5 tips: zo maak je chatbots en AI onderdeel van je marketingstrategie

5 tips: zo maak je chatbots en AI onderdeel van je marketingstrategie

Vorig artikel Volgend artikel

Kunstmatige intelligentie is niet meer weg te denken uit de online wereld. Zo is bijvoorbeeld het gebruik van chatbots een enorme kans voor B2C-bedrijven met een klantenservice. Nog even en ruim 85 procent van de online interacties vindt tussen mensen en robots plaats. En chatbots zijn nu al bijna net zo goed als menselijke interacties. Maar er zijn meer manieren waarop kunstmatige intelligentie een online marketingstrategie positief kan beïnvloeden. Hoe zet je chatbots en kunstmatige intelligentie in, en hoe maak je ze een succesvol onderdeel van je marketingstrategie? Deze vijf tips gaan je helpen.

1. Start vandaag nog

Mocht jij voor jouw bedrijf nog niet bezig zijn met kunstmatige intelligentie en chatbots, dan is het goed om je te realiseren dat jouw concurrent dat waarschijnlijk al wel aan het doen is. Experts voorspellen dat in 2020 - en dat is het al bijna - de meeste online interacties tussen mens en robot zullen zijn. Daarom is het zaak om er nu mee te starten en wel om deze reden: chatbots kunnen zich ontwikkelen, ze kunnen op basis van AI zichzelf slimmer maken. Hoe meer berichten de bot moet verwerken, hoe beter deze zal gaan presteren. Wanneer je nu in het zelflerende vermogen investeert, heb je voldoende tijd om te testen en zal dat zich over een paar jaar uitbetalen.

2. Persoonlijke en relevante berichten

Hoe persoonlijker en relevanter de berichten zijn, hoe succesvoller de interacties met je klanten zullen zijn. Op basis van allerlei soorten data kan voorspeld worden waar de voorkeuren van klanten liggen. Spotify maakt daar bijvoorbeeld gebruik van, en geeft suggesties en aanbevolen afspeellijsten op basis van de muziek die jij luistert. Als marketeer kun je deze voorspellende analyses gebruiken om klanten naar een specifiek product of een specifieke dienst te leiden. Zolang je het eenvoudig en persoonlijk maakt om een ‘probleem’ op te lossen, ben je op de goede weg.

KFC gebruikte een chatbot om een voorraadcrisis te ondervangen. Wegens problemen met de kwaliteit van de kip moest KFC zeer plotseling een hoop restaurants sluiten. Veel klanten waren boos, daarom ontwikkelde BlueRobot voor KFC een chatbot die klanten informeerde over het dichtstbijzijnde restaurant dat wél open was. Het enige wat klanten hoefden te doen was hun postcode delen en van de bot kregen ze automatisch een tweet met de route naar een restaurant dichtbij.

KFC-Screenshot

3. Geef de bot een naam en een gezicht

Houd er rekening mee dat klanten mogelijk niet zo gecharmeerd zijn van communiceren met een robot. Hoe je wat meer waardering krijgt voor deze vorm van klantenservice is door de bot een naam en een gezicht te geven. Interacties met een chatbot met een naam of gezicht worden hoger gewaardeerd dan de bots die dat niet hebben. Zonder dat je het doorhebt koppel je in je hoofd namelijk een bepaald karakter aan dit soort interacties. Denk maar aan Siri of Bixby: onbewust is dit een bepaald karakter geworden en dat komt in feite alleen maar doordat ze een naam hebben.

4. Stel een welkomstboodschap in

Een van de belangrijkste redenen voor consumenten om bedrijven te volgen op Twitter is om met de klantenservice te communiceren. En zij verwachten dan ook een snel antwoord. Om deze communicatie beter te maken is het goed om een welkomstboodschap in te stellen. Zo weet de klant dat hij hier antwoorden op vragen kan vinden, zonder dat hij of zij zelf de eerste stap heeft hoeven zetten.

5. Zet AI ook eens in voor de fun

Wil je AI een succesvol onderdeel laten zijn van je marketingstrategie, zet deze tool dan ook eens in voor de fun. Een mooi voorbeeld daarvan is de actie van Ziggo tijdens de lancering van een nieuw seizoen Game of Thrones. Als Game of Thrones zich in Nederland zou afspelen, in welk deel van Westeros woonde jij dan? Wie een tweet stuurde naar Ziggo kreeg automatisch een reply met een gepersonaliseerde landkaart.

Ook aan de slag met chatbots? Het Nederlandse Twitter team werkt samen met BlueRobot, gezamenlijk verzorgen zij alle chatbot en AI oplossingen voor adverteerders op Twitter in Nederland. Lees hier in een interview met oprichter Sean Riley hoe dit in zijn werk gaat.

Foto: panuwat - Adobe Stock

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies