Technology31.05.2018

Blockchainbedrijf wil Celebrity Tokens gaan verkopen


Dit lijkt foute boel

De blockchain-gekte neemt steeds grotere vormen aan. Sinds Bitcoin een hoop mensen een hoop geld heeft opgeleverd is het blockchain voor en na en dat leidt natuurlijk tot allerlei initiatieven. Volgende week is de Fintech beurs Money 20/20 en daar staat het er vol mee. Ook GCOX heeft een idee: Celebrity Tokens.

Sterren kunnen een eigen token uitbrengen, waarmee fans bijvoorbeeld tickets voor events, meet & greets en merchandise kunnen kopen en zo exclusieve toegang tot hun idool kunnen verkrijgen. De exchange zou door zijn marktwerking tegelijkertijd een populariteits-index moeten worden van de celebrities die meedoen.

Het bedrijf heeft tot nu toe sterren als oud voetbal international Michael Owen en boks-kampioen Manny Pacquiao aan zich weten te binden, maar aangezien die de enige twee die genoemd worden en op de site te zien zijn zal het verder nog geen vaart lopen met celebrities die echt aanspreken. Maar goed, wat niet is kan nog komen, want wellicht zitten er best een aantal mensen te wachten op zo’n virtuele competitie. Sporters zijn dan de logische doelgroep, maar wat hebben die er precies aan?

Het technische verhaal

Celebrities kunnen hun eigen tokens (virtueel geld) maken via GCOX en die daarna gaan verkopen. Je kunt als celebrity zelfs een ICO (initial coin offering) doen, zoals zo veel cryptovaluta ook hebben gedaan om de waarde meteen explosief te laten stijgen. Het grappige is dat al die verschillende Celebrity tokens niet met gewoon geld gekocht kunnen worden, daar moet je eerst het door GCOX bedachte Acclaim (ACM) token voor aanschaffen. Zo zit GCOX dus in elke transactie en natuurlijk zijn er dealtjes te sluiten voor de mensen die vroeg willen instappen.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de celebrities het met elkaar uitvechten om het populairst te worden, terwijl de ACM in waarde blijft stijgen omdat iedereen het nodig heeft om celebrity tokens te kopen. Voor de bekende mensen kan dat interessant zijn, want de tokens waar ze hun eigen tokens tegen ruilen kunnen ze daarna weer op de markt verkopen en hoe populairder de hele zwendel is, hoe meer dat oplevert.

Duidelijk verhaal. Beeld: GCOX
Duidelijk verhaal. Beeld: GCOX

“Voor de fans”

De fans kunnen de tokens natuurlijk gebruiken om een privéchat te regelen met hun favoriete sporter, een pay-per-view wedstrijd te bekijken of om gewoon merchandise te kopen. Het probleem met dit hele verhaal is dat fans dat nu ook al doen, maar dan met gewoon geld. Er is werkelijk geen enkele reden om dit hele systeem er om heen te bedenken, behalve om de mensen die het bedacht hebben rijk te maken. Voor fans zijn er alleen maar nadelen.

Zo zitten ze automatisch met het muntjesprobleem, dat bezoekers van grote voetbalstadions en concerten wel kennen. Je moet eerst muntjes kopen om een biertje te krijgen en bijna altijd hou je een muntje over. GCOX maakt gebruik van een nog slimmere variant op dit probleem, want als je nu te veel ACM hebt om een celebrity-coin te kopen heb je over. Dat kun je laten staan en dan gebeurt er niks mee, maar als je het weer de markt in gooit draait die markt ook weer door. Daarnaast mag het systeem dan wel op de blockchain draaien, maar dat wil niet zeggen dat alles goed gaat. Als je een shirtje koopt in de winkel en je krijgt het niet, is dat een duidelijk verhaal. Ga maar eens uitleggen dat je vijftien celebrity tokens kwijt bent geraakt en dat je die terug wil omdat de celeb in kwestie zich niet aan de afspraak heeft gehouden over de lengte van jullie privéchat.

