Technology14.11.2011

Google+ Pages, 7x niks


google-pages-7x-niks.jpg
google-pages-7x-niks.jpg

Sinds vorige week maandag zijn Google+ Pages actief. Iedereen kan nu bedrijfspagina’s aanmaken om ook op Google Plus commerciele activiteiten te ondernemen. In een Google Docs lijst zie je 191 bedrijven die zich gemeld hebben. Er zijn er dus meer. Naast natuurlijk Dutch Cowboys en Style Cowboys zijn er bekende namen als: De Wereld Draait Door, Groen Links, Volkskrant, T-Mobile Nederland, Sony Ericsson Nederland, Samsung Nederland, Reformatorisch Dagblad, Philips Health & Wellbeing, OAD Reizen, NRC, NOS, Marketingfacts, KREM, KLM, Frankwatching, FIAT Nederland, Emerce, EditieNL, Dagblad de Pers, Boeddhistische Omroep, BNN, BKB, AXE Nederland, Albert Heijn, Appie, Adformatie, 3FM. Dat is leuk, maar er zijn zeker 8 redenen waarom Google Plus gewoon niks is. facebook, twitter en LinkedIn zijn al lang gevestigd en hebben veel meer leden. Daarnaast biedt G+ nog lang niet dezelfde functies als de andere netwerken. Kortom genoeg redenen om het vooral niet te gebruiken.  

1. Beperkte beheermogelijkheden
Zoals Dutch Cowboy Carl Vanormelingen gisteren meldde zijn de administratie mogelijkheden van de Google+ Pages beperkt. Vooral social media poweruser Robert Scoble heeft hierover geklaagd. Voor grote organisaties is het erg vervelend dat er maar een beheerder kan zijn en dat het account niet over te dragen is. Zaken die op facebook en twitter wel mogelijk zijn al dan niet door middel van tools van andere partijen. Google geeft andere partijen ook nog niet dusdanige toegang dat zij met de API wel beter beheer mogelijk kunnen maken.

2. Geen wedstrijden
Het is niet toegestaan om op Google+ acties te houden om de eigen pagina te promoten. Dus geen retweet en win acties op G+. Wel mag er door middel van een link verwezen worden naar een site met een actie.   

3. Alleen volgers terugvolgen
Een bedrijfspagina mag niet mensen zomaar gaan volgen. Alleen als een persoon een bedrijf vermledt in een bericht of de pagina volgt mag er teruggevolgd worden.  

4. Geen notificaties
In tegenstelling tot persoonlijke pagina’s krijgen bedrijfspagina’s geen meldingen als er over ze wordt gesproken of als er een bericht wordt gestuurd. De beheerder moet daarvoor handmatig de meldingen in Google+ bekijken.

5. G+ is een spookstad
Als je niet een early adopter bent dan is G+ niks aan. Niemand van je vrienden, familie of kennissen zitten erop. En om er enig profijt van te hebben moet je toch een massaal bereik hebben. Het zal best dat de interactie voor een paar nerds door het dak gaat. Maar als Miep uit Appelscha het nog niet gebruikt, wat moet ik er dan mee?

6. Het management van Google gebruikt zelf G+ niet eens
Uit een onderzoek blijkt dat het topmanagement van Google zelf G+ amper gebruikt. Als zij het al niet gebruiken en er blijkbaar niet in geloven, waarom zou jij dat dan doen? Of de gemiddelde gebruiker?

7. Slechts 40 miljoen gebruikers
Hoewel G+ heel hard groeit zijn het niet cijfers die vergelijkaar zijn met twitter of facebook. 40 miljoen is de laatste officiele telling. Tegenover zeker 200 en 800 miljoen voor twitter en facebook. Het massale bereik en de invloed die daarbij hoort is dus niet van toepassing op G+. Verder is Google niet erg openhartig over hoe actief die 40 miljoen gebruikers zijn. 

Kortom genoeg redenen om vooral niet te beginnen aan Google+ Pages. Maar zijn er dan echt geen redenen om wel een Google+ Page te openen? 

1. Vanaf het begin erbij
Nee, G+ heeft niet hetzelfde bereik als facebook of twitter. Aan de andere kant zullen de meeste mensen ook niet vanaf het begin op die netwerken aanwezig zijn geweest. Bij het netwerk van Google heb je nu wel de mogelijkheid om vanaf het begin betrokken te zijn en te leren. Daarnaast geeft Google duidelijk blijk ervan naar de gebruikers te luisteren. Verder is dit netwerk veel meer dan een sociaal communicatiekanaal. In combinatie met search en Apps biedt het de mogelijkheid om je klanten van eerste zoekopdracht tot  service afhandeling te bedienen en te volgen.

2. Hangouts
Een voorbeeld waarmee te experimenteren valt is Hangouts. Zo heeft FIAT Nederland een Hangout georganiseerd met een ontwerper van de nieuwe Fiat Panda. Plussers konden vragen stellen en praten met Roberto Giolito. Daar zijn nog veel meer mogelijkheden voor te bedenken.

