Tech in Asia10.09.2019

Chinese deepfake-app Zao gaat viral ondanks privacyrel


Een Chinese app waarmee gebruikers hun gezicht kunnen verwisselen met film- of tv-personages is in recordtijd één van de meest gedownloade apps van China geworden. Niet zonder slag of stoot overigens, de faceswap-app werd stevig bekritiseerd om hun privacybeleid.

Realistische beelden

De app maakt gebruik van deepfake-technologie en doet dat zo effectief dat de beelden praktisch echt lijken. De app heeft niet veel bronmateriaal nodig voor het faceswappen. Gebruikers voeren de app een reeks selfies waarin ze knipperen, hun mond bewegen en bepaalde gezichtsuitdrukkingen maken. Binnen luttele seconden zie je jezelf in bekende filmscènes in plaats van sterren zoals Leonardo DiCaprio of Halle Berry.

Verklaring privacybeleid

Het bedrijf werd gedwongen om een verklaring af te leggen over het privacybeleid van de app. Critici hekelden het feit dat de app zich het door gebruikers gecreëerde beeldmateriaal toe-eigent.

Deepfake ligt al langer onder het vergrootglas omdat het kan worden misbruikt om manipulatieve video’s te maken. Daarmee kunnen verkiezingen worden beïnvloed, onrust worden gestookt en desinformatie worden verspreid.

“We begrijpen de zorgen, we snappen de feedback en zullen de onverwachte problemen oplossen. Dat zal enige tijd duren”, verklaarde Zao.

Zao is eigendom van Momo Inc, een Tinder-achtige datingservice die is genoteerd op de Nasdaq.

Zorgen over deepfakes

Zao heeft sindsdien de voorwaarden aangepast en zegt geen gebruik meer te maken van headshots of video’s gemaakt met de app. Het bedrijf beloofde ook om alle content te verwijderen die is geüpload door gebruikers maar nog op de servers stond.

De app heeft ondanks de rel niet in populariteit ingeboet. Het bleef de meest gedownload gratis app in China.

Zorgen over deepfakes zijn gegroeid sinds de Amerikaanse verkiezingscampagne van 2016, waarin volgens Amerikaanse onderzoeken veel gebruik werd gemaakt van digitale manipulatie.

In juni zei Mark Zuckerberg dat Facebook moeite heeft om deepfake-video’s te bestrijden omdat het om een “totaal nieuwe categorie van desinformatie” betreft.

Redactie Tech in Asia

Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

Verder lezen over Privacy

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?