Blockchain schmockchain

Er zou ook een mogelijkheid moeten gaan zijn om als fan dingen te kunnen verkopen ‘voor’ een celebrity en daar zelf iets aan te verdienen, maar de details daarover zijn ook erg dun gezaaid. Het blijft onduidelijk waarom dit hele systeem moet bestaan, maar daarnaast is het onzinnig om een heel ecosysteem aan fanservice te verstoppen achter blockchain en ICO’s. De meeste mensen snappen er geen hol van en de celebrities die hier vroeg instappen zullen er voornamelijk in gaan zitten om te cashen. Bokser Manny Pacquiao is niet toevallig initieel investeerder achter GCOX. Staat er natuurlijk niet bij op de website, maar is wel zo.

Dit is dus het zoveelste gevalletje oplossing op zoek naar een probleem, waarbij vooral de bedenkers goed geld kunnen verdienen als alles goed loopt. Misschien dat er ook genoeg celebrities zijn die graag een centje extra meepikken, maar vooralsnog loopt het geen storm. Misschien is het wel beter zo.

[Afbeeldingen © Biker3 – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Blockchain

Hoe is het nu met NFT-initiatief Bored Ape?

2021 en 2022 waren de NFT-jaren. Of het coronavirus een grote rol heeft gespeeld bij het populair worden van deze virtuele bezittingen is onbekend, maar de laatste tijd is het wat stil rondom NFT’s (behalve in de Netfl...

Online17.01.2024

Hoe is het nu met NFT-initiatief Bored Ape?

​Kunnen we in 2024 een bull run verwachten in de crypto-industrie?

Bitcoin beleefde een recente stijging na het nieuws over een mogelijke goedkeuring van de ETF spot Bitcoin, wat meer vertrouwen in de markt bracht en suggereerde dat de volgende bull run nabij is. Naar mijn mening zijn e...

Online23.11.2023

​Kunnen we in 2024 een bull run verwachten in de crypto-industrie?

​Zal crypto de gaming sector revolutioneren?

De introductie van crypto in de gaming sector zorgt voor een echt debat binnen de community. Sommigen zijn er helemaal tegen en zien crypto als een verhoogd risico op oplichting of hacks, terwijl anderen er juist dol op...

Gaming11.10.2023

​Zal crypto de gaming sector revolutioneren?

​Zijn we dicht bij massale invoering van Bitcoin?

Historisch gezien is Bitcoin altijd apart geweest van de andere cryptovaluta. Daarom worden andere coins dan Bitcoin "altcoins" genoemd (als in "alternatieve coins"). Hoewel de intrinsieke waarde niet meer aan te tonen i...

Technology02.08.2023

​Zijn we dicht bij massale invoering van Bitcoin?

​Meme gekte vertroebelt positieve impact community trading op crypto-adoptie

Meer dan 70 procent van de crypto investeerders gebruikt sociale media als belangrijkste informatiebron voor crypto-gerelateerde informatie. In de zoektocht naar de juiste informatie spelen ook influencers een grote rol....

Online23.06.2023

​Meme gekte vertroebelt positieve impact community trading op crypto-adoptie

​NFT’s op Bitcoin: Hoe een code update dit (terug) mogelijk maakte

Bitcoin (BTC) voegde onlangs het zogenaamde Taproot protocol toe. Dit is de grootste verandering in cryptocurrency in de afgelopen vier jaar en maakt het mogelijk de blockchain zelf als opslag te gebruiken, door unieke d...

Online08.05.2023

​NFT’s op Bitcoin: Hoe een code update dit (terug) mogelijk maakte

Metaverse Fashion Week: teleurstelling voor het hele metaverse

Metaverse Fashion Week. Vorig jaar was het een veelbesproken evenement. We hadden er zin in: veel mensen namen een kijkje in het metaverse Decentraland, om te kijken welke topmerken er zoal met nieuwe dingen kwamen. Het...

Metaverse14.04.2023

Metaverse Fashion Week: teleurstelling voor het hele metaverse

Voor sommige playlists op Spotify heb je vanaf nu NFT’s nodig

Als je Spotify Premium hebt, het gewone abonnement op de streamingdienst van een tientje per maand, dan had je tot voor kort toegang tot alles binnen die app. Je kan alle playlists zien en gebruiken, tenzij een gebruiker...

Metaverse24.02.2023

Voor sommige playlists op Spotify heb je vanaf nu NFT’s nodig