Technology14.12.2022

Robot’s die spijkerbroeken naaien?


Als het aan Levi’s en Siemens ligt, zijn naai-sweatshops straks verleden tijd

De (massa)productie van kleding is een van de laatste industrieën waar automatisering nog in de kinderschoenen staat. Die typering is misschien wat cru, wetende dat in landen als China, Bangladesh en Pakistan duizenden gebouwen en loodsen staan waar miljoenen mannen, vrouwen en zelfs vaak ook (jonge) kinderen zeven dagen in de week, soms zestien uur per dag, achter een naaimachine zitten om onze spijkerbroeken, jurkjes, t-shirts, pakken en andere kleding in elkaar te naaien. Als het aan Levi’s en Siemens ligt komt daar verandering in. Zij willen een robot ontwikkelen die straks onze kleding in elkaar kan naaien. Een nobel streven dat nog wel wat uitdagingen kent.

Naaien wordt een uitdaging voor robots

Kleding is namelijk een flexibel product. Robots die gemaakt zijn om, bijvoorbeeld, een auto in elkaar te zetten, werken met onderdelen die een vaste vorm hebben. Dat geldt natuurlijk niet voor de grondstoffen van kleding, zoals spijkerstof (katoen) of andere kledingstoffen.

Voor een robot is het werken met dergelijke materialen niet bepaald eenvoudig. Ze kunnen hun ‘handen’ nu eenmaal (nog) zo flexibel en vrij gebruiken als wij mensen dat kunnen met onze handen en vingers. Volgens robot-experts zal het ook nog wel even duren voordat robots zo ver ontwikkeld zijn dat ze ook in staat zijn flexibele onderdelen zelfstandig te verwerken. Het zal dan dus ook nog wel even duren voordat het idee van Siemens en Levi’s, een zelfstandig werkende ‘naairobot’ werkelijkheid wordt.

Voor robots is het werken met slappe materialen, zoals stof, nog een te grote uitdaging.
Voor robots is het werken met slappe materialen, zoals stof, nog een te grote uitdaging.

Gedeeltelijke robotisering

Daarom hebben de initiatiefnemers hun focus nu eerst gelegd op het deels robotiseren van de kledingproductie. Doel daarvan is het terugdringen van de meerkosten die gepaard gaan met het procuderen van kleding in landen met normale arbeidsomstandigheden, hier in het Westen. Het bestaan van de naai-sweatshops in Bangladesh en dergelijke landen, wordt met name in stand gehouden door de extreem lage productiekosten die kledingfabrikanten daar hebben.

Siemens werkt onder andere samen met het Advanced Robotics for Manufacturing Institute in Pittsburgh om oude fabrikanten te helpen manieren te vinden om de nieuwe technologie te gebruiken. Zij ontdekten een startup in San Francisco met een veelbelovende benadering van het floppy fabric-probleem. In plaats van robots te leren omgaan met slappe stof, wordt deze met behulp van chemicaliën ‘verhard’, zodat het tijdens de productie meer als een autobumper kan worden gehanteerd. Na de verwerking wordt het voltooide kledingstuk gewassen om het verstijvingsmiddel te verwijderen.

Het is misschien geen ideale oplossing, maar het geeft wel aan dat bedrijven als Siemens en Levi’s serieus nadenken over het oplossen van de problemen die de kledingindustrie nog altijd parten speelt. De vaak erbarmelijke werkomstandigheden in de naai-sweatshops springen daarvan het meest in het oog.

Via

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Robot

Sigaretten op het strand? Deze robot ruimt ze op

Sigaretten op het strand: het is heel goor. Gelukkig zijn er mensen die ze op een juiste manier deponeren, en gelukkig zijn er robots om het vuile werk op te knappen.

Technology22.07.2024

Sigaretten op het strand? Deze robot ruimt ze op

Robotchirurgen verrichten meer dan 400 succesvolle hartoperaties

Van de 400 operaties die ze hebben verricht is er 98 procent volledig  goed gegaan. Leg je hart in robothanden.

Technology10.07.2024

Robotchirurgen verrichten meer dan 400 succesvolle hartoperaties

We hebben geen idee wanneer we met een robot praten

Jij denkt dat je op de chat de robot er altijd uitpikt? Vergeet het maar, we blijken gesprekken te hebben met robots zonder dat we het weten.

Online20.06.2024

We hebben geen idee wanneer we met een robot praten

Een gek gezicht: deze menselijk uitziende robot in een auto

Schattig of schrikbarend: een menselijke robot die in de bestuurdersstoel zit van een auto en er ook daadwerkelijk -zij het tergend langzaam- mee rijdt.

Automotive17.06.2024

Een gek gezicht: deze menselijk uitziende robot in een auto

Industrie 5.0: Integratie van menselijke ethiek en machinale efficiëntie voor duurzame groei

Industrie 5.0 staat voor schaalbaarheid met een doel: bedrijven groeien op een manier die zowel de samenleving als het milieu ten goede komt. Het introduceert systemen die menselijke creativiteit en machinale efficiëntie combineren om flexibele en veerkrachtige bedrijfsmodellen te ontwikkelen. 

Technology11.06.2024

Industrie 5.0: Integratie van menselijke ethiek en machinale efficiëntie voor duurzame groei

Besteed je metaalbewerking online uit

Heb je voor je bedrijf een specifiek onderdeel nodig, maar heb je zelf niet de mogelijkheid om het te maken? Dan zul je op zoek moeten naar een andere oplossing. Gelukkig is er in deze tijd, waarin techniek en online bestellen steeds gemakkelijker wordt, een andere oplossing voorhanden.

DC Business29.05.2024

Besteed je metaalbewerking online uit

Boston Dynamics-robot Spot gaat viral met TikTok-dansjes

Een groep studenten heeft een nieuwe missie: de robothond Spot TikTok-dansjes leren. Het ziet er schattig uit, maar heeft meer doelen.

Video27.05.2024

Boston Dynamics-robot Spot gaat viral met TikTok-dansjes

Google slaat eigen robothand met een hamer: dit is waarom

Google heeft een nieuwe robothand helpen ontwikkelen met Deepmind. En die heeft het ook meteen even flink geslagen met een hamer.

Technology09.05.2024

Google slaat eigen robothand met een hamer: dit is waarom