E-mail31.08.2015

De welkomstmail: het begin van een persoonlijke klantrelatie


Veel organisaties weten hoe ze met succes e-mailadressen kunnen verzamelen. Na de bevestigingsmail stopt echter vaak het contact tot aan de volgende (maandelijkse) nieuwsbrief. Dat is zonde, want je mist daarmee belangrijke contactmomenten en je nieuwe contact raakt uit het zicht.

In dit blogartikel beschrijven we hoe je welkomstmails aan laat sluiten op drie verschillende aanmeldmogelijkheden; via de SignUpp app, social media en de reguliere nieuwsbriefaanmelding. Zo geven we je handvatten om gericht en succesvol aan de slag te gaan met e-mail marketing.

De basis van een goede welkomstcampagne: de welkomstmail

Een sterke welkomstmail levert veel voordelen op. Je leert je relatie beter kennen, biedt kans om feedback te geven en helpt je contact om het maximale uit jouw product en/of dienst te halen.

Bij het bepalen van de inhoud van de mail is het goed om jezelf te verplaatsen in de ontvanger. Welke informatie zou jij willen ontvangen? Wat wekt jouw interesse? Door jezelf dergelijke vragen te stellen, kom je tot de basis voor de welkomstcampagne. Maar het liefst wil je dat de welkomstcampagne aansluit op de manier van aanmelden. Zo is de eerste e-mail die je stuurt naar een nieuw contact direct relevant. En vergroot je de kans op engagement en conversie.

blinker-1
blinker-1

Direct persoonlijke communicatie na aanmelden via SignUpp app

Ontmoet je prospects of klanten ‘offline’ via bijvoorbeeld een beurs of in je eigen vestiging? Dan is het een goed idee om de SignUpp app in te zetten om e-mailadressen te verzamelen voor je nieuwsbrief.

Bij de welkomstmail die vervolgens verzonden wordt, is het verwijzen naar dit offline contactmoment al een sterke binnenkomer. Wellicht heb je nog meer content dat aansluit op het evenement, zodat je een zeer persoonlijke en relevante eerste e-mail verstuurt.

DierenPark Amersfoort heeft deze kans benut bij de fotoservice van het park. In de aanmeldbevestiging van de nieuwsbrief wordt door hen gerefereerd naar het fotomoment tijdens het parkbezoek, wat ervoor zorgt dat de mailing herkenbaar en persoonlijk is.

blinker-2
blinker-2

Social media

Een andere populaire manier van e-mailadressen verzamelen, is via social media. Veel organisaties voegen een inschrijfformulier toe aan hun bedrijfspagina op Facebook of Twitter. Maar je kunt ook je nieuwsbrief promoten door een call-to-action naar je inschrijfpagina te posten.

Aangezien je nieuwe contact je social bedrijfspagina al heeft bezocht en waarschijnlijk deze ook sinds kort volgt, is het een idee om bij jouw welkomstmail de content met de meeste reacties en likes toe te voegen. Op die manier zorg je voor herkenning en betrek je de bedrijfspagina bij je welkomstboodschap.

Eigen website

Uiteraard is ook de reguliere inschrijfmethode via je website een goed platform om in te zetten voor het vergroten van je e-mail bestand. Veel bedrijven werken met een link naar een aanmeldpagina of pop-up op de homepage.

Een algemeen welkomstbericht is een goed begin. Maar dit kun je relevanter maken door onderscheid te maken tussen nieuwe en bestaande contacten. Denksport past dit goed toe. Bij Denksport ontvangen nieuwe leads een algemeen welkomstbericht waarbij conversie in de webshop de call-to-action is. Maar bij bestaande contacten legt Denksport de nadruk op profielverrijking. Door aan de slag te gaan met profielverrijking kun je bij de opvolgende mailings gebruikmaken van personalisatie, segmentatie en relevantie. Hierdoor wordt het contact steeds persoonlijker en dus ook interessanter voor jouw relatie.

blinker-3
blinker-3
blinker-4
blinker-4

Advies of tips?

Er zijn nog veel sterke inhakers op de verschillende aanmeldmethoden mogelijk. Wil je advies over jouw welkomstcampagne? Of ben je zelf een mooi voorbeeld van een welkomstmail tegengekomen die niet mag ontbreken in dit artikel? Laat het ons weten via info@blinker.nl of 079 – 363 70 60.

Deze blogpost is geschreven door Marissa Zegel, Full Service E-mail Marketeer @ Blinker bv.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial