De Wearables-markt lijkt steeds kleiner te worden

De Wearables-markt lijkt steeds kleiner te worden

Intel sluit ook wearables-divisie

Vorig artikel Volgend artikel

Smartwatches, fitnesstrackers: je ziet ze nog relatief veel, maar de markt om nog meer van die apparaatjes te verkopen lijkt steeds verder te slinken. Datzelfde geldt voor de bedrijven die ze maken.

Fitbit gaat nog redelijk lekker en heeft het kapotte Pebble al overgenomen zodat ze concurreren met Apple in de smartwatch-business.

Jawbone is net failliet gegaan. En ook deze week was er weer een slachtoffer: Intel zou bezig zijn met het sluiten van de wearables-divisie om zich meer te kunnen richten op AR-toepassingen. In 2014 kochten ze nog het relatief onbekende Basis, die bezig waren met een smartwatch. Toen was er nog veel bravoure rondom de technologie:

Dat is inmiddels wel anders. Zelfs Apple, die elk jaar opnieuw zeggen dat de Apple Watch verkopen beter zijn dan die van het jaar er voor, kan niet echt doorbreken met de productcategorie.

Het is een niche, die blijkbaar het voordeel geeft aan partijen als Fitbit en bijvoorbeeld Garmin, die zich voornamelijk richten op fitness en de rest wel geloven. Android Wear 2.0 heeft ook niet heel veel verandering gebracht en uiteindelijk blijkt dat het moeilijk is om een revolutie te forceren in de 'slimme dingen om je pols'-categorie van gadgets.

AR vs wearable

Het zou best kunnen dat de grote interesse in VR- en voornamelijk AR-toepassingen van bijna alle grote techbedrijven er voor gaan zorgen dat de smartwatch nog verder in de verdrukking komt. Het slimme horloge was een goed idee omdat je zo makkelijk informatie bij de hand had zonder een telefoon in je handen te moeten hebben. Als dat op een andere manier beter of slimmer kan is het zo klaar.

Er is wellicht nog plek voor 100% fitness-based armbanden die metingen verrichten, maar weinig meer. We zullen zien wat de wearables qua verkopen gaan doen tegen het einde van het jaar, maar zo lang deze productcategorie niet radicaal verandert is het heel aannemelijk dat het langzaam achteruit gaat in de markt.

[Afbeeldingen © Anton Gvozdikov - Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies