Quantummarketing en het einde van de wereld

Vorig artikel Volgend artikel

Er wordt inmiddels zo naarstig gezocht naar de quantumcomputer dat de Heilige Graal er bij verbleekt tot een wijnglas van IKEA. Als we hem ooit vinden, en volgens veel wetenschappers gebeurt dat in het komende decennium, dan brengt dit een enorme revolutie teweeg, qua impact te vergelijken met de industriële revolutie. Ook voor marketing- en pr-professionals opent zich een nieuwe wereld aan mogelijkheden. De ongelooflijke hoeveelheden informatie die we over onze klanten of doelgroep verzamelen bijvoorbeeld, worden vele malen sneller en diepgaander geanalyseerd en onze marktmodellen kunnen de nabije toekomst veel accurater voorspellen. En dat is nog maar een tipje van de sluier.

Quantummarketing en het einde van de wereld

Waar is de appel?
Er is al veel gespeculeerd over wat er allemaal mogelijk zou zijn met een werkende quantumcomputer, van het kraken van de beveiliging van onze banken tot het simuleren van het hele universum. De voorspellingen liegen er in ieder geval niet om: het heeft de potentie om volledige industrieën weg te vagen en nieuwe te creëren.

Maar wat zijn nou eigenlijk de praktische voordelen van een quantumcomputer en zijn die voordelen ook toepasbaar in marketing, pr en sales? Voor we daar iets zinnigs over kunnen zeggen, moeten we eerst enigszins begrijpen hoe een quantumcomputer werkt. Een ‘klassieke’ computer, zoals de computer waarop je dit leest, werkt met bits. Een bit is een eenheid van informatie en wordt in de huis- tuin- en keukencomputer weergegeven als 0 of als 1. In een quantumcomputer is de informatie-eenheid een qubit. Een qubit kan zich in een staat van 0 of 1 bevinden, of zowel 0 als 1. Hierdoor kun je in principe heel erg snel parallelberekeningen uitvoeren die met conventionele computers onmogelijk zijn.

Bekijk het zo: er zijn tien deuren en achter één van die deuren ligt een appel. Je vraagt de computer om te bepalen achter welke deur de appel ligt. De appel ligt achter deur nummer 8, maar de normale computer opent eerst deur nummer 1, kijkt of de appel daarachter ligt en gaat dan naar de volgende deur. En dat zal de computer net zolang herhalen tot de appel is gevonden. Een quantumcomputer opent alle deuren tegelijk en vindt de appel direct.

Wat kan de quantumcomputer voor mij doen?
Voorlopig ligt de quantumcomputer nog ver buiten het budget van het gemiddelde bedrijf dat geen Google of Lockheed Martin is, en zijn ze erg beperkt in wat ze kunnen. Maar de mogelijkheden voor de toekomst lijken bijzonder veelbelovend. Quantum computing kan een praktisch middel zijn voor zeer complexe en uitgebreide analyse van grote hoeveelheden ongestructureerde marketingdata, waarbij veel variabelen, patronen en modellen een rol spelen. Hier moet bij de gemiddelde communicatieprofessional al een belletje gaan rinkelen.

Een van uitdagingen van de huidige tijd, is de alsmaar groeiende data-oceaan. We verzamelen alles wat los en vast zit, maar het ontbreekt ons aan middelen om deze big data grondig en snel te analyseren. Hierdoor gebruiken we niet het volledige potentieel van data die tot onze beschikking staat. De rekenkracht van onze conventionele computers is simpelweg niet groot genoeg om alle variabelen en alle informatie snel genoeg te verwerken en te duiden. Maar waar een conventionele computer jarenlang met het verwerken van al die data bezig is, daar is een quantumcomputer in theorie al binnen enkele seconden klaar. Met behulp van quantumcomputers zijn we wellicht eindelijk in staat om alle informatie die we verzamelen ook daadwerkelijk te verwerken, begrijpen en bijna real-time toe te passen.

Onze marktmodellen, economische voorspellingen en voorspellingen van het gedrag van consumenten kunnen veel gedetailleerder, geïnformeerder en 'slimmer' dan ze nu zijn. Hoe zou het zijn als we real-time kunnen reageren op alle relevante informatie die we over onze doelgroep verzamelen? Als we zouden weten wat onze klanten willen, nog voor ze het zelf weten? Als we beslissingen zouden kunnen nemen op basis van alle informatie in plaats van slechts een klein percentage van de informatie? Bedrijven en marketeers die de toekomst beter voorspellen dan de concurrentie en die beslissingen nemen op basis van een grotere hoeveelheid informatie, hebben natuurlijk een enorme voorsprong.

Toekomstmuziek
Hoe lang gaat het duren voor we ook echt een quantumcomputer aan kunnen schaffen? Vooralsnog is niemand er in geslaagd een volledig werkende, universele quantumcomputer te bouwen. Maar er van uitgaande dat het mogelijk is, zal de quantumrevolutie niet lang op zich laten wachten. Google en NASA hebben speciale onderzoeksafdelingen die zich uitsluitend hier mee bezighouden en wetenschappers over de hele wereld zijn in een verwoede strijd verwikkeld om als eerste een werkend model te ontwerpen. De meest optimistische deskundigen hebben het over 5 tot 10 jaar, anderen denken dat het nog wel 20 jaar duurt voor de eerste quantumcomputer commercieel verkrijgbaar is.

Hoe het ook zij, wees er snel bij, want heel lang kunnen we er waarschijnlijk niet van genieten.

Het einde van de mensheid
Wat er na de quantumrevolutie gaat gebeuren, is moeilijk te voorspellen. Wetenschappers speculeren dat quantumcomputers vrij snel in staat zullen zijn om zelf betere quantumcomputers te ontwerpen en te bouwen. De ontwikkelingen zullen dan zo hard versnellen, dat we vanaf dat punt eigenlijk geen voorspellingen meer kunnen doen. Volgens Ray Kurzweil (director of engineering bij Google, dus niet de minste), is het slechts een kwestie van enkele tientallen jaren voor de mensheid zoals we die nu kennen ophoudt te bestaan. Artificiële intelligentie ontwikkelt zich veel sneller dan biologische intelligentie en dat zal het begin van een nieuw tijdperk betekenen. Marketing en communicatie houden dan ook op te bestaan. Dan weten jullie dat vast. (En je hoorde het het eerst van mij.)

Deze blogpost is geschreven door Steven de Munnik, tekstschrijver van Pride PR. Hij gelooft niet in gebaande paden en vindt dat je het wiel steeds opnieuw uit moet vinden. Omdat dat leuk is en omdat dat verfrissende resultaten oplevert in een wereld die best wat meer eigenheid en kleur kan gebruiken.

[Gebruikte afbeelding: de D-Wave quantumcomputer bij Google.]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies