Advertising30.08.2010

Federal Trade Commission FTC vervolgt PR bureau voor het posten van positieve reviews voor een klant


federal-trade-commission-ftc-vervolgt-pr.jpg
federal-trade-commission-ftc-vervolgt-pr.jpg

De Amerikaanse Federal Trade Commission FTD heeft besloten een PR bureau te vervolgen voor het in haar opdracht door haar medewerkers plaatsen van positieve reviews op de i-tune store voor haar klant, zonder daarbij duidelijk te maken dat deze reviewers door het bureau betaalde eigen medewerkers waren.

De FTD eist nu dat het PR bureau Reverb Communication inc. de “eigen” reviews weghaald van het web waarin de spelletjes van de klant werden aangeprezen. Op deze overtreding staat in Amerika een maximale boete van $16.000 per geval.

De FTC geeft in een toelichting aan dat deze praktijk ook in strijd is met de spelregels voor bloggers die de commissie een jaar geleden hierover heeft uitgevaardigd.

In een toelichting zegt de FTC dat “bedrijven, inclusief PR Bureau’s die zich bezighouden met online-marketing, zich hebben te houden aan de regels van het presenteren van ‘de waarheid’ in advertenties. … Adverteerders mogen zich niet voordoen als gewone consumenten die over een product spreken en diegenen die aanbevelingen maken voor dat product zullen indien zij een financiële relatie hebben met de verkoper dat altijd moeten aangeven“.

Dit alles zijn eigenlijk toch wel een voor de hand liggend regels voor adverteerders, en het is wat men ook in Nederland als consument zou mogen verwachten bij reviews en aanbevelingen die men op het web tegenkomt. Zouden marketing- PR-bureaus die zich nu begeven op het terrein van de on-line marketing zich bij ons ook aan die regels houden?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes