Decathlon opent winkel die deels door een robot wordt gerund

Decathlon opent winkel die deels door een robot wordt gerund

Vorig artikel Volgend artikel

Vorige week schreven we al dat de toekomst van supermarkten kassaloos is. Meer winkels gaan dit voorbeeld volgen, in de Verenigde Staten opende Decathlon een winkel zonder kassa's die bovendien deels door een robot wordt gerund. De robot, die de naam Tally heeft gekregen, navigeert zelf door de winkel in San Francisco en neemt verschillende taken van medewerkers over. Zo geeft Tally productinformatie aan klanten en kan het producten in de winkel inventariseren.

Meer tijd voor interactie met klanten

De bedoeling is dat de medewerkers van de sportwinkel hierdoor meer tijd overhouden voor een betere en meer persoonlijke interactie met klanten. Want hoewel Tally een aanvulling is op het team, zijn er nog steeds medewerkers in de winkel aanwezig. Tony Leon, chief information officer en chief technology officer van Decathlon USA, vertelde aan de media dat ze dankzij Tally bovendien veel meer inzicht krijgen in klantgedrag en producttrends. De robot verzamelt en analyseert namelijk ook klantgegevens en maakt klantprofielen. Volgens CTO Leon kan Decathlon hierdoor individuele marketing strategisch toepassen, waardoor de shopper artikelen op maat krijgt aangeboden.

Geen kassa's meer

In de winkel zijn geen kassa's meer aanwezig. Sinds de implementatie van de nieuwe technologie gaat het afrekenen twee keer sneller dan wanneer dit handmatig gebeurt. Klanten worden aangemoedigd om de artikelen in een mandje te plaatsen en deze in de mobiele kassa te plaatsen die de producten scant en vervolgens het totale bedrag bepaalt. Afrekenen kan met smartphone, bankpas of creditcard, cash wordt niet geaccepteerd. Er loopt een medewerker rond om klanten te helpen die er zelf niet uitkomen.

Winkelervaring verbeteren met technologie

Decathlon zit sowieso niet stil. In Singepore is er een Lab geopend die onderzoek doen naar het verbeteren van de winkelervaring van klanten door middel van technologie. Het lab is gebouwd in een poging om sport te integreren in iemands levensstijl door middel van ervaringszones voor het testen van allerlei producten in de winkel en het organiseren van gratis sportsessies. Volgens de woordvoerder van Decathlon in Singapore streeft het merk naar duurzame relaties op de langere termijn en voegde eraan toe dat het lab uiteindelijk "de conventionele retailscene zal veranderen".

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies