Social Media13.11.2011

Waarom bedrijven beter twee keer nadenken over hun Google+ Page (bedrijfspagina)


waarom-bedrijven-beter-twee-keer-nadenke.jpg
waarom-bedrijven-beter-twee-keer-nadenke.jpg

Sinds deze week kunnen bedrijven ook op Google+ een eigen fan-/bedrijfspagina “Google+ Pages” creëren. Als je als bedrijf al over een Facebook fan-/bedrijfspagina beschikt, zal je allicht relatief weinig verschil merken met de Google+ structuur.

Layout, afbeeldingen en opties voor beheerders lijken immers sterk geïnspireerd op de gekende Facebook Pages. Bovendien is de opzet van zo’n Google+ bedrijfspagina veel eenvoudiger dan bij Facebook. Al rijst meteen één belangrijke vraag: Moet je als bedrijf wél aanwezig zijn op Google+?

Interessante mogelijkheden?

Wanneer nieuwe online diensten ‘live’ gaan, maken mensen al snel een profiel aan zonder ze te weten het ooit effectief te gebruiken. Is Google+ momenteel in dit stadium? Het lijkt er alvast op dat bedrijven zich reppen om zo’n bedrijfspagina op te zetten, kijk maar naar Fiat Nederland die er als één van de eersten bij was. Google creëerde alvast enkele interessante mogelijkheden voor bedrijfspagina’s waarbij twee opties leuke uitwegen bieden. Enderzijds de ‘Hangouts’ die een leuke plaats kunnen zijn om als bedrijf in directe interactie te gaan met zijn huidige/potentiële klanten waarbij de feedback van Google+ gebruikers (klanten) een belangrijke input vormt.

Anderzijds laat Google je als bedrijf toe je op bepaalde klanten te richten door je ‘update’ met bepaalde cirkels te delen: Following, Customers, VIP en team members. Maar wat als je ‘per ongeluk’ belangrijke interne bedrijfsinformatie zou delen met de verkeerde cirkel zoals Steve Yegge (klik op de afbeelding voor een grotere weergave)?

Schermafbeelding 2011-11-13 om 20.45.49

Strategische misser? 

Tech evangelist Robert Scoble (181.835 volgers) liet zich enkele dagen geleden in een blogbericht alvast negatief uit over Google’s idee of Facebook te kopiëren. Zo kan momenteel slechts één persoon de Google+ bedrijfspagina beheren en nieuwe updates (tekst, link, foto’s, video’s) toevoegen. Een social media team of customer service team kan er dus (voorlopig?) niets mee.. Gelukkig laat Facebook wel toe dat meerdere personen/werknemers een fanpagina aanpassen. Verder kan je je vragen stellen bij het nut van de “+1” knop aan de linkerzijde en de “toevoegen aan kringen” knop aan de rechterzijde. Dienen beide buttons geen zelfde doel?!
 

Toegevoegde waarde?
  

Het zal sommige Google+ gebruikers niet ontgaan zijn dat er heel way fotografen Google+ gebruiken, doch stellen sommigen zich vragen naar de toegevoegde waarde zoals Jay Patel:

“I already have +90.000 followers. I doubt it would be easy to move even 10% of them to a brand new page. So what do I do in the mean time…post same content on both the personal profile and the page? In that case will I ever increase my followers on my page or just accelerate losing followers?


Wedstrijden of promotiecampagnes strikt verboden

Verder ontdekte tech blog Techcrunch dat Google geen wedstrijden of promotiecampagnes toelaat op een Google+ bedrijfspagina, iets wat nochtans vlekkeloos kan op de sociale netwerksite Facebook:

“You may not run contests, sweepstakes, offers, coupons or other such promotions (“Promotion”) directly on your Google+ Page. You may display a link on your Google+ Page to a separate site where your Promotion is hosted so long as you (and not Google) are solely responsible for your Promotion and for compliance with all applicable federal, state and local laws, rules and regulations in the jurisdiction(s) where your Promotion is offered or promoted. Your Promotion must not be run or conducted in a way which conflicts with the +1 Button Policies, Google+ Privacy Policy or Google+ Pages Additional Terms of Service. Google has the right to remove your Promotion content from Google+ Page for any reason. 


CEO Facebook: “Google is trying to build its own little Facebook”

Misschien had Mark Zuckerberg wel een ijzersterk argument tijdens zijn interview (54 minuten) op 8 november in de Charlie Rose show:

“Google in some ways is more competitive and is certainly trying to build their own little version of Facebook. Google+ Pages looks like a half baked product and the Google+ team seriously needs to resolve its teething issues and bring more innovation to the table.”


Ben je het volledig oneens? Geef gerust je mening in de reacties!

Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Google Plus

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

De makers van Instagram komen met een nieuw soort social medium, al is het vooral een nieuwsapp. Via kunstmatige intelligentie gaat deze app je nieuws voorschotelen dat bij je past. En je kunt reageren op het nieuws van...

Social Media06.02.2023

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Google heeft aan alle G Suite klanten laten weten dat Currents op 6 juli 2020 algemeen beschikbaar wordt. Voor nog bestaande zakelijke Google+ gebruikers wordt de functionaliteit geüpgraded naar Currents. Voor deelnemer...

Online13.06.2020

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Het is over en sluiten voor Google+

In december 2018 heeft Google al aangekondigd dat Google+ voor consumenten vanaf april 2019 wordt beëindigd omdat het te weinig (of nauwelijks nog) wordt gebruikt. Wijsheid of niet; het betekent letterlijk over en sluit...

Social Media04.02.2019

Het is over en sluiten voor Google+

4 April gaat de stekker er definitief uit
Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Oh, dat gaat ze kosten. Dat gaat ze zo veel kosten. Google heeft flink geflaterd met Google+, zo blijkt. De toch al zo goed als gestorven social media-dienst van Google gaat stoppen voor consumenten, zo zegt het bedrijf...

Social Media09.10.2018

Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Lek lang verzwegen, aanpassingen in toestemmingen Android wel goede zaak
Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

In de wereld van Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat zou je bijna vergeten dat er nog ergens zo'n sociaal medium rond dartelt. Google Plus. Het klinkt bijna nostalgisch, want gebruik jij het nog weleens? Of heb je h...

Social Media31.08.2016

Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe. Zo blijkt uit het meest recente social media onderzoek, alweer voor het zesde jaar op rij gehouden door Newcom. WhatsApp is het grootste platform, de messaging...

Social Media25.01.2016

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

We gebruiken vooral WhatsApp, Facebook en YouTube
​Nieuw ontwerp Google+

Gisteren introduceerde Google een nieuw design voor Google+. Het is nu volledig in lijn met de Material design filosofie. Dat betekent dat de mobiele site ook volledig responsive is en exact hetzelfde als de nieuwe webve...

Social Media18.11.2015

​Nieuw ontwerp Google+

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten

Google+, het sociale netwerk van Google, is steeds meer aan het veranderen. Het moest het antwoord op Twitter en Facebook worden, maar zover is het nooit gekomen. Er is al veel over geschreven. Iedereen heeft er wel iets...

Online28.07.2015

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten