Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
ProRail heeft aangekondigd dat ze bezig zijn met zelfrijdende goederentreinen. Het plan is om eind dit jaar al op de Betuwelijn proeven te gaan doen met dat soort treinen. Er wordt alleen nog gewacht op de toestemming van de Inspectie Leefomgeving en Transport maar topman Pier Eringa zegt tegen de Telegraaf dat ze die vergunningen binnen enkele weken verwachten.
Het is heel logisch om dit soort testen met zelfrijdende treinen te starten met goederentreinen, maar de vraag rijst vanzelf hoe lang het dan nog duurt voordat je als persoon door een trein zonder machinist wordt vervoerd. Dat is dichterbij dan je misschien denkt: volgend jaar al gaat er getest worden met zelfrijdende personentreinen, in eerste instantie op het traject Groningen-Leeuwarden.
Europese interesse in meer capaciteit
Arriva heeft al aangegeven dat ze zeker interesse hebben in de technologie maar ook Franse treinbouwer Alstom doet mee aan het project, net als TNO die in een onderzoekscapaciteit bijdragen. ProRail verwacht dat ze tegen 2023 in de reguliere dienstregeling zullen gaan rijden, er van uit gaande dat alles goed gaat.
Eringa zegt dat treinen zonder mensen achter de knoppen sneller, veiliger en dichter op elkaar kunnen rijden. Dat zou betekenen dat de capaciteit op drukke sporen met 50 procent zou kunnen toenemen, wat zou betekenen dat er een hoop extra reizigers vervoerd zouden kunnen worden.
Veiligheid boven alles
De timing van de aankondiging is natuurlijk wel onfortuinlijk, nu er vandaag een aantal kinderen zijn overleden nadat de bakfiets waar ze in zaten in botsing is gekomen met een trein. Wat er precies gebeurde bij dat tragische ongeluk is nog niet duidelijk, maar in het algemeen geldt dat veel ongelukken met de trein gebeuren omdat omdat mensen op het spoor zijn terwijl dat niet mag.
Je zou kunnen zeggen dat een zelfrijdende trein ook in dat opzicht een verbetering kan zijn. Het systeem dat de trein runt kan veel sneller reageren dan een machinist, houdt geen trauma over aan een botsing die oprecht niet te vermijden was en kan direct doorseinen aan de dienstregeling dat er iets mis is gegaan. Als het aantal treinen wordt verhoogd moet er wel het een en ander gaan veranderen. Een kleine vertraging heeft dan namelijk veel sneller een rimpel-effect op andere treinen en daarnaast moeten dan treinovergangen ook aangepast worden, omdat er steeds vaker een trein voorbijraast. Hoe dan ook, de testen gaan binnenkort van start en misschien is er over vijf jaar geen machinist meer nodig om ons te vervoeren via het spoor.
[Afbeeldingen © Fabrizio Verrecchia – Pexels]
Verder lezen over Nederland
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Automotive04.12.2024
Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026
Nieuws04.12.2024
Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkVerder lezen over Technology
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Technology19.10.2024
10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024
Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive12.12.2024
Groot robotaxibedrijf Cruise stopt ermee
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024