Technology13.08.2018

5 tips: zo maak je chatbots en AI onderdeel van je marketingstrategie


Kunstmatige intelligentie is niet meer weg te denken uit de online wereld. Zo is bijvoorbeeld het gebruik van chatbots een enorme kans voor B2C-bedrijven met een klantenservice. Nog even en ruim 85 procent van de online interacties vindt tussen mensen en robots plaats. En chatbots zijn nu al bijna net zo goed als menselijke interacties. Maar er zijn meer manieren waarop kunstmatige intelligentie een online marketingstrategie positief kan beïnvloeden. Hoe zet je chatbots en kunstmatige intelligentie in, en hoe maak je ze een succesvol onderdeel van je marketingstrategie? Deze vijf tips gaan je helpen.

1. Start vandaag nog

Mocht jij voor jouw bedrijf nog niet bezig zijn met kunstmatige intelligentie en chatbots, dan is het goed om je te realiseren dat jouw concurrent dat waarschijnlijk al wel aan het doen is. Experts voorspellen dat in 2020 – en dat is het al bijna – de meeste online interacties tussen mens en robot zullen zijn. Daarom is het zaak om er nu mee te starten en wel om deze reden: chatbots kunnen zich ontwikkelen, ze kunnen op basis van AI zichzelf slimmer maken. Hoe meer berichten de bot moet verwerken, hoe beter deze zal gaan presteren. Wanneer je nu in het zelflerende vermogen investeert, heb je voldoende tijd om te testen en zal dat zich over een paar jaar uitbetalen.

2. Persoonlijke en relevante berichten

Hoe persoonlijker en relevanter de berichten zijn, hoe succesvoller de interacties met je klanten zullen zijn. Op basis van allerlei soorten data kan voorspeld worden waar de voorkeuren van klanten liggen. Spotify maakt daar bijvoorbeeld gebruik van, en geeft suggesties en aanbevolen afspeellijsten op basis van de muziek die jij luistert. Als marketeer kun je deze voorspellende analyses gebruiken om klanten naar een specifiek product of een specifieke dienst te leiden. Zolang je het eenvoudig en persoonlijk maakt om een ‘probleem’ op te lossen, ben je op de goede weg.

KFC gebruikte een chatbot om een voorraadcrisis te ondervangen. Wegens problemen met de kwaliteit van de kip moest KFC zeer plotseling een hoop restaurants sluiten. Veel klanten waren boos, daarom ontwikkelde BlueRobot voor KFC een chatbot die klanten informeerde over het dichtstbijzijnde restaurant dat wél open was. Het enige wat klanten hoefden te doen was hun postcode delen en van de bot kregen ze automatisch een tweet met de route naar een restaurant dichtbij.

KFC-Screenshot
KFC-Screenshot

3. Geef de bot een naam en een gezicht

Houd er rekening mee dat klanten mogelijk niet zo gecharmeerd zijn van communiceren met een robot. Hoe je wat meer waardering krijgt voor deze vorm van klantenservice is door de bot een naam en een gezicht te geven. Interacties met een chatbot met een naam of gezicht worden hoger gewaardeerd dan de bots die dat niet hebben. Zonder dat je het doorhebt koppel je in je hoofd namelijk een bepaald karakter aan dit soort interacties. Denk maar aan Siri of Bixby: onbewust is dit een bepaald karakter geworden en dat komt in feite alleen maar doordat ze een naam hebben.

4. Stel een welkomstboodschap in

Een van de belangrijkste redenen voor consumenten om bedrijven te volgen op Twitter is om met de klantenservice te communiceren. En zij verwachten dan ook een snel antwoord. Om deze communicatie beter te maken is het goed om een welkomstboodschap in te stellen. Zo weet de klant dat hij hier antwoorden op vragen kan vinden, zonder dat hij of zij zelf de eerste stap heeft hoeven zetten.

5. Zet AI ook eens in voor de fun

Wil je AI een succesvol onderdeel laten zijn van je marketingstrategie, zet deze tool dan ook eens in voor de fun. Een mooi voorbeeld daarvan is de actie van Ziggo tijdens de lancering van een nieuw seizoen Game of Thrones. Als Game of Thrones zich in Nederland zou afspelen, in welk deel van Westeros woonde jij dan? Wie een tweet stuurde naar Ziggo kreeg automatisch een reply met een gepersonaliseerde landkaart.

Ook aan de slag met chatbots? Het Nederlandse Twitter team werkt samen met BlueRobot, gezamenlijk verzorgen zij alle chatbot en AI oplossingen voor adverteerders op Twitter in Nederland. Lees hier in een interview met oprichter Sean Riley hoe dit in zijn werk gaat.

