.

4. Men realiseert zich ook dat reviews en aanbevelingen van de een klant van meer waarde is voor de uiteindelijke koopbeslissing dan welke promotie en eigen reclame dan ook: “laat je klanten je adverteerders zijn!

5. Ook eventuele negatieve geluiden op de sociale media kunnen de verkoop versterken, tenminste als je in staat bent als bedrijf daar volwassen en adequaat op te reageren. Hierdoor zullen after-sales en sales steeds meer onderdeel zijn van hetzelfde proces.

6. Dit veroorzaakt dat de promotie en reclame steeds meer van Push naar Pull verschuift. Daar heb je andere adviseurs voor nodig dan alleen de traditionele reclamebureau’s. Webanalisten worden belangrijke functionarissen in ieder e-commerce bedrijf.

7. Voorwaarde hiervoor is wel dat je op de sociale media “vrienden” voor je bedrijf of merk weet te mobiliseren. Niet ieder product leent zich daarvoor. Zonder vrienden geen Sociale communicatie. De interactie tussen personen en tussen personen en bedrijven verschilt natuurlijk van karakter. Het zal er om gaan om de gemaakte vrienden persoonlijk maar zakelijk aan te spreken, serieus te nemen en zaken te geven (informatie, acties, service) om vervolgens ook te kunnen “nemen”: veel waardevolle informatie over je business.

8. Dit veroorzaakt ook dat je als bedrijf minder grip hebt op het hele promotie en verkoop proces; de klanten op Sociale Media lijken nu meer in de lead te zitten. De behoefte om te regisseren zal dus moeten worden getemperd.

9. Doordat je als bedrijf kunt weten waar je individuele klanten over praten op de sociale media, ben je in staat om de communicatie ook steeds meer te individualiseren. E-mails, een zeer belangrijk verkoopkanaal in de e-commerce, zullen dus steeds meer personaliseren. Ook de presentatie van de website, wanneer een bekende klant zich aanmeldt, zal moeten kunnen worden gepersonaliseerd.

10. Electronische media en het gebruik van sociale media maak het gemakkelijk (in split runs bijvoorbeeld) de effectiviteit van de boodschappen, opmaak van email en website te toetsen. Ook hier geldt dat je daarvoor wel de juiste instrumenten moet hebben, anders wordt het onbeheersbaar.

11. Naast het gegeven dat Social Media een verkoopkanaal is, zal Social Media ook goed zijn in te zetten bij marktonderzoek, samenstelling productportfolio e.d. Hoe groter de groep klanten wordt die vanzelfsprekend op de Sociale Media aktief worden, hoe minder het klassieke marktonderzoeks instrument ingezet behoeft te worden. Sessies met groepen potentiële klanten in zaaltjes gaan dus tot het verleden behoren.

12. Tenslotte, door dit alles zal het communiceren op de platforms van de Sociale Media ook de inkoop direct kunnen helpen bij de juiste keuze en prijsstelling van producten. Je kunt je “vrienden” gewoon vragen wat ze van een product vinden en ze zullen je vertellen wat ze er van vinden en wat ze er voor zouden willen betalen.

Een leuk voorbeeld van hoe sociale media kan worden ingezet bij je inkoopproces is te zien in de video van de eerste algemene sessie (zie boven). In zijn presentatie vertelt Dev Mukherjee van Sears (o.a. eigenaar van Kmart) dat ze bij een reis naar China om inkopen te doen, stuitten op een bijzonder hobbelpaard. Ze wisten niet hoe klanten daar op zouden reageren. 

p9202371.jpg
p9202371.jpg

Dus stuurden ze een tweet met de foto en de vraag of iemand dat zou kopen en voor welke prijs. Toen ze de volgende dag wakker werden en de responses van hun klanten=vrienden zagen wisten ze hoeveel ze voor welke prijs moesten gaan inkopen!

Iedereen sprak dus over e-commerce en social media. Maar opvallend was dat ik de naam van Google niet één keer heb horen vallen, geldt ook voor Microsoft, en in mindere mate voor Apple. Het ging om Facebook, Twitter en in veel mindere mate YouTube. Google Search lijkt uit voor marketeers, of misschien reëeler: het is al onderdeel van de klassieke cross-selling instrumentaria. Nog even en we noemen het “oude” media. Ook over televisie-spotjes en print-advertenties is niet gesproken. Wordt dat de trend?