3. Gedifferentieerde communicatie
G+ maakt het mogelijk om op het platform gestructureerd te communiceren. Een bericht kan openbaar zijn, maar ook alleen aan een bepaalde groep gericht zijn. Het is zowel voor intern als extern gebruik geschikt.  

4. Sociaal engagement
G+ maakt het niet makkelijk om de leden te benaderen vanuit een bedrijfspagina. Dat is vervelend, maar dat is niet voor niets. Net zoals games achter een knop zitten zo zijn voor de persoonlijke gebruiker bedrijfspagina’s ook een aparte afdeling. Dat betekent dat je echt moet overtuigen om iemand je pagina te laten volgen.

5. Ander publiek
Op G+ zitten inderdaad niet alleen Miepen uit Appelscha. Daar komen er vast nog meer van, maar de early adopters zijn voor bepaalde merken en bedrijven ook interessant. Het zijn mensen die een uitgebreidere menig geven en die dus ook een waardevolle relatie aan willen gaan. 

6. Integratie met de andere Google produkten
Het is goed om te weten te komen wat een bedrijfspagina voor gevolgen heeft voor je SEO. Ook wat betreft als je op die pagina veel gesprekken aangaat met gebruikers. Daarnaast zijn er allerlei koppelingen met SEO en SEA gerelateerde zaken zoals +1’s op sites en in Adwords. En de mogelijkheid tot integratie met Apps waardoor naar mijn mening het probleem met beheer ook snel opgelost zal zijn.

7. Experimenteren
Nee, G+ is nog lang niet zo gevestigd als twitter of facebook. Het is ook niet reeel om nu hetzelfde bereik te verwachten. Dit nieuwe netwerk van Google heeft echter wel een aantal mogleijkheden die de pionier zullen bevallen. Om te experimenteren is het een uitstekende kans. Zeker voor de mensen die vinden dat social media niet sociaal genoeg wordt toegepast.

Brendan Thesingh

Brendan heeft meer dan 10 jaar ervaring in het leiding geven aan online projecten en professionals. Van database tot multimedia extravaganza.

Verder lezen over Google

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Het is over en uit met Chromecast. Google ondersteunt ze nog wel, maar er worden geen nieuwe Chromecasts meer gemaakt. Dit is opvolger Google TV Streamer.

Gadgets23.09.2024

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Verder lezen over Google Plus

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

De makers van Instagram komen met een nieuw soort social medium, al is het vooral een nieuwsapp. Via kunstmatige intelligentie gaat deze app je nieuws voorschotelen dat bij je past. En je kunt reageren op het nieuws van...

Social Media06.02.2023

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Google heeft aan alle G Suite klanten laten weten dat Currents op 6 juli 2020 algemeen beschikbaar wordt. Voor nog bestaande zakelijke Google+ gebruikers wordt de functionaliteit geüpgraded naar Currents. Voor deelnemer...

Online13.06.2020

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Het is over en sluiten voor Google+

In december 2018 heeft Google al aangekondigd dat Google+ voor consumenten vanaf april 2019 wordt beëindigd omdat het te weinig (of nauwelijks nog) wordt gebruikt. Wijsheid of niet; het betekent letterlijk over en sluit...

Social Media04.02.2019

Het is over en sluiten voor Google+

4 April gaat de stekker er definitief uit
Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Oh, dat gaat ze kosten. Dat gaat ze zo veel kosten. Google heeft flink geflaterd met Google+, zo blijkt. De toch al zo goed als gestorven social media-dienst van Google gaat stoppen voor consumenten, zo zegt het bedrijf...

Social Media09.10.2018

Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Lek lang verzwegen, aanpassingen in toestemmingen Android wel goede zaak
Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

In de wereld van Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat zou je bijna vergeten dat er nog ergens zo'n sociaal medium rond dartelt. Google Plus. Het klinkt bijna nostalgisch, want gebruik jij het nog weleens? Of heb je h...

Social Media31.08.2016

Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe. Zo blijkt uit het meest recente social media onderzoek, alweer voor het zesde jaar op rij gehouden door Newcom. WhatsApp is het grootste platform, de messaging...

Social Media25.01.2016

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

We gebruiken vooral WhatsApp, Facebook en YouTube
​Nieuw ontwerp Google+

Gisteren introduceerde Google een nieuw design voor Google+. Het is nu volledig in lijn met de Material design filosofie. Dat betekent dat de mobiele site ook volledig responsive is en exact hetzelfde als de nieuwe webve...

Social Media18.11.2015

​Nieuw ontwerp Google+

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten

Google+, het sociale netwerk van Google, is steeds meer aan het veranderen. Het moest het antwoord op Twitter en Facebook worden, maar zover is het nooit gekomen. Er is al veel over geschreven. Iedereen heeft er wel iets...

Online28.07.2015

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten

Verder lezen over Online Marketing

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming