Mobile14.07.2014

Voorkom dat mobile advertising als spam wordt ervaren


Als je een gemiddeld persoon op straat aanspreekt en hem vraagt “wat is mobiele reclame“, is de kans groot dat je als antwoord “spam” te horen krijgt.

Irrelevante of ongevraagde berichten verzonden via het internet, meestal bedoeld om grote aantallen gebruikers te bereiken, ten behoeve van reclame, phishing of het verspreiden van malware. Spam wordt doorgaans als bijzonder storend ervaren en door veel gebruikers genegeerd. Wanneer je als adverteerder mobile advertising inzet, wil je voorkomen dat het als spam wordt ervaren. Maar hoe doe je dat?

Doelgroep

Een belangrijk punt bij het maken van reclame is het zorgvuldig uitkiezen van je doelgroep en hen voorzien van relevante berichten die naadloos aansluiten bij hun behoeften en voorkeuren. Helaas kiezen nog te veel adverteerders voor het bewandelen van de ‘spam-route’, wat ervoor zorgt dat de doelgroep juist helemaal geen positieve mobiele advertentie-ervaring heeft. Onderzoek toont aan dat mobiele reclame het meest effectief is wanneer gebruikers nauwkeurig worden getarget en op de juiste manier, op het juiste moment worden benaderd.

Inhoud

Eén van de belangrijkste uitdagingen die de industrie bezighoudt is de potentiële impact van mobile advertising op het merkimago. Een verkeerd geplaatste advertentie zou namelijk het imago in gevaar kunnen brengen.

Maar om de doelgroep aan te spreken moet natuurlijk ook de inhoud van de advertentie zelf niet worden onderschat. Zo is het doorplaatsen van een bestaande advertentie, die eigenlijk bedoeld is voor een ander platform, zelden een succesvolle aanpak. Veel te vaak zijn advertenties die op je smartphone worden getoond eigenlijk niet ontworpen voor een mobiel apparaat.

Platform

Ook het platform waarop de advertentie wordt weergegeven is minstens zo belangrijk als de advertentie zelf. Uitgevers zullen aantrekkelijke en innovatieve mobiele advertenties moeten tonen om het publiek ook daadwerkelijk te bereiken. De voordelen van adverteren op mobiel moeten volledig worden benut. De aantrekkelijkheid van mobiele advertenties wordt vaak onderschat. Niet zelden zijn advertenties saai, gestandaardiseerd en algemeen. Door het bieden van leuke, boeiende en aantrekkelijke rich media-content, is het veel waarschijnlijker dat de doelgroep een positieve mobiele advertentie-ervaring heeft. Een vluchtige en generieke boodschap zal waarschijnlijk worden genegeerd of zelfs als spam worden ervaren.

Timing

Even belangrijk is het moment van plaatsing en timing van de advertentie. Advertenties die opdringerig zijn of die gebruikers storen in hun bezigheden zijn zelden tot nooit succesvol. De truc is om gebruikers te benaderen op een moment dat ze nog niet actief zijn, zoals tijdens het laden van een app. Het begrijpen van gedragspatronen en het mobiele gebruik van de doelgroep is essentieel om tot een goed geplaatste advertentie te komen. Weten waar en wanneer je de doelgroep moet bereiken via mobiele reclame kan het verschil maken tussen succes en mislukking.

Met de huidige innovatieve mobiele technologie verwachten eindgebruikers dat advertenties minstens op hetzelfde tempo mee veranderen en gebruik maken van de beschikbare innovatieve, interactieve en creatieve middelen. Behalve het bieden van een optimale mobiele advertentie-ervaring, maken deze ontwikkelingen het ook mogelijk de doelgroep met een uiterste nauwkeurigheid te bereiken.

In 2010 zei Steven Jobs nog “mobile ads suck“. We zijn nu vier jaar verder en de industrie begint steeds meer de kracht van mobiele reclame te ontdekken. De mobiele wereld is veranderd en er wordt zelfs verwacht dat de wereldwijde uitgaven aan mobiele advertenties in 2017 een bedrag van $41,9 miljard zal bereiken.