Het IBM congres Smarter Commerce Summit 2011 was natuurlijk een IBM-feestje en de wijze waarop ze dat professioneel en inhoudelijk relevant hebben georganiseerd dwingt bewondering af. Van arrogantie over de toch duidelijk leidende rol in diensten rond het thema e-Commerce was geen sprake, en men lijkt, meer dan in het verleden, bereid en op zoek naar samenwerking en openheid. Het feit dat de cloud een vanzelfspekend bron is waar IBM-klanten ook hun producten en data kunnen vinden en opslaan is daarvan een voorbeeld. Dit is zeker IBM2.0 te noemen!

p92023371.jpg
p92023371.jpg
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over E-Commerce

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Terwijl de feestdagen rap naderbij komen en we elkaar aangenaam proberen te verrassen met originele kado's, zorgen cybercriminelen juist voor vervelende verrassingen. Naast hun overbekende verdienmodellen - zoals phishin...

Online13.11.2023

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Verder lezen over IBM

Wat is een quantumcomputer en waarom is het interessant?

Er is een grote doorbraak geweest in de wereld van kwantumcomputers, maar de kans is groot dat je daar niets over hebt gehoord. Het is namelijk niet echt een wereld waarvan grote aantallen mensen op de hoogte zijn. Wat e...

Technology10.02.2023

Wat is een quantumcomputer en waarom is het interessant?

​De toekomst van computers?

Zou het mogelijk zijn als we de intelligentie van Einstein, de context van Gandhi en het geheugen van de gehele mensheid geconsolideerd kunnen aanbieden op een hybride computerplatform? Zijn we in staat, in de nabije toe...

Technology04.05.2020

​De toekomst van computers?

Google bevestigt doorbraak in kwantumcomputerkracht

Google heeft laten weten dat het bedrijf een nieuwe doorbraak in kwantumkracht heeft bereikt in een artikel dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift: Nature. De aankondiging komt precies een maand nadat...

Technology25.10.2019

Google bevestigt doorbraak in kwantumcomputerkracht

​Zijn wij drenkelingen op een houten vlot?

De technologische ontwikkelingen in onze maatschappij volgen zich in quantum snelheid op. We krijgen dagelijks zoveel informatie op ons af waardoor we steeds meer ondersteuning nodig hebben van intelligente systemen die...

Technology23.09.2019

​Zijn wij drenkelingen op een houten vlot?

IBM koopt Red Hat voor 34 miljard dollar – maar wat is Red Hat?

Microsoft heeft veel voor LinkedIn betaald toen ze die in 2016 kochten voor meer dan 26 miljard dollar, maar dat kan niet op tegen de 34 miljard dollar (in cash!) die IBM heeft gespendeerd aan het kopen van Red Hat. Dit...

Technology29.10.2018

IBM koopt Red Hat voor 34 miljard dollar – maar wat is Red Hat?

Techreus koopt ander model voor de toekomst
Deze AI zou wel eens je nieuwe favoriete parfum kunnen bedenken

IBM Research is in de geurtjes gegaan. Ze zijn namelijk gaan samenwerken met Symrise, een van de grootste bedenkers van smaken en geuren. Daar is een AI uitgekomen die Philyra heet, naar de Griekse godin van de geur. Die...

Technology25.10.2018

Deze AI zou wel eens je nieuwe favoriete parfum kunnen bedenken

'Eau d'intelligence artificielle'
​Oordelen over vooroordelen in AI

Ik had van het weekend voor het eerst de openhaard weer aan. Knetterend haardvuur vermengde zich met de geur van rode wijn. Op de achtergrond hoorde ik de muziek van George Michael “Listen without Prejudice!” Typisch...

Technology03.10.2018

​Oordelen over vooroordelen in AI

Call for code: kan jouw code helpen bij natuur- en klimaatrampen?

We hebben het al eerder gehad over Call for Code, een competitie die ontwikkelaars uitdaagt om technische oplossingen te vinden die voor, tijdens of na klimaat- en natuurrampen kunnen helpen. Maar wat kun je bedenken dat...

Technology07.07.2018

Call for code: kan jouw code helpen bij natuur- en klimaatrampen?

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop