​TikTok experimenteert met social commerce

​TikTok experimenteert met social commerce

Vorig artikel Volgend artikel

TikTok, het platform voor korte videos, laat voor het eerst links toe. Sommige gebruikers kunnen sinds kort links toevoegen aan hun profiel, precies zoals Instagram dat doet.

Gebruikservaring verbeteren

TikTok zegt dat de nieuwe functionaliteit onderdeel is van hun gebruikelijke inspanningen om de gebruikservaring te verbeteren. Deze specifieke maatregel heeft echter aanzienlijke invloed op het commerciële potentieel van TikTok.

De nieuwe functionaliteit werd voor het eerst opgemerkt en gedeeld door Fabian Bern, oprichter van de Chinese startup Uplab. In een video die hij donderdag tweette, liet Bern zien hoe het voor het eerst mogelijk is voor creators om hun achterban naar websites van derden te sturen.

In de video zien we dat TikTok gebruikers toestaat een URL toe te voegen aan hun profiel. Instagram staat dit al langer toe, en heeft daarmee nieuwe accounts weten aan te trekken. Terwijl influencers hun fans meestal naar webshops sturen, gebruiken sommige media het om mensen naar nieuwsartikelen te brengen.

TikTok heeft meer dan een miljard gebruikers en er wordt gedacht dat de maatregel een enorme impact zal hebben op social commerce in het algemeen, mochten zij de nieuwe functionaliteit verder uitrollen.

Social commerce

In veel Aziatische markten wordt social commerce steeds populairder. Het begint een serieuze uitdaging te vormen voor de "traditionele" e-commerce van bijvoorbeeld Amazon.

Facebook reageerde al op de ontwikkeling door te investeren in het Indiase Meesho, een soort marktplaats op basis van social media. Meesho koppelt kopers en verkopers door middel van WhatsApp en andere sociale mediaplatforms. Niet alleen worden de transacties gefaciliteerd, ook wordt de verzending geregeld, dit gaat via logistieke partners.

TikTok's experiment komt op een moment dat rivaal Instagram likes” verbergt. Dit heeft tot bezorgdheid geleid bij influencers, die graag hun adverteerders willen informeren over hun bereik.

Redactie Tech in Asia

Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies