Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Er zijn een aantal jaar geleden op verschillende plekken tests gestart met zonnepanelen op de weg. In Frankrijk werden er panelen geplaatst in Tourouvre-au-Perche in Normandië en ook in Amerika is Solar Roadways er in geslaagd om een aantal panelen neer te leggen, die naast de zonnepaneel-functie ook nog eens LEDS hebben om borden te vervangen en zichzelf kunnen verwarmen om nooit besneeuwd te raken.
Na een flinke tijd op de weg blijken de opbrengsten van die panelen echter allemaal niet je van het. De weg in Frankrijk genereert ongeveer 400 kWh per dag, wat de helft minder is dan de originele schatting. Belangrijker is echter de capaciteitsfactor. Die berekent de efficiëntie van de panelen door de gemiddelde opbrengst te delen door het maximale rendement. Dat komt uit op 4 procent. Een nabijgelegen bank zonnepanelen heeft een efficiëntie van 14 procent. Tel daarbij op dat de ‘gewone’ zonnepanelen maar een tiende kost van wat de kosten voor het kleine stukje zonneweg waren en dan weet je dat de technologie er nog niet klaar voor is.
De prijs is toch het grote probleem: de 2.800 vierkante meter kostte 5 miljoen euro om te installeren en dat is een kost van meer dan 11.000 euro per kW. Als een zonnefarm dan maar 1.200 euro per kW kost moet je wel heel dringend om plek verlegen zitten om dat toch als weg te gaan leggen.
Geen energie, toch handig?
In Amerika is het ongeveer hetzelfde verhaal. Daar is de capaciteitsfactor een schamele 0,78 procent, dus dat is echt heel erg. Daarbij moet wel gezegd worden dat je daarvoor natuurlijk wel de LEDs hebt die verkeersborden kunnen vervangen. De verwarmingsplaten trekken dusdanig veel energie uit de panelen dat als die constant moeten draaien de effectieve opbrengst eigenlijk nul is, maar dat zou theoretisch gezien nog steeds nuttig kunnen zijn in gebieden waar het vaak sneeuwt: je hebt dan nog steeds een weg die niet kan dichtsneeuwen en waar je informatie op kunt tonen, die effectief ook geen energie kosten en waar je alleen maar de aanlegkosten voor hebt.
Een bijkomend probleem voor ‘gewone’ zonnepanelen als wegen is dat er relatief gezien niet zo heel veel plek wordt ingenomen door wegen. Het aantal gebouwen per vierkante kilometer neemt in de meeste landen beduidend meer oppervlakte in beslag dan wegen doen, dus het is eigenlijk veel efficiënter om zonnepanelen gewoon op daken te zetten. Dan staan ze onder een hoek, wat beter is voor de opbrengst. Ook worden ze niet kapotgemaakt door dingen die er overheen gaan of random idioten, worden ze niet elke paar seconden in de schaduw gezet omdat er iets overheen gaat en – niet onbelangrijk – kost het maar een fractie zo veel om ze te installeren.
Conclusie: de mensen van Solar Roadways hebben nog wel iets van een idee voor bepaalde gebieden met die zonnepanelen/verwarmingscombo, maar voor de rest moeten we gewoon lekker allemaal zonnepanelen op daken zetten. Daar komen ze beduidend beter tot hun recht.
[Afbeeldingen © – Adobe Stock]
Verder lezen over Auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugLifestyle09.04.2024
De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie
Innovatieve producten voor een grondige schoonmaakAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive11.03.2024
Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon
Automotive29.02.2024
Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde
Sneller dan geluidOnline28.02.2024
Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?
Verder lezen over Duurzaam
Nieuws24.04.2024
Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt
Het is niet wat je denktNieuws22.04.2024
Earth Day 2024: Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk?
Technology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticNieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Nieuws22.03.2024
Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandTechnology20.03.2024
Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden
Verder lezen over Technology
Technology10.04.2024
De maan krijgt zijn eigen Sint Bernards: robothonden
Technology09.04.2024
Gevonden voorwerpen: Androids gaan zoekgeraakte gadgets vinden
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Technology21.03.2024
Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Technology07.03.2024
Hoe kan jij Tech for Good inzetten?
Gadgets04.03.2024