Foto: panuwat – Adobe Stock

...

Verder lezen over Chat

Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp

Signal is niet blij: waar veel mensen schreven dat je Signal-berichten straks in WhatsApp kunt lezen, is dat niet het geval.

Social Media13.09.2024

Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp

Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande

Telegram is veel in het nieuws de laatste tijd. Vooral de CEO ervan: dit is waarom.

Mobile30.08.2024

Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande

Instagram introduceert influencer-chatbots met Nederlands grapje

Meta test op Instagram nu het maken van een AI-versie van influencers. Zo kun je DM’en met creators die je al jaren volgt.

Social Media28.06.2024

Instagram introduceert influencer-chatbots met Nederlands grapje

​Discord wordt nog meer een gameplatform

MSN had het vroeger en MS Teams heeft het als het goed is ook: de mogelijkheid om spelletjes te spelen in de chat. Er is nu een nieuw platform dat het krijgt en dat is geen verrassing, gezien het grootste onderwerp op da...

Gaming12.03.2024

​Discord wordt nog meer een gameplatform

​Je kunt bij ChatGPT AI-chatbots shoppen voor allerlei functies

OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, heeft een winkel gemaakt waarin je allerlei verschillende chatbots kunt kopen. Het idee is dat je bijvoorbeeld als je in het onderwijs werkt, een specifieke GPT kunt kopen voor jouw va...

Online11.01.2024

​Je kunt bij ChatGPT AI-chatbots shoppen voor allerlei functies

Welkom in de GPT Store
​5 tips om meer uit je Discord-account te halen

Discord begon ooit als een kleine site waarop je kon chatten met andere gamers op een Slack-achtige manier. Tegenwoordig is het echter zoveel meer. Haal jij alles uit deze app? Met deze tips maak je optimaal gebruik van...

Gaming02.01.2024

​5 tips om meer uit je Discord-account te halen

Coolblue integreert AI en komt met Chat G-Piet

Ieder jaar lukt het Coolblue om de Sinterklaas periode af te trappen met een unieke stunt. Dat is uiteraard ook dit jaar weer het geval. De online winkelgigant introduceert namelijk; Chat G-Piet. Chat G-Piet is de slimm...

Online20.11.2023

Coolblue integreert AI en komt met Chat G-Piet

Chat G-Piet strooit met gedichtjes
Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?

Voordat we WhatsApp kenden, voordat we de TMF Chatbox kenden, voordat we zelfs maar MSN Messenger kenden, was er ICQ. Een afgeleide van I Seek You, kortom, een plek om in contact te komen met anderen. En dat kon via het...

Online06.11.2023

Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

AI-bedrijf adverteert in San Francisco: ‘Neem geen mensen meer aan’

Wij vinden het bijdehand, maar in de Verenigde Staten wordt er minder positief op gereageerd.

Advertising11.12.2024

AI-bedrijf adverteert in San Francisco: ‘Neem geen mensen meer aan’

Sora de toekomst van AI-videocreatie

De introductie van Sora, de nieuwste AI-tool van OpenAI, markeert een mijlpaal in de wereld van videoproductie. Wat begon als een tool om tekst om te zetten naar video, heeft zich ontwikkeld tot een complete AI-videobewerkingssuite die innovatie en toegankelijkheid naar een nieuw niveau tilt.

Technology10.12.2024

Sora de toekomst van AI-videocreatie

Een baanbrekende introductie
DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie

DS Automobiles heeft de prestigieuze SMARTBEST 2025 Award in de wacht gesleept voor de baanbrekende integratie van ChatGPT in hun voertuigen. Deze prijs, toegekend door de onafhankelijke jury van AUTOBEST, erkent innovatieve technologieën die een significante impact hebben op de automotive sector en de gebruikerservaring.

Automotive10.12.2024

DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie

Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar

OpenAI heeft in het kader van zijn 12 Days of Shipmas eindelijk Sora officieel beschikbaar gemaakt.

Video09.12.2024

Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Wat krijg je als je een radio-presentator en een AI-expert zonder enig muzikaal talent een Kersthit willen maken? Kees Dorresteijn (BNR Nieuwsradio) en Remy Gieling (ai.nl) hebben de handen ineengeslagen om met behulp van AI een nieuwe kerstervaring te creëren.

Entertainment09.12.2024

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

OpenAI speelt voor kerstman: elke dag een nieuwe AI-mogelijkheid

Gisteravond werd aangekondigd wat het eerste cadeau is van 12 ‘cadeaus’ die we mogen verwachten. Het zijn nieuwe AI-mogelijkheden in de vorm van o1.

Online06.12.2024

OpenAI speelt voor kerstman: elke dag een nieuwe AI-mogelijkheid

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora