Technology29.12.2018

Voice nu nog maar goed voor half procent van de e-commerceverkopen


Markt voor 'voice commerce' komt langzaam op gang

Spraak heeft de toekomst en we zien dan ook veel nieuwe artikelen op de markt komen. De website eMarketer voorspelde dat een derde van de consumenten in 2019 in de Verenigde Staten via slimme luidsprekers zou gaan winkelen. Inmiddels lijkt dat percentage onhaalbaar, minder dan een procent van de Amerikanen gebruikt nu slimme speakers hiervoor. ‘Voice commerce’ is nog niet door een groot publiek omarmd.

Amazon vs Google Home

Volgens eMarketer zullen in 2019 74,2 miljoen Amerikanen in ieder geval 1 keer per maand gebruik gaan maken van slimme luidsprekers, waarvan 63,3% met een Amazon apparaat. Google Home lijkt een serieuze bedreiging te zijn voor Amazon op deze markt. Veel experts hadden verwacht dat ‘voice commerce’ in 2018 al veel verder ontwikkeld zou zijn en de luidsprekers in de veel woonkamers een plek hadden veroverd.

Markt voor ‘voice commerce’ langzaam op gang

De markt komt op gang, maar dus een stuk langzamer dan door trendwatchers verwacht. Inmiddels zijn de verwachtingen dan ook naar beneden bijgesteld. Niet 31% van de gebruikers winkelt in het nieuwe jaar met hun slimme luidsprekers, maar 4% zal dat gaan doen. In 2018 werd voor $ 2,1 gewinkeld op deze manier. Omdat de ontwikkelingen langzamer gaan dan verwacht, is het voor retailers ook een kans om meer producten op de markt te brengen.

Privacy blijkt drempel voor Nederlandse consumenten

Nederlandse consumenten zijn huiverig voor hun privacy bij het gebruik van Smart Home apparaten, bleek al uit onderzoek van Motivaction. Zij maken zich vooral zorgen over de gegevensbescherming en het afluisteren van de spraakgestuurde producten.