Met deze veranderingen in de markt worden meer en meer organisaties wakker en zien ze de voordelen van mobile advertising. Mobile, met al haar nieuwe en innovatieve formats, biedt mogelijkheden tot interactie met de doelgroep. Door het gebruik van applicaties, video’s en zelfs games zijn mobiele adverteerders in staat veel effectiever de doelgroep te bereiken. Maar dan moet je er als merk wel voor zorgen dat jouw mobiele advertentie niet als spam wordt ervaren.

Deze blogpost is geschreven door Keith Ta, Country Manager Nederland, Widespace

[Afbeelding © Fotolia]

Verder lezen over Mobile Advertising

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele bann...

Advertising06.02.2018

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Verder lezen over Spam

Wéér een spambeller? Google Voice waarschuwt je

Je ziet het nu vaak al in beeld staan wanneer een telefoonnummer waarschijnlijk tot een spambeller behoort. Daar wordt nu een tandje bijgezet door Google Voice, want je ziet nu een soort verkeersbord met een groot uitroe...

Mobile30.12.2022

Wéér een spambeller? Google Voice waarschuwt je

​Dit moet je doen bij Ministry of Justice-telefoontjes

Heeft de ‘Ministry of Justice’ je weer gebeld? De laatste tijd blijven er bij veel mensen aan de lopende band oproepen binnenkomen waarbij een Engelstalige robotvrouw van het Ministry of Justice aan de lijn hangt. Ho...

Mobile29.03.2022

​Dit moet je doen bij Ministry of Justice-telefoontjes

​Waarom trappen zoveel mensen nog steeds in phishingmails?

De GGD waarschuwt: leraren en leraressen, trap niet in de phishingmail waarin je wordt uitgenodigd om je boostervaccin te plannen. Elke week verschijnen er online wel berichten over bedrijven die waarschuwen voor phishin...

Cybercrime27.12.2021

​Waarom trappen zoveel mensen nog steeds in phishingmails?

​Pas op: explosie aan nep-smsjes over pakketjes

Sinds deze week is er een enorme toename in het aantal phishing-smsjes. Je krijgt een smsje van een pakketbezorger of winkel waarin wordt geïmpliceerd dat er een pakketje jouw kant op komt. Vervolgens zou het linkje in...

Technology23.05.2021

​Pas op: explosie aan nep-smsjes over pakketjes

Bevat FluBot
​Waarom komen we maar niet van spammail af?

‘Verdien 11K in 6 weken’, ‘Julia wil je graag ontmoeten’ of ‘Ontmoet hot Ukrainian singles’: het kan je allemaal zomaar gebeuren als je je spambox mag geloven. Spam viert vandaag zijn 43ste verjaardag, want v...

Technology03.05.2021

​Waarom komen we maar niet van spammail af?

Nieuwe deep learning AI-tool scant wekelijks 300 miljard Gmail bijlagen

Gmail van Google heeft vandaag de dag meer dan 1,5 miljard gebruikers wereldwijd. Heel veel mensen maken dagelijks gebruik van hun Gmail-account en dat doen we bovendien in veel verschillende talen. 15 jaar na de start v...

Cybercrime29.02.2020

Nieuwe deep learning AI-tool scant wekelijks 300 miljard Gmail bijlagen

Minder malware in je inbox
​Maak van SMS geen SOS!

De generatie die op het toestel van zijn vader mocht ‘snaken’, is waarschijnlijk ook met SMS opgegroeid. Short Message Service (de voorloper van WhatsApp) mag dan in vergetelheid zijn geraakt, maar nog steeds krijgen...

Cybercrime15.07.2019

​Maak van SMS geen SOS!

Duizenden valse reisaanbiedingen en nepvluchten aangeboden door phishers en spammers

De vakantieperiode breekt inmiddels aan en daar blijken phishers en spammers helaas slim op in te spelen. Er zijn zo’n 8000 phishing aanvallen ontdekt met als doel koopjesjagers voor last-minute vakanties in de val te...

E-mail07.07.2019

Duizenden valse reisaanbiedingen en nepvluchten aangeboden door phishers en spammers