​Case Bekaert: 'De IT-transformatie binnen een multinational’

​Case Bekaert: 'De IT-transformatie binnen een multinational’

Vorig artikel Volgend artikel

In samenwerking met SAP hebben we een serie gemaakt over het snijvlak van ondernemen en IT. Ieder artikel in deze serie heeft een bedrijf centraal staan dat op enige manier te maken heeft met een digitale transformatie binnen het bedrijf. In dit artikel staat het van oorsprong Belgische Bekaert centraal.

In 1880 werd Bekaert opgericht in het Belgische Zwevegem. Inmiddels is de staaldraadfabrikantwereldwijd marktleider op het gebied van staaldraadtransformaties en coatings. De oplossingen die Bekaert biedt, worden gebruikt in zeer uiteenlopende sectoren. Zo levert het bedrijf componenten voor sectoren als de bouw, energie en auto, maar ook voor de machine- en landbouw. Het hoofdkantoor van Bekaert is nog altijd gevestigd in België en wereldwijd heeft het bedrijf 30.000 werknemers.

IT-landschap optimaliseren

De onderneming vertrouwt al jaren op de IT-oplossingen van SAP. Momenteel loopt het ERP systeem binnen Bekaert op SAP ECC 6 in een on-premise set up. Op een gegeven moment boden die ‘oudere’ systemen niet meer de gewenste oplossingen. Het moment om de Online Customer Portal op te starten was daar, en de keuze viel hiervoor op de SAP Commerce Cloud oplossing. De voornaamste redenen hiervoor waren de integratie mogelijkheden met SAP ECC en beschikbaarheid van een B2B business accelerator zodat niet alles van nul ontwikkeld hoefde te worden.

Bij zo’n veelomvattende verandering komt natuurlijk veel kijken, zeker binnen zo’n groot bedrijf als Bekaert. Het is niet simpel een kwestie van systemen updaten en alles werkt weer.

Robrecht Coucke, Business Partnership Manager & IT enterprise architect, over de ingezette transitie: “Het traject moet van A tot Z kloppen. Waarbij onder andere de uitdaging zit in consistent zijn in communicatie en consistent informatie verstrekken naar onze klanten. De optimalisaties die wij bijvoorbeeld voor ogen hebben voor de customer journey, moeten voor hen daadwerkelijk ook iets toevoegen. Daarbij moet je oog blijven houden voor structuur in data en organisatie en dan is een alliantie tussen frontend en backend van groot belang.”

bekaert-work

Pilot met omheining

De klanten van Bekaert zijn namelijk niet de eindklanten die de producten gebruiken waarin de oplossingen van Bekaert verwerkt zijn, maar de multinational heeft vooral te maken met de partijen die de producten leveren of verder verwerken. Bekaert zit dus typisch in een B2B context en situeert zich vrij vroeg in de supplychain. Daarom is er eerst een pilot opgezet om de vernieuwingen uit te proberen.

“De eerste pilot doen we met omheiningen in Amerika. Die worden voor ons verdeeld door zo’n 120 distributeurs die zo’n 1200 tot 1500 gebruikers van ons on-line systeem vooropstellen.We bieden deze bestaande Bekaert klanten nu de mogelijkheid om on-line hun business interacties met Bekaert op te volgen en uit te voeren in een self-service portal op SAP Commerce cloud”, vertelt Coucke.

Een ander belangrijke aandachtspunt tijdens de transitie was om klanten al vanaf het begin van het proces mee te nemen. Coucke over deze keuze: “Voor ons is het belangrijk om fast en far te gaan. We proberen snelle oplossingen te vinden die duurzaam zijn. Zodoende werken we altijd in een anticiperingsmodus. We trachten zo vroeg mogelijk op bepaalde zaken te anticiperen, want op tijd anticiperen is cruciaal. Want wij kunnen dan wel iets bedenken, maar de gebruikers moeten ermee werken. Vandaar dat wij hen zo vroeg mogelijk in het proces betrekken.”

Roadmap

Voor een multinational als Bekaert is een transitie op deze schaal niet van de een op andere dag in te zetten en te realiseren. Daarvoor is een gedegen plan en tijdsplanning nodig. Vandaar dat het bedrijf voor een duidelijke roadmap heeft gekozen. Coucke licht dit verder toe: “We hebben bewust gekozen voor een roadmap over een tijdspanne van drie tot vier jaar om verder uit te bouwen en uit te rollen ook in andere markten en sectoren. Voor ons is belangrijk dat de kwaliteit heel hoog blijft, vandaar dat we ook werken via de eerder genoemde anticiperingsmodus. De kern van de oplossingen moet hetzelfde zijn, gebruik makend van de nieuwe digitale technieken."

Binnen het bedrijf zorgt zo’n transitie natuurlijk ook voor veranderingen en dat brengt uitdagingen met zich mee. Coucke legt uit: “We zijn als organisatie agile gaan werken, dat is op zichzelf al een grote verandering. Maar het doel is natuurlijk om efficiënter te werken. Om werknemers daarin mee te krijgen is het belangrijk om al snel de vraag ‘What’s in it for me?’ positief te beantwoorden. Want maak je dit inzichtelijk, dan gaan werknemers hier in mee.”

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies