Japanse mobiele betalingsapp PayPay tikt de 10 miljoen gebruikers aan

Japanse mobiele betalingsapp PayPay tikt de 10 miljoen gebruikers aan

Vorig artikel Volgend artikel

Paytm, het grootste bedrijf voor mobiele betalingen in India, heeft inmiddels 10 miljoen klanten in Japan. Paytm is in oktober 21018 naar Japan gekomen door een joint venture aan te gaan met SoftBank en Yahoo Japan. De app werd omgedoopt tot PayPay.

PayPay

Naast 10 miljoen gebruikers, wordt PayPay nu ondersteund door 1 miljoen Japanse retailpartners. Er zijn inmiddels zo’n 100 miljoen transacties voltooid.

Net als in India worden in de Japan de meeste dagelijkse aankopen contant afgerekend. Grote medische klinieken en supermarkten weigeren vaak betaalkaarten. Dit was mede reden voor Paytm om Japan te overwegen.

Paytm heeft de ervaring en kapitaal voor de expansie. De app voor mobiele betalingen heeft in India meer dan 250 miljoen geregistreerde gebruikers. Paytm nam een vlucht nadat de Indiase overheid eind 2016 biljetten van 500 en 1000 rupees ongeldig verklaarden. Miljoenen Indiërs moesten snel hun contanten op een bankrekening storten.

PayPay concurreert met een handjevol lokale spelers in Japan. De grootste concurrentie is Line, een instant messaging-app die het Chinese WeChat-model heeft gevolgd en de functionaliteit van de app agressief heeft uitgebreid.

¥ 30 miljard

Line is ook niet zonder middelen. Eerder dit jaar trok het ¥ 30 miljard ($ 282 miljoen) uit om gebruikers over te halen de betalingsdienst te gaan gebruiken. Line heeft meer dan 80 miljoen gebruikers in Japan, van wie 32 miljoen de betalingsservice gebruikten. Er zijn ongeveer 120 miljoen internetgebruikers in Japan.

Redactie Tech in Asia

Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies