Nieuws24.11.2016

Het blaadjesprobleem van de NS is echt én moeilijk op te lossen


Treinreizigers in Nederland klagen nogal graag. Het zal niet allemaal terecht zijn (behalve de langzame WiFi, dat is echt waar), want het is ook wel een oud-Hollandsche volkssport om te kakken op de NS en ProRail, maar het is duidelijk dat de relatie tussen vervoerder en passagiers op de rails op gespannen voet staat. Nu hebben we vorige week al gehoord wat de nieuwe dienstregeling vanaf 11 december voor ons gaat betekenen (iemand blij en tevreden met de veranderingen?) maar deze week was het ook weer tijd voor een traditie die ongeveer op hetzelfde niveau zit als de ijsmeesters die ons vertellen waarom we dit jaar geen Elfstedentocht krijgen: het gezeur over verminderde dienstregeling vanwege het vallen van bladeren in ons land.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Je zou zeggen dat het bladerprobleem toch al lang opgelost moest zijn met het technisch vernuft dat we in 2016 als mensheid hebben. Als je gaat zoeken blijkt dat er ook al verschillende oplossingen zijn die helpen met het bestrijden van de bladerenplaag. Maar even terug naar het begin. Hoe kunnen blaadjes treinen in de weg zitten? De bladeren die van de bomen vallen komen op de rails, waarna de trein er overheen rijdt. Trein vs. blad: 1-0. Het niet zuinig geplette blad blijft nu aan de rails plakken en hoe vaker de train scoort, hoe meer de verschillende overreden bladeren samenkoeken tot een soort harde laag die over de rail heen zit.

Keihard

Dat zit de trein verder niet in de weg, totdat die harde laag ergens op het spoor zit waar een trein moet remmen. Dan is het niet veel anders dan dat je met een auto wilt remmen op sneeuw: de trein glijdt door. Het belangrijkste verschil in de situaties is dat sneeuw niet hard genoeg is om een stuk van het rubber van je wiel af te schaven, maar het spoor dat wel doet met de ijzeren wielen van de trein. Nu heb je dus een wiel dat niet meer rond is. Dat leidt tot stress in het wiel, dat tijdens het rijden op hoge snelheid steeds verder gaat afbrokkelen en als je dat dan niet snel genoeg weer terug rondslijpt kunnen er in het ultieme geval ernstige ongelukken gebeuren zoals de treinramp in Enschede, die ook veroorzaakt werd door een wiel dat er de brui aan gaf. Wedstrijd verloren.

In Duitsland rijden de treinen wel!

Er zijn oplossingen genoeg bedacht voor dit internationale probleem. In Duitsland sproeien ze water op de rails, in Engeland gebruiken ze ‘Sandite’-treinen die een soort fijn zand op de rails voor de wielen spuiten zodat de wielen grip hebben én sproeien ze water, maar waar je ook kijkt, de spoorwegen zeggen overal dat er soms geen kruid gewassen is tegen de aangekoekte ellende en dat een trein stil kan komen te staan omdat ‘ie geen grip meer heeft op de rails, of dat er vertragingen optreden omdat treinen meer afstand moeten houden omdat het anders niet veilig is met de langere remweg.

Sandite

De NS gebruikt ook Sandite-treinen om de rails vrij te maken van de bladeren en daarnaast zijn ze ook bezig om veel bomen te kappen die langs de spoorlijn staan. Het helpt uiteindelijk allemaal niet genoeg en dus hebben veel treinen in de herfst last van ‘vierkante wielen’. Dat betekent dat ze in de slijpbank moeten en ondanks dat er elke dag meer dan 70 wagons opnieuw afgerond worden blijft het behelpen. De Universiteit Delft heeft meegewerkt aan een prototype dat met lasers het spoor vrij zou kunnen maken, maar daar is na de test in 2014 niets meer van vernomen. Misschien werkte het niet zoals gehoopt, misschien was het te duur om in gebruik te nemen, we weten het niet.

Niet makkelijk

Wat we wel weten is dat het vreselijk irritant is dat we met allerlei vertragingen opgescheept zitten door die stomme bladeren. Wat we nu ook weten is dat we misschien iets milder moeten zijn voor de NS en ProRail, want het probleem is toch lang niet zo simpel als je zou denken. De oplossing lijkt nabij, maar dan moet er wel ook geïnvesteerd worden in oplossingen want anders hebben we in 2020 nog steeds vertraging als de bladeren weer beginnen te vallen.

[Afbeelding © Anton Atanasov]

Verder lezen over Technology

De maan krijgt zijn eigen Sint Bernards: robothonden

Er wordt al veel gepland voor op de maan. Er komen zelfs robothonden aan te pas. Die zijn bedoeld om de Sint Bernards van de maan te worden.

Technology10.04.2024

De maan krijgt zijn eigen Sint Bernards: robothonden

Gevonden voorwerpen: Androids gaan zoekgeraakte gadgets vinden

In de taxi, in de trein of in de kroeg: het zijn typisch plekken waar mensen hun smartphone vergeten. Iets te veel gedronken, een gladde zitting, donker, het zijn allemaal redenen waardoor je je smartphone nog sneller ui...

Technology09.04.2024

Gevonden voorwerpen: Androids gaan zoekgeraakte gadgets vinden

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Het was een video die volledig viral ging, en terecht: Amazons kassaloze supermarkten. Nu lijkt het daar echter op terug te komen. Het verwijdert de Just Walk Out-technologie uit de Fresh-supermarkten in de Verenigde Sta...

Technology03.04.2024

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

​Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein

Hij is volledig verlamd, maar kan schaakstukken verplaatsen via de computer zonder een muis of scherm aan te raken. Het is de 29-jarige Noland Arbaugh, een naam die geschiedenis heeft geschreven. Niet helemaal door zijn...

Technology21.03.2024

​Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein

​TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led

Wanneer je een televisie wilt aanschaffen, dan zijn er veel overpeinzingen. Eén van de belangrijkste overwegingen is het type scherm. Daarin kun je steeds meer keuzes maken en er komen daarbij veel afkortingen je kant o...

Gadgets11.03.2024

​TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led

​Hoe kan jij Tech for Good inzetten?

Nieuw, snel of kostenbesparend; tech-oplossingen worden vaak met deze termen beschreven. Het gaat over oplossingen die zorgen voor een efficiëntere wereld, een betere wereld. Maar er is meer nodig om een betere wereld t...

Technology07.03.2024

​Hoe kan jij Tech for Good inzetten?

​Tijdmachine: Tamagotchi was op sommige scholen verboden

Het was schattig en irritant tegelijk. Het was speelgoed, maar ook een verplichting. Het was zelfs op sommige basisscholen verboden. Op andere basisscholen moest je hem tijdens de les in je laatje doen, maar soms hoorde...

Gadgets04.03.2024

​Tijdmachine: Tamagotchi was op sommige scholen verboden

Veeleisende sleutelhangers