Generation Discover festival groot succes

Generation Discover festival groot succes

35.000 kinderen verdiepten zich in wetenschap en technologie

Vorig artikel Volgend artikel

Dit jaar werd voor de vierde keer het Generation Discover festival georganiseerd. Tijdens dit evenement maken jongeren tussen de 8 en 14 jaar kennis met de wereld van wetenschap en technologie. Het festival trok 35.000 bezoekers, waaronder een recordaantal van 13.000 leerlingen van 300 schoolklassen.

Leven in de toekomst

In Ahoy Rotterdam stond het event dit jaar in het teken van het leven in de toekomst, 2050 om precies te zijn. Hoe zorgen wij er met z'n allen voor dat we slimmer, schoner, zuiniger en socialer gaan leven? Jongeren t/m 14 jaar kregen de kans om dit te ontdekken en meer te leren over globalisering, robotisering, automatisering en de energietransitie.

Generation Discover festival Ahoy
Drones op het Generation Discover festival
Fotocredits: Jiri Buller

Veel banen in technische sector

Shell Nederland is de initiatiefnemer van het festival en wil er, samen met de deelnemende partners, voor zorgen dat jongeren enthousiast worden gemaakt voor technologische ontwikkelingen. Er zijn veel banen in de technische sector in vergelijking tot andere sectoren. En de komende jaren neemt de behoefte aan technici alleen maar verder toe. Dankzij het Generation Discover festival worden jongeren in een vroeg stadium enthousiast gemaakt voor de mogelijkheden van een technische opleiding.

We hebben het Generation Discover festival nu voor de vierde keer georganiseerd en je ziet aan de gezichten van de jongeren dat ze het leuk vinden en nieuwsgierig zijn. Het is dé plek waar zij wetenschap en technologie écht kunnen beleven. Ik ben in het bijzonder blij dat we ook de jeugd die normaal gesproken niet zo snel in aanraking komt met deze onderwerpen een mooie ervaring hebben kunnen geven. In aanvulling op het festival, gaan we dit schooljaar samen met verschillende musea door het hele land van start met een speciaal programma om wetenschap en technologie voor iedereen toegankelijk te maken.
- Anne Schreuder, festivaldirecteur en MVO Manager van Shell Nederland

New Energy Challenge

Aan het festival is ook de New Energy Challenge gekoppeld, georganiseerd door Shell, Rockstart, YES!Delft en Get in the Ring. Bij deze competitie gaan deze partijen op zoek naar start-ups en scala-ups uit Europa en Israël met innovatieve ideeën en baanbrekende oplossingen voor de energietransitie. Op 2 oktober hebben de finalisten hun idee kunnen pitchen voor de jury. De winnaar ging er met de hoofdprijs van € 100.000 vandoor en mag, samen met Shell Retail, een pilot draaien op minstens één tankstation. Dit jaar zijn NanoSUN en EcoG uitgeroepen tot winnaars van the New Energy Challenge.

NanoSUN: goedkope brandstoftank voor waterstof

Start-up NanoSUN heeft een goedkope brandstoftank voor waterstof ontwikkeld. Met deze technologie is het mogelijk om 60% tot 80% van de kosten voor het tanken van waterstof te elimineren, waardoor het mogelijk wordt om meer waterstof tankstations op te zetten.

EcoG werd uitgeroepen tot 'beste scale-up' voor het besturingssysteem dat het heeft ontwikkeld voor EV-laadstations. Het systeem is gebruiksvriendelijk en stelt retailers in staat hardware-onafhankelijke apps en services te introduceren. Het bedrijf zal zijn winnende pilot samen met Shell's Retail-activiteiten verder ontwikkelen en uiteindelijk lanceren op een retailsite.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies