Mobile advertising breekt volgens het IAB definitief door

Mobile advertising breekt volgens het IAB definitief door

Vorig artikel Volgend artikel

De omzet in display advertising is voor het eerst sinds de economische crisis met dubbele cijfers gestegen. In het eerste halfjaar van 2014 groeide het met 16% ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Opvallender is dat binnen display de tak mobile, met een groei van 72%, het snelstgroeiende medium is en nu definitief de doorbraak heeft gemaakt.

Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland: "De doorbraak van mobile advertising is definitief. Toch worden de mogelijkheden die er op vlak van digitale marketing zijn, nog maar mondjesmaat benut. Ik verwacht dat deze groei dus ook nog enkele jaren kan aanhouden. Het blijft hierin cruciaal om het adverteerders zo makkelijk mogelijk te maken de kracht van dit nieuwe kanaal te ontdekken en als marketingkanaal in te zetten."

infographic-mobile

Video advertising

Binnen display advertising is video het snelstgroeiende format. Het afgelopen halfjaar groeide de omzet van online adverteren via video’s met 46% ten opzichte van het eerste halfjaar in 2013. Roel van Rijsewijk, partner bij Deloitte Digital hierover: "Hoge kwaliteit video is een van de beste manieren van brand advertising op het internet. Consumenten bekijken content steeds meer online en daarmee wordt video advertising een steeds interessanter alternatief voor adverteren op televisie. We zien dan ook dat video hard groeit en de verwachting is dat deze groei voorlopig doorzet."

Programmatic Trading

Maar het is niet alleen display advertising dat groeit, de totale online advertentiemarkt laat een sterke groei zien. In het eerste halfjaar van 2014 is de markt met 14% gegroeid en dit resulteerde in een omzet van 701 miljoen euro. Van Rijsewijk vervolgt: "We zien dat de gehele markt, ook de lokale spelers, een sterke groei laten zien. Dit wordt onder andere veroorzaakt door verschillende, technologische ontwikkelingen, zoals Programmatic Trading, waardoor internetuitgevers met grotere groepen adverteerders kunnen handelen. Bijna een derde van de display advertentiebestedingen wordt inmiddels via een geautomatiseerd platform verhandeld.”

Onderzoek

Voor de halfjaarresultaten van de Online Ad Spend Study 2014, uitgevoerd door Deloitte en in opdracht van IAB Nederland, zijn 31 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd.

[Afbeelding via Fotolia]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies