Advertising30.08.2010

Federal Trade Commission FTC vervolgt PR bureau voor het posten van positieve reviews voor een klant


federal-trade-commission-ftc-vervolgt-pr.jpg
federal-trade-commission-ftc-vervolgt-pr.jpg

De Amerikaanse Federal Trade Commission FTD heeft besloten een PR bureau te vervolgen voor het in haar opdracht door haar medewerkers plaatsen van positieve reviews op de i-tune store voor haar klant, zonder daarbij duidelijk te maken dat deze reviewers door het bureau betaalde eigen medewerkers waren.

De FTD eist nu dat het PR bureau Reverb Communication inc. de “eigen” reviews weghaald van het web waarin de spelletjes van de klant werden aangeprezen. Op deze overtreding staat in Amerika een maximale boete van $16.000 per geval.

De FTC geeft in een toelichting aan dat deze praktijk ook in strijd is met de spelregels voor bloggers die de commissie een jaar geleden hierover heeft uitgevaardigd.

In een toelichting zegt de FTC dat “bedrijven, inclusief PR Bureau’s die zich bezighouden met online-marketing, zich hebben te houden aan de regels van het presenteren van ‘de waarheid’ in advertenties. … Adverteerders mogen zich niet voordoen als gewone consumenten die over een product spreken en diegenen die aanbevelingen maken voor dat product zullen indien zij een financiële relatie hebben met de verkoper dat altijd moeten aangeven“.

Dit alles zijn eigenlijk toch wel een voor de hand liggend regels voor adverteerders, en het is wat men ook in Nederland als consument zou mogen verwachten bij reviews en aanbevelingen die men op het web tegenkomt. Zouden marketing- PR-bureaus die zich nu begeven op het terrein van de on-line marketing zich bij ons ook aan die regels houden?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Online Marketing

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Ikea heeft grootse plannen voor Roblox. Het wil zelfs 10 mensen aannemen om in zijn winkel te werken.

Marketing10.06.2024

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen