Advertising03.03.2016

The week after: Google vermorzelt luie adverteerders


Het is niemand in advertentieland ontgaan, één week nadat Google besloot haar advertenties aan de rechterzijde te killen, maken we de stand op. De gevolgen zijn enorm voor alles en iedereen die tot nu toe achterover leunde in advertentieland. Waar de adverteerder zal balen, is deze verandering positief voor de zoeker. Consumenten krijgen vanaf nu vele malen relevantere en verrijkte advertenties. Die ook nog eens direct geschikt zijn voor het medium van dit moment: mobile. De belangrijkste impact op een rij:

Voorkom lagere zichtbaarheid

Door de verandering in advertentie-indeling laat Google minder advertenties zien in haar zoekresultaten dan voorheen. Adverteerders die lage posities behalen voor hun advertenties zullen dit komende tijd meer gaan merken in hun vertoningsaandeel, en daaruit volgend ook in het aantal klikken op hun advertenties. Onderstaande grafiek (Bron: WordStream) laat zien dat het aandeel in betaalde klikken lager wordt voor advertenties die de positie 5 of lager behalen.

share-of-all-paid-clicks-position-5-7-800x480
share-of-all-paid-clicks-position-5-7-800x480

Stijging in CPC?

Dat een klik op een advertentie de laatste jaren flink duurder is geworden, is een feit. Een van de redenen voor de toename in CPC is zijn meer toetredende adverteerders in de advertentieveiling van Google. Steeds meer adverteerders hebben Google AdWords de laatste jaren weten te vinden als online marketingkanaal, waardoor de concurrentie is gestegen.

De wijziging in advertentie-indeling in de zoekresultaten van Google zal ook een rol gaan spelen in het verder stijgen van de kosten per klik. Te zien is dat advertenties met lagere posities minder klikken zullen genereren dan voorheen. Hierdoor is een adverteerder genoodzaakt om een hogere advertentiepositie te behalen door de kwaliteit van zijn campagnes te verbeteren, maar ook door biedingen te verhogen.

De afgelopen week is nog weinig te zien van deze stijging in cpc. Adverteerders gaan komende tijd het effect van de wijziging in advertentie lay-out zien in hun campagnedata en hierop acteren. Wij verwachten dan ook dat deze stijging op termijn merkbaar zal zijn.

Het geheime wapen: extensies

Het gevecht om topposities is door de wijziging pas echt begonnen, en daarbij is kwaliteit en relevantie van campagnes cruciaal. Waar Google voorheen slechts advertentie-extensies weergaf bij topposities, worden extensies vanaf nu bij iedere advertentie vertoond.

Advertentie-extensies bieden adverteerders de mogelijkheid om meer belangrijke informatie weer te geven over een dienst en/of product en zoekers naar dieperliggende pagina’s op een website te sturen. Niet alleen vergroten advertenties de zichtbaarheid van de advertentie, wat een positieve invloed heeft op de CTR, ook beoordeelt Google campagnes beter indien deze extensies bevatten.

Geef ruimte aan commercie

Waar een deur dichtgaat, opent een andere. Dit geldt zeker voor zichtbaarheid van product-advertenties. Het rechterrijtje betaalde advertenties nam veel ruimte in de zoekresultaten in, waardoor in de meeste gevallen 4 PLA’s werden getoond. Door het schrappen van advertenties aan de rechterzijde, worden Shopping-advertenties prominenter getoond in de zoekresultaten.

broekkopen
broekkopen

Denk vanaf nu altijd Mobile First!

Google trekt de weergave van zoekresultaten voor desktop en tablet met deze wijziging grotendeels gelijk met de weergave zoals deze al langer is voor mobiele apparaten. Op een mobiel apparaat werden al minder advertenties getoond, wat te maken heft met de kleinere weergave van zoekresultaten en de user experience op mobiel. Dat de mobiele weergave nu als uitgangspunt door Google wordt genomen, heeft te maken met de opmars van het mobiele zoekverkeer. In 2015 werden er voor het eerst meer zoekopdrachten verwerkt op een mobiel apparaat dan op desktop. Naar verwachting zal het aantal mobiele zoekopdrachten komende jaren nog verder toenemen; vandaar dat Google weergave cross devices gelijktrekt.

Deze blogpost is geschreven door Maudy Ballijns, SEA Consultant Expand Online

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd