Technology02.09.2019

Deze Chinese deepfake-app heeft maar één selfie nodig om je gezicht in films en series te plaatsen


ZAO, een Chinese deepfake-app, is op dit moment heel populair vanwege de vele mogelijkheden met het uploaden van slechts één selfie. Toch roept het, zoals eigenlijk altijd met deepfake het geval is, veel vragen op over privacy. De app is afgelopen vrijdag uitgebracht door de Chinese app-ontwikkelaar Momo. ZAO projecteert, op basis van de selfie die jij uploadt, jouw gezicht in een film of televisieprogramma. En die resultaten zien er behoorlijk realistisch uit zoals we ook zien in onderstaand filmpje waarin een Chinese jongen als Leonardo DiCaprio in films wordt geprojecteerd.

Projecteren van je gezicht in videoclips, films en memes

In bovenstaand voorbeeld zien we dat het gezicht van deze twitteraar binnen 8 seconden heel geloofwaardig het gezicht van Leonardo vervangt. In ZAO kun je ook je eigen gezicht in populaire memes plaatsen. De onafhankelijke Chinese site RADII merkt op dat de servicevoorwaarden van de app vragen oproept:

“Eén clausule in het bijzonder veroorzaakt consternatie, omdat het lijkt alsof de ontwikkelaars van de app de wereldwijde rechten hebben om gratis afbeeldingen te gebruiken die in de app zijn gemaakt. Zodra een gebruiker zich heeft aangemeld, lijkt er geen recht meer te zijn om de overeenkomst in te trekken.”, zo is te lezen op de website van RADII.

Van deepfake naar deepnude

Dat doet ons meteen denken aan FaceApp, de app die een paar maanden geleden behoorlijk populair was. Diezelfde technologie bleek ook gebruikt te worden voor het ontwikkelen van een tool die bekendstaat als DeepNude en vrouwen naakt laat zien. Of wat denk je van alle filters die Snapchat heeft en steeds geavanceerder worden?

Met de komst van ZAO zien we dat deepfake nog steeds aan populariteit wint en het alleen maar realistischer wordt. Kunnen echt en nep in de toekomst nog van elkaar onderscheiden?

Verder lezen over Apps

10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie

Vroeger moest je landkaarten mee, Lonely Planet-gidsen en liep je met een spoorboekje op zak om maar te weten hoe je ergens kwam of waar je lekker kon eten. Tegenwoordig pakken we dat anders aan, want we hebben een smart...

Online30.03.2024

10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

Spotify introduceert weer iets nieuws: na een medium dat antwoord geeft op je levensvragen en muziekvideo’s, begint de muziekstreamingdienst nu met videocursussen waarmee je bijvoorbeeld kunt leren muziek maken. Maar h...

Online25.03.2024

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt

Het is vandaag de eerste maandag van de maand en dat betekent dat we om 12:00 uur weer kunnen genieten van een wieee-oeeehhh-geluid dat door de straten schalt. Voor sommige toeristen is dat even schrikken, dat testmoment...

Nieuws04.03.2024

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt

​Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt

Terwijl Bumble net bekend heeft gemaakt dat het AI gaat inzetten om nep-accounts op te sporen, heeft Tinder duidelijk een heel andere richting gekozen. Het wil dat gebruikers een beetje normaler met elkaar praten en komt...

Online06.02.2024

​Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

RSS-feeds zijn een beetje zoals X/Twitter. Soms zijn ze weer even in trek, soms niet, maar journalisten en nieuwsjunkies gebruiken ze altijd. Echter kan het best nu weer aantrekken, want YouTube heeft besloten om podcast...

Online10.01.2024

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

​Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig

Epic Games, de studio achter Fortnite, heeft gewonnen. Het heeft drie jaar geleden Google aangeklaagd omdat het niet zijn eigen betaalsysteem mocht gebruiken in zijn eigen app, waardoor het alsnog commissies van 30 proce...

Mobile12.12.2023

​Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig

​Tinder in 2023: we houden van anime en.. delulu

Spotify heeft Wrapped, een persoonlijk lijstje met jouw jaar op het platform, maar Tinder heeft Tinder’s Year in Swipe, waarin het in het algemeen uitspraken doet over hoe het jaar wereldwijd op het platform is geweest...

Online06.12.2023

​Tinder in 2023: we houden van anime en.. delulu