Split Screen Advertising is effectief

Vorig artikel Volgend artikel
Split Screen Advertising is effectief

Coming-up split screen advertising (spot direct na de programma-aankondiging, in de look and feel van de betreffende zender) van RTL Nederland is zeer effectief in het stimuleren van merkeffecten. Dat blijkt uit onderzoek van MediaCom en RTL Nederland  onder 4000 respondenten, uitgevoerd door Memo2 en gedaan voor Carpetright.

In het onderzoek is gekeken naar verschillen tussen split screen advertising, een reguliere spot en de combinatie van de twee varianten. Hierbij is een uitsplitsing gemaakt in effecten op Carpetright klanten en niet-klanten. Bij niet-klanten leidt een contact met een reguliere spot tot 30% stijging in reclamebekendheid. Wanneer men in contact is geweest met split screen advertising is een stijging van 42% te zien. Wanneer consumenten met beide varianten in contact zijn gekomen, zien we zelfs een stijging van 77%.

Voor het vergroten van de herkenning van een commercial blijkt split screen advertising zelfs een nog grotere bijdrage te leveren. De herkenning ligt 45% hoger dan bij de groep die in contact is geweest met alleen een reguliere spot. Bij een contact met zowel een reguliere spot als split screen advertising stijgt de herkenning met nog eens 26%. Ook onder klanten heeft de inzet van split screen advertising zeer positieve effecten behaald.

De reclamebekendheid was 40% hoger dan bij een reguliere spot en de combinatie van spotinzet en split screen advertising leverde nog eens 23% extra op. De split screen spots hebben daarnaast ook sterk de koopintentie beïnvloed, voornamelijk onder niet-klanten.

Volgens MediaCom kan de verklaring voor de succesvolle campagne gevonden worden in het feit dat (coming-up) split screen advertising het mogelijk maakt om een commercial te onttrekken uit reguliere reclameblokken. Zo wordt de consument blootgesteld aan diverse opeenvolgende reclameboodschappen.

"Dit geeft ons de mogelijkheid om onze boodschap op het juiste moment in de juiste omgeving te communiceren aan onze doelgroep", aldus Johanna Constantinou, Marketing Manager Carpetright Europa. Bij split screen advertising wordt de aandacht gericht op één specifieke commercial, in de look and feel van de zender wat de attentiewaarde aanzienlijk verhoogd. Deze manier van adverteren is daarom zeer effectief voor categorieën of merken die doorgaans met minder aandacht worden bekeken of bijvoorbeeld voor merken die veelal met een zwaar concurrentieveld te maken hebben.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies