De toekomst van supermarkten is digitaal en kassaloos

De toekomst van supermarkten is digitaal en kassaloos

Vorig artikel Volgend artikel

Steeds meer supermarkten voeren testen uit met kassaloos winkelen. Zo opende Sainsbury's in Londen dit jaar de eerste kassaloze supermarkt en in de Verenigde Staten deed Amazon Go dat al eerder. In eigen land voert Albert Heijn een proef uit met een kassaloze supermarkt in het AMC in Amsterdam.

Nu is bekend geworden dat supermarktketen Tesco volgend jaar winkels zonder kassa's gaat openen. Hierbij krijgen zij hulp van het Israëlische techbedrijf Trigo Vision. Deze start-up uit Tel Aviv heeft de aandacht getrokken van nog meer retailers uit de hele wereld, zo lezen we op de website van RetailNews.

Grote supermarkten zonder kassa's

De winkels zonder kassa van Amazon Go zijn compact en de AH To Go in eigen land is dat ook. De Israëliërs van Trigo richten zich echter op grote supermarkten en bovendien op grote schaal. Naast Tesco heeft het techbedrijf plannen om hun technologie bij de Israëlische marktleider Shufersal uit te rollen. En naast kassaloze supermarkten, wordt de supermarkt sowieso steeds digitaler.

Dynamische digitale prijskaartjes

Niet alleen online worden prijzen continu aangepast, dat gebeurt net zo goed in supermarkten. Hoewel dat nog steeds vaak een handmatige handeling is. Dat kan natuurlijk slimmer en sneller met dynamische digitale prijskaartjes. Die worden al steeds vaker gebruikt, onder andere door de Nederlandse supermarktketen Marqt. Zij passen de prijs van producten aan op basis van de houdbaarheidsdatum en werken daarvoor samen met Wasteless. Verse producten met een korte houdbaarheidsdatum zijn goedkoper en op de kaartjes is deze duidelijk te zien.

Scannen en betalen met je smartphone

In China betaalt maar liefst 86% van de consumenten regelmatig met hun smartphone. De supermarkt van Alibaba, Freshippo, werkt dan ook helemaal digitaal. Er is nog net een helpdesk waar je naartoe kunt met vragen, maar het meeste wordt met de smartphone geregeld, inclusief de betaling. Er zijn al meer dan 150 winkels in 21 Chinese steden.

Via de app van Freshippo kunnen consumenten daarnaast informatie over producten vinden, deze toevoegen aan hun winkelwagen, betalen met Alipay en thuis af laten leveren binnen 30 minuten. Elke winkel van Freshippo is dus ook een magazijn. Supermarkten hebben nog steeds dezelfde functie, maar de technologische ontwikkelingen gaan hard.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies