De wereldkaart van de toekomst

Vorig artikel Volgend artikel
De wereldkaart van de toekomst

De afgelopen 20 jaar zijn er talloze kostbare geografische kaarten gemaakt die op zijn zachtst gezegd "matig" accuraat zijn. En het up-to-date houden van deze kaarten gebeurt niet of nauwelijks of is een té kostbare aangelegenheid geworden. En dat betekent dat in een wereld van real-time informatie, mensen - zelfs met GPS - afhankelijk zijn van vaak achterhaalde kaartinformatie. Tijdens haar sessie op de afsluitende dag van SXSW Interactive keek Di-ann Eisnor (Waze) naar de opkomende trend van "community-operated maps", kaarten onderhouden voor én door het volk.

Volgens Eisnor is het belangrijk om eerst eens goed te kijken naar de defintie van de "kaart". Tot voor kort waren kaarten niet meer dan een grafische weergave van een locatie, regio of land. Maar de afgelopen jaren is er volgens haar een grote verandering gaande in de manier waarop mensen kaarten percipiëren. Een kaart is voor veel mensen tegenwoordig namelijk ook een weergave van alle activiteiten binnen zo'n locatie, regio of land. Van check-in met Foursquare tot file op de snelweg.

Deze verandering is volgens Eisnor toe te wijzen aan twee grote doorbraken op het gebied van online en mobiel in de afgelopen 7 jaar. Allereerst was er door een aantal gebeurtenissen de verandering van participatie door gebruikers. Waar in het verleden slechts 1% van de gebruikersgroep participeerde aan het onderhouden of verbeteren van content, ziet Eisnor nu bijna 10% van de gebruikersgroep die een steentje bijdraagt. Dit is vooral te danken over het gemak waarmee mensen tegenwoordig kunnen bijdragen: "smartphones and smartphones almost made it a one-click effort".

De tweede grote gebeurtenis is eigenlijk nog in volle gang. Nu de participatie zo is gegroeid, proberen veel ontwikkelaars met hun product ook de resterende meute te motiveren. Wie kijkt naar een groot deel van de diensten die recent zijn gelanceerd, zal zien dat het merendeel hiervan zich middels gebruikgemak mikt op een brede doelgroep.

Wie kijkt naar de ontwikkelingen in de afgelopen jaren, zag op het gebied van geografische data genoeg gebeuren. Kernwoorden zijn dan data, sociale interactie, mobiel en openheid. Allen misschien wel even belangrijk, maar terugkijkend op de ontwikkelingen lijkt openheid misschien toch wel de meest cruciale factor. In 2005 zagen we aan de hand van die openheid namelijk de opkomst van zogenaamde "mash-up's", samentrekkingen van diverse informatiestromen binnen één platform. Google Maps en de Google Maps API waren eigenlijk de eerste initiatieven die ons in staat stelde om de ouderwetse kaart te verrijken.

En wanneer men denkt dat de hype rond "geografische data" is gaan liggen, komt volgens Eisnor bedrogen uit: "in 2009, people started talking about location and location based. We seem to forget that this is still very much a form of geographical data" In 2011 is er een grote keus als het gaat om zogenaamde "Open Source Maps". Pas sinds 2006 is de monopolie die twee spelers hadden op de markt voor digitale kaarten verbroken en sindsdien zijn er een aantal mooie initiatieven ontstaan op het gebied van kaarten, waar Eisnor er enkele van liet zien, van de kaart die werd bijgewerkt tijdens Haïti tot Crisismappers en zelfs de "Golfing in The Caribean Map". Uiteraard liet Eisnor ook haar "eigen" initiatief Waze de revue passeren:



Wat betekenen de ontwikkelingen in het heden voor de toekomst? Volgens Eisnor gaan we steeds meer richting de real-time map: constant bijgewerkte kaarten, aangevuld met allerhande relevante aanvullingen. "We're moving from a location-based model to a more location-guided way of experiencing maps".

Helaas projecteerde Eisnor haar toekomstvisie toch voornamelijk aan de hand van haar eigen product en hoe cool Waze ook is, het is één van de initiatieven die een rol kan gaan spelen in de toekomst, maar niet hét initiatief. En dat kreeg Eisnor tijdens de Q&A helaas dan ook veel te horen van het kleine publiek dat aanwezig was bij haar sessie.

-1126.jpg

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies