​Yahoo! Japan en Line gaan fuseren

​Yahoo! Japan en Line gaan fuseren

Vorig artikel Volgend artikel

Japans grootste zoekmachine (Yahoo!) en populairste messaging app (Line) zullen samengaan. Er is een deal gesloten door de twee moederbedrijven.

Yahoo! is nog steeds erg populair in Japan en heeft dochterondernemingen op het gebied van e-commerce en online bankieren. Line is de dominante messaging app van het land en is ook populair in Zuidoost-Azië en Taiwan. Analisten zeggen nu dat de fusie de bedrijven zal helpen te concurreren met de andere techreuzen in Japan.

Yahoo! Japan

Yahoo! Japan biedt al sinds de begindagen van het Internet een breed scala aan diensten, maar is achtergebleven bij veel van zijn concurrenten, zei Seijiro Takeshita, van de Universiteit van Shizuoka. "De fusie zal de concurrentie zorgen baren, vooral NTT Docomo en Rakuten," zei hij.

Elke maand bezoeken meer dan 50 miljoen mensen de website van Yahoo! Japan.

Yahoo! Japan is niet langer gekoppeld aan de Amerikaanse naamgenoot. In 2018 verkochten de Amerikanen het resterende belang in het bedrijf.

Line

Line, dat eigendom is van het Zuid-Koreaanse bedrijf Naver, heeft ongeveer 80 miljoen gebruikers in Japan en een vergelijkbaar aantal in Zuidoost-Azië en Taiwan.

De app is vooral bekend van de cartoonachtige stickers, iets dat de concurrentie inmiddels heeft overgenomen. In de afgelopen jaren heeft het moederbedrijf van Yahoo! Japan, Softbank, miljarden geïnvesteerd in voornamelijk Aziatische technologiebedrijven.

Met de deal zou Softbank een dominante speler kunnen worden op de Japanse betalingsmarkt.

Softbank heeft al een eigen betaalservice PayPay, maar met deze deal neemt het Linepay over, een betalingsservice die door veel van Softbanks concurrenten wordt gebruikt.

Redactie Tech in Asia

Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies