​Privacy de drempel voor Smart Home-apparaten

​Privacy de drempel voor Smart Home-apparaten

Vorig artikel Volgend artikel

Huishoudelijke apparatuur worden doorgaans handmatig bediend. Van het koffiezetapparaat tot de bluetoothspeaker in de badkamer. Maar spraakbediening maakt een steeds grotere opmars. Zogeheten ‘Smart Home-apparaten’ worden, zoals de naam doet vermoeden, steeds slimmer en betaalbaarder. Toch is het grootste deel van de consument nog wat sceptisch ten opzichte van deze apparaten. De meest gehoorde drempel: bedreiging van privacy.

Privacy de drempel

MediaMarkt heeft een onderzoek laten uitvoeren naar kennis, houding en gedrag van 4.155 Nederlandse consumenten ten aanzien van Smart Home apparatuur. Uit het onderzoeksrapport van Motivaction blijkt de bedreiging van privacy de meest gehoorde reden van consumenten om nog even te wachten met de aanschaf van Smart Home-apparatuur. Slechts 18% van de Nederlanders vertrouwt slimme apparaten volledig.

Het grootste deel van de Nederlanders, 68%, maakt zich zorgen over dat de gegevens van hun slimme apparaten in foute handen vallen. Zou weet een inbreker wanneer je op vakantie gaat, doordat bijvoorbeeld Google Home jouw agenda beheert. Driekwart denkt zelfs dat deze apparaten gehackt worden. Een andere ‘angst’ van de Nederlandse consument is dat er altijd iemand meeluistert bij spraakgestuurde apparaten.

Geen extra maatregelen

De Nederlandse consumenten zijn volop in twijfel over Smart Home-apparatuur. Dan zou je mogen verwachten dat zij maatregelen treffen om hun privacy zo goed mogelijk te beschermen. Niets blijkt echter minder waar, want slechts een kwart weet wat hij of zij moet doen om ervoor te zorgen dat slimme apparaten veilig worden geïnstalleerd en aangesloten op het internet. Iets meer dan de helft zegt zich wel te verdiepen in de veiligheid en privacy bij de aanschaf van slimme apparatuur. Dit zijn vooral de jongere Nederlanders, die zich over het algemeen wat minder zorgen maken over hun privacy dan ouderen.

Blad voor de mond

Net als bij bellen, voelt praten tegen apparaten onnatuurlijk. Voor bijna de helft van de consumenten blijkt dit een drempel. Niet alleen omdat het onnatuurlijk voelt, maar ook omdat mensen bang zijn dat ze worden afgeluisterd. 35% van de consumenten ziet als middenweg de aansturing via de smartphone. Deze zijn in theorie natuurlijk net zo inbraakgevoelig, maar de smartphone zit al wel in onze comfortzone.

Bewustwording is de eerste stap

Liedewij Trampe is Manager Category Marketing bij MediaMarkt. Zij snapt de terughoudendheid van de Nederlandse consument wel. ‘’Dat je je in het gebruik van slimme apparaten moet wapenen tegen hacks of het delen van privacygevoelige informatie is vaak wel bekend, maar hoe je dat dan precies doet is voor velen nog een vraag.’’ Volgens Liedewij hoeft de privacy echter geen drempel te zijn. ‘’Bewustwording is vaak de eerste stap. Je goed laten informeren kan al een groot verschil maken. Je ziet bijvoorbeeld nu al in ons onderzoek dat mensen die bekend zijn met Smart Home veel meer open staan voor de nieuwe toepassingen.”

Veel mensen zijn zich niet bewust van het feit dat ze al één of meerdere slimme apparaten in of rondom het huis hebben. Denk bijvoorbeeld aan je smartphone of auto. Misschien is het dus gewoon een kwestie van tijd dat ook andere slimme apparaten volledig vertrouwd worden.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies