Waarom wil Apple een tijdschriftenuitgever overnemen?

Waarom wil Apple een tijdschriftenuitgever overnemen?

Verschuiving van strategie voor smartphonemaker

Vorig artikel Volgend artikel

Er beginnen langzaam scheuren in de dominantie van Apple te komen, zo kijkt het: het bedrijf maakt later vandaag de cijfers bekend over het laatste kwartaal en hoewel die cijfers helemaal niet slecht zullen zijn, geldt de vreemde distortie rondom cijfers voor één van de meest succesvolle bedrijven ter wereld ook hier en is alleen waanzinnig goed ook goed genoeg. We hebben al gehoord dat de iPhone X ondermaats heeft gepresteerd in veel landen en de cijfers gaan dat vermoedelijk beamen.

Het zal geen toeval zijn dat de geruchten rondom de nieuwe iPhones er op wijzen dat er meer goedkopere modellen komen naast de SE 2, want de smartphone markt is inmiddels zo homogeen geworden dat Apple's iPhones (toch hun grootste moneymaker) gewoon niet meer zo speciaal zijn ten opzichte van de Chinese concurrentie die de vorm en specificaties nog net niet in de fabriek zelf kopiëren en dan voor minder geld verkopen. Er moet dus langzaam een andere koers gevaren worden.

Overname Condé Nast

Er gaan geruchten dat Apple van plan is om Condé Nast te gaan kopen, een uitgever die zelf al lichtelijk in de problemen zit ondanks succesvolle titels als Vogue, Glamour en Vanity Fair. Dat wordt gevoed door de overname van Texture die Apple vorige maand deed. Texture is een soort Netflix maar dan voor magazines en onderdeel van Condé Nast. In Cupertino lijkt men overtuigd van de mogelijkheden die online abonnementen voor magazines bieden, dus dan zou de overname in elk geval op dat punt logisch zijn.

Het is echter een schifting voor Apple, van hardwaremaker naar een merk dat zich richt op lifestyle, luxe accessoires zoals de Apple Watch en - steeds meer - content. Die is al een tijdje bezig en analisten hebben het idee dat Apple niet helemaal weet wat het aan het doen is. De vraag is bijvoorbeeld bij Condé Nast hoe Apple het bedrijf weer winstgevend zou kunnen maken. Ze zullen dan in elk geval een goed plan moeten hebben voor online abonnementen, want de papieren magazines zakken steeds verder weg en ook de reclame-inkomsten (waar die bladen het van moeten hebben) gaan steeds verder achteruit.

Content race

Hoewel de overname van Nast een grote move is, verandert dat niets aan het feit dat het geschreven woord minder populair is als video of muziek. De video-plannen van Apple zijn er wel, maar effectief hebben ze niet veel meer dan Carpool Karaoke, dat het best aardig doet maar bij lange na niet in de buurt komt van een kolos als Netflix. De geruchten dat Apple die wilde overnemen klonken zo geloofwaardig omdat het bedrijf uit Cupertino echt wel aan de bak moet als ze mee willen in de video-race.

Ook qua muziek loopt het niet helemaal zoals het moet. Apple timmert weliswaar goed aan de weg met Apple Music in de VS, maar daar gingen jaren aan gedoe aan vooraf, waardoor concurrenten zoals Spotify een flinke voorsprong hebben kunnen krijgen. Apple zal dus bergen geld moeten gaan uitgeven om bij te blijven, want als ze de content-race gaan verliezen van partijen als Amazon, Netflix en Spotify zijn ze straks helemaal afhankelijk van hun hardware om te zorgen dat ze het hoogst gewaardeerde merk ter wereld kunnen blijven. Als de cijfers van vandaag enige indicatie zijn, gaat dat een moeilijke wedstrijd worden.

[Afbeeldingen © Saksoni - Adobe Stock]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies