Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
Na de aftrap van Ronnie Overgoor is het Peter van der Graaf die het volle Media Plaza toespreekt onder de titel Zoekmachine Up-date. Uit een inventarisatie van het publiek is het duidelijk dat het 50/50 is m.b.t. het ‘soort’ aanwezigen: Bureaus of zelfstandige ondernemers.
Peter geeft tijdens zijn drie kwartier een uiteenzetting van
Na de aftrap van Ronnie Overgoor is het Peter van der Graaf die het volle Media Plaza toespreekt onder de titel Zoekmachine Up-date. Peter begon met een inventarisatie van het publiek en het is duidelijk dat het 50/50 is m.b.t. het ‘soort’ aanwezigen: Bureaus oen zelfstandige ondernemers.
Peter geeft tijdens zijn drie kwartier een uiteenzetting van wat zoekmachinemarketing is en wat het voor een bedrijf kan betekenen. Een goede basis voor de aanwezige ondernemers die SEM nog in-house doen.
De overige spreektijd is besteed aan een onderzoek, uitgevoerd door Peter van der Graaf zelf, naar de SEM trends voor 2008. Het onderzoek is uitgevoerd d.m.v. het interviewen van een 20-tal mensen uit de SEM-branche. Hieronder een samenvattng van de trends:
Veranderde klant:
– Toenemende betrokkenheid
– Hoger kennisniveau
– Geïntegreerde marketingaanpak
– Meetbaarheid van inspanning en resultaat
Nieuw marktpotentieel:
– Buitenlandse klanten
– Kleinere partijen met grotere budgetten
– Lokale ondernemers
– Integratie bijzondere resultaten (maps, video, afbeeldingen, nieuws, enz)
Veranderende rol bureaus:
– Verschuiving van techniek naar marketing
– Webbouwer begint search te snappen
– Opleiding en begeleiding (inhouse SEM)
Veranderende marktverhouding:
– Top-500 kiest ook voor kleinere bureaus (aandacht, service en maatwerk)
– Meer vraag naar volledige online marketing
– Meer samenwerking (bureaus onderling en overnames door mediabedrijven)
– Nieuwe bureaus met bestaande experts
Tekort aan goede mensen:
– Groeiende vraag in 2008
– Geen specifieke opleidingen
– Detachering
– Kennis is zeer waardevol
Ontwikkeling in SEA
– Afschaffng van Best Practise Funding (BPF)
– Hogere biedprijzen
Ontwikkeling in SEO
– Meer volgens zoekmachine richtlijnen
– Betere herkenning van natuurlijke tekst door zoekmachines
– Optimalisatie voor search verticals
Wat brengt 2008???
– Mobiel zoeken?
– Betere personalisatie?
– Audio search?
Duidelijk een enorme lijst met mogelijke trends voor 2008. Erg interessant om eind 2008 nog eens terug te kijken naar deze lijst.
Straks meer over de toekomst van SEM door Google.
Verder lezen over Trends
Entertainment27.02.2024
Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is
Search11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Search21.11.2023
Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies
Lifestyle16.02.2023
Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023
DC Business10.01.2023
Dé onlinemarketingtrends van 2023
Search07.12.2022
Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal
DC Business04.04.2022
De leukste kantoortrends van 2022
Automotive13.03.2022
Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor
Verder lezen over Zoekmachine
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search19.01.2024
Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%
Advertising28.12.2023
Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?
Dit kan je eraan doen!Online11.12.2023
Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome
Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voorSearch11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Online06.12.2023
Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten
Maar ook Vermeer & VanMoofSearch31.10.2023
Google wilde Search App standaard in iOS integreren
CEO van Google moest getuigen in de antitrust zaakSearch19.10.2023