​Facebook laat Apple App Store-kosten voor iedereen verdwijnen

​Facebook laat Apple App Store-kosten voor iedereen verdwijnen

Slinkse links

Vorig artikel Volgend artikel

Apple ligt al jaren onder vuur omdat het vrij veel commissie vraagt op het in de App Store zetten van apps. Je bent als ontwikkelaar 30 procent van je inkomsten kwijt aan de techreus. Wil je dat omzeilen door je eigen betalingssysteem in je app te integreren? Dan heb je een proces aan je broek. Facebook heeft iets bedacht waarmee appmakers die 30 procent toch in hun eigen zak kunnen steken.

Facebook versus Apple

Het idee is dat creators een unieke url kunnen maken waarmee fans hun abonnementen kunnen betalen via Facebooks betalingssysteem. Facebook vraagt er geen commissie voor. Het meent zelf dat het hiermee volledig voldoet aan de regels van Apple voldoet. Het is nog steeds mogelijk om alsnog via Apple te betalen via Facebook, maar er zijn dus meer mogelijkheden waarmee appmakers meer geld voor zichzelf kunnen houden.

Het is duidelijk dat Facebook zijn team aan advocaten op alle regelgeving van Apple heeft gezet om alle mazen in de Apple-wet te vinden en deze keihard tegen het bedrijf te gebruiken. Apple begint als het gaat om de App Store en ontwikkelaars meer grip te verliezen. In de rechtszaak tegen Epic omwille van Fortnite heeft Apple in principe verloren: het moet alternatieve betaalwijzen toestaan. Ook is er een rechtszaak geweest die Apple verloor over het mogen e-mailen van klanten over alternatieve betalingswijzen.

De regels omzeilen

Hoe Facebook hier wel mee wegkomt en bijvoorbeeld Epic eerder met Fortnite niet? Dat is omdat het nu niet de maker is die mensen laat betalen via het web, maar Facebook. Mark Zuckerberg zegt dat Facebook het doet in de aanbouw van zijn metaverse. Het wil dat creatievelingen meer verdienen met wat zij maken en vindt dat Apple het wel heel moeilijk maakt voor makers om dat te doen.

Facebook wil creatievelingen zelfs geld toe geven: als ze nieuwe abonnees weten binnen te halen, dan krijgen ze een bonus van tussen de 5 en 20 procent. Dat geldt overigens niet alleen voor abonnementen via die linkjes, ook Apple en Google worden hierbij opgeteld. Op dit moment is de abonnementsoptie van Facebook beschikbaar in 27 landen. Vooralsnog kan Apple waarschijnlijk niets doen aan deze slinkse linkjes van Facebook, al kan het het social medium waarschijnlijk op andere manieren wel moeilijker gaan maken. Sowieso is het niet bepaald koek en ei tussen Facebook en Apple, aangezien het nieuwe privacybeleid Facebook dit jaar al miljarden euro's kostte.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan zweeft ze ergens in de wondere wereld van entertainment of in een vliegtuig naar een toffe plek in de echte wereld. Mario...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies