​Hoe beïnvloed je je e-mail open ratio?

​Hoe beïnvloed je je e-mail open ratio?

Vorig artikel Volgend artikel

Heb je invloed op de open ratio van je e-mailing? Het antwoord hierop is uiteraard: ja. Er zijn in totaal twaalf punten die van invloed zijn op de hoogte van je open ratio en aan acht van die punten kun je als marketeer sleutelen. Hieronder sommen we ze allemaal voor je op.

Niet vergeten: test de elementen. Alleen met een test weet je zeker of je de open ratio positief beïnvloedt.

De inboxvelden

Het moment is daar. Na een lange digitale reis belandt jouw mail in de inbox van de ontvanger. Nu alleen nog wachten totdat de ontvanger de mail opent. Vier inboxvelden staan tot je beschikking om de nieuwsgierigheid van de ontvanger te wekken. Het zijn de volgende:

blog_1

1. Afzender

De afzender bestaat uit twee onderdelen. De afzendernaam en het afzenderadres. Bij het voorbeeld hierboven is de afzendernaam Blinker| Workshops en het afzenderadres blinkerworkshop@blinker.nl.

Zorg ervoor dat je afzendernaam en afzenderadres zo veel mogelijk aansluiten bij het type mailing dat je verstuurt en maak ze persoonlijk waar mogelijk. Vermijd daarbij een noreply@adres. Dit staat niet alleen onpersoonlijk, maar ook onsympathiek.

2. Onderwerpregel
De onderwerpregel is één van de belangrijkste elementen die je open ratio bepalen. Een goede onderwerpregel is dus cruciaal. Let op het volgende:

Schrijf actief

Zorg dat je onderwerpregel aanzet tot actie. De inzet van basismotivatoren kan hierbij helpen. Meer over basismotivatoren.

Houd rekening met de lengte

Over het algemeen presteren korte onderwerpregels beter dan lange. Probeer daarom onder de 50 karakters te blijven. Ook omdat op mobiele apparaten maar een deel van je onderwerpregel zichtbaar is.

Experimenteer met symbolen

We hebben er al eens eerder over geschreven, maar ook het juiste gebruik van symbolen kan je open ratio verhogen. Juist omdat jouw mail dan meer opvalt in de inbox.

Experimenteer met personalisatie

Ook personalisatie in de onderwerpregel kan je open ratio verhogen. Je kunt bijvoorbeeld iemand direct aanspreken in de onderwerpregel, maar misschien weet jij iets anders van je ontvanger dat bruikbaar is in de onderwerpregel.

3. Snippet
De snippet: 'Is deze email niet goed leesbaar? Klik dan hier voor de online versie' zal weinig doen voor het verhogen van je open ratio. Een goede snippet versterkt je onderwerpregel. Het draagt daarmee bij aan het oplichten van het tipje van de sluier die over de content van je mail hangt.

Door goed gebruik van de snippet moet de nieuwsgierigheid van de ontvanger nog verder worden geprikkeld. Zodat de ontvanger bijna niet anders kan dan de mail openen. Verder geldt ook voor de snippet dat je kunt experimenteren met symbolen of personalisatie.

4. Tijdstip en dag
Menig marketinggoeroe beweert dat mailen op zondag een hogere open ratio oplevert dan mailen op andere dagen in de week. Dit geldt waarschijnlijk voor de B2C-markt, want het is lastig voor te stellen dat de B2B-doelgroep op zondag zijn laptop openklapt. Tijdstip en dag van verzending kan dus zeker de hoogte van je open ratio bepalen, maar houd rekening met wie je mailt.

Content van de e-mail

Naast de inboxvelden is ook de content van je mail bepalend voor je open ratio. Het gaat in dit geval om alles wat in het leesvenster direct zichtbaar is. Houd daarom bij de opmaak van je mail rekening met de volgende zaken:

blog_2

5. Voorbeeldvenster
Nog voordat de ontvangers van je mail besluiten deze te openen, is vaak al een deel van de content zichtbaar in het voorbeeldvenster van het mailprogramma. Zorg er dus voor dat je belangrijkste content direct zichtbaar is en stop geen cliffhangers onder de vouw van je mail.

6. Opvallende kop
Zorg voor een kop die aansluit op je onderwerpregel en snippet en die direct duidelijk maakt wat voor boeiende content de mail bevat. Een kop die totaal afwijkt van de onderwerpregel en snippet kan tot verwarring leiden bij de lezer en ervoor zorgen dat de mail toch ongeopend in de prullenbak verdwijnt.

7. Knop
Gebruik een heldere call-to-action (CTA) knop. Zoals Snoopy altijd meent dat chocoladekoekjes om hem roepen, zou je bij een CTA-knop een beetje datzelfde gevoel moeten hebben. Een goede CTA is opvallend en nodigt uit tot klikken. Experimenteer daarom met CTA-knoppen in afwijkende kleuren en met verschillende teksten.

8. Vouw
De vouw begint waar je voorbeeldvenster eindigt. Alles wat zichtbaar is, ligt boven deze vouw. Daarin stop je de belangrijkste content en je CTA. Zo doe je het maximale om de ontvanger te verleiden om je mail te openen. Natuurlijk moet je niet de complete content van je mail boven de vouw proppen. Probeer met inhoud en design duidelijk te maken dat er verderop in de mail ook heel boeiende zaken te vinden zijn.

Waar heb je geen invloed op?

De open ratio is op een hoop manieren te beïnvloeden. Er zijn echter toch een aantal elementen waar je niets tot weinig aan kunt doen. Hoewel je je hierin zult moeten berusten, is het toch goed er wel van op de hoogte te zijn.

1. De e-mailclient van de ontvanger
Niet alle e-mailclients downloaden standaard afbeeldingen. Apple Mail doet dit bijvoorbeeld wel, maar Outlook weer niet. Als een groot deel van jouw doelgroep hun mail bekijkt op een iPhone of iPad, dan zul je waarschijnlijk een gemiddeld hogere open ratio hebben.

Als marketeer kun je niet veel invloed uitoefenen op het type apparaat dat je lezers gebruiken. Alhoewel: je kunt overwegen om je lezers een iPad of iPhone cadeau te doen. Mocht dit op financiële bezwaren stuiten, dan is sleutelen aan je onderwerpregel minder begrotelijk.

2. Het soort apparaat waarmee de ontvanger opent
Volgens recent onderzoek van zowel Litmus als Experian blijft het aantal opens op mobiel stijgen én zijn mobiele ontvangers eerder geneigd een mail te openen dan desktopontvangers.

3. Je doelgroep en branche
Volgens de DDMA benchmark verschilt de gemiddelde open ratio sterk per branche. Zo ligt de gemiddelde open ratio in de branche Energy & Natural Resources op 49,1% en in de branche Telecom op 37,9%.

4. De grootte van je lijst
Naarmate je meer mensen mailt, daalt het aantal dat opent. Bij een lijst met 500 – 1000 adressen is de open ratio volgens de DDMA gemiddeld 41,3%. Bij een lijst van > 250.000 adressen daalt die naar 21%.

En nu?

Test en experimenteer is opnieuw het devies. Maak een plan om de verschillende onderdelen die de open ratio bepalen voor jouw doelgroep te testen. Om je te helpen hebben wij een visueel overzicht van alle acht onderdelen gemaakt. Bekijk hier het overzicht.

Meer over de open ratio?

Download dan het gratis white paper "Tips om je open ratio te verbeteren".

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies