Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Data verzamelen op een iPhone is niet meer hetzelfde sinds iOS 14.5. In april dit jaar verscheen die update en die is erop geënt om de privacy van mensen te beschermen. Iets waar diverse bedrijven helemaal niet op zitten te wachten.
Apple’s privacybeleid
Het privacybeleid zorgt dat gebruikers nu zelf bepalen welke data bedrijven van ze mogen verzamelen. Het zit dus niet meer verscholen in een privacybeleid van een app, want die lange lap tekst leest zelden iemand. Het wordt je nu heel bewust gevraagd, waardoor veel mensen ervoor kiezen om er niet mee akkoord te gaan.
Voor de privacy is dat winst, maar voor de bedrijven die geld verdienen met je data is dat niet ideaal. Verre van zelfs: Twitter, Snapchat, YouTube en Facebook schijnen gezamenlijk al 8,5 miljard euro te zijn misgelopen door alleen die aanpassing van Apple. De Financial Times onderzocht de invloed van het nieuwe privacybeleid en dat is flink wat invloed. Zo sprak Snapchat bij het bekendmaken van de cijfers uit dat het niet te spreken is over Apple’s keuze.
Facebook is grootste ‘slachtoffer’
Facebook heeft van alle genoemde bedrijven het meest last van de nieuwe optie. Dat komt omdat het het grootste platform is: het liep in een half jaar tijd 7 miljard euro mis door het nieuwe beleid. Snapchat heeft alleen maar een mobiele app, waardoor het op een tweede plek komt. Twitter komt er nog wel goed vanaf, omdat zijn advertenties op andere manieren werken. Google heeft ook weinig problemen, al komt dat omdat het al zoveel gebruikersinformatie van zijn Google-accounts heeft.
Wat merk je er eigenlijk als gebruiker van dat een bedrijf je niet mag tracken? Simpel: je zal waarschijnlijk minder advertenties zien die heel erg passen bij waar je naar op zoek bent of van houdt. Immers sta je bedrijven niet toe om een profiel van je te maken, waardoor je vrij willekeurige advertenties krijgt voorgeschoteld. Tegelijkertijd krijgen bedrijven dus minder informatie van je in hun macht, waardoor je privacy beter gewaarborgd blijft.
Slapende honden wakker maken
Apple heeft nog niet gereageerd op de negatieve reacties op zijn privacybeleid. In ieder geval is het duidelijk dat bedrijven er niet echt op zitten te wachten dat gebruikers zich bewuster worden gemaakt van hun rechten. Het is wel slapende honden wakker maken, maar is het niet juist positief om ze bewust te maken van hun online aanwezigheid en wat bedrijven zoal over ze te weten komen? Zolang er geld mee gemoeid is, zeker zulke flinke bedragen, zal het altijd een discussie blijven.
Verder lezen over App Store
Gaming07.03.2024
Apple gooit Fortnite-maker toch weer uit de App Store
En de EU wil weten waaromMobile26.01.2024
Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het
Online24.01.2024
Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen
Mobile04.12.2023
Dit zijn de beste apps uit 2023 volgens Apple’s App Store
Online06.07.2023
Apple-fan? Je kunt Spotify straks niet meer betalen
Online23.05.2023
Apple App Store transparantierapport
Meer dan 6,1 miljoen nieuwe en geupdatete apps beoordeeld door AppleOnline19.05.2023
ChatGPT heeft officieel een iOS-app, maar blijf voorzichtig
Mobile25.04.2023
Binnenkort kun je apps buiten de App Store downloaden
Verder lezen over Apple
Gaming08.04.2024
Je kunt nu een game-emulator gebruiken op je iPhone
Technology04.04.2024
Gerucht: Apple ontwikkelt een huisrobot
Gadgets02.04.2024
Waarom je niet altijd voor een iPad hoeft te kiezen
Technology27.03.2024
Apple WWDC 2024 vindt plaats op 10 juni: AI komt eraan
Mobile22.03.2024
Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie
Mobile21.03.2024
De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store
Mobile19.03.2024
iOS-apps download je straks direct vanaf een website
Mobile08.03.2024
Een verre reis? Na een maand stopt je iPhone met app-updates
Van alternatieve appwinkelsVerder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Privacy
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Mobile07.12.2023
Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?
Verder lezen over Snapchat
Social Media04.04.2024
Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken
Gadgets02.02.2024
Snap roept alle drones die het ooit maakte terug
Gevaarlijke drones…Social Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media12.01.2024
Snapchat gaat een beetje anti-AI: ditmaal voor veiligheid
Social Media28.12.2023
Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen
Social Media09.11.2023
Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers
Entertainment08.11.2023
Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat
Mobile19.10.2023
Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre
dankzij augmented realityVerder lezen over Social Network
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Social Media13.04.2024
Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Social Media06.04